MTI
Tajvan és Dél-Korea nyer a japán-kínai szigetvitán
Tajvan és Dél-Korea autógyártó, elektromosberendezés-gyártó és turizmus iparága is profitálhat rövid távon a hetek óta húzódó japán-kínai szigetvitából.
A kínaiul Tiaojü (Diaoyu), japánul Szenkaku szigetek hovatartozása miatti konfliktus elhúzódása a politikai és diplomáciai kapcsolatok megromlása mellett elsősorban a két ország közti kereskedelem visszaesését eredményezheti. A helyzetet rontja, hogy Kínában sokan a japán termékek bojkottjával adnak kifejezést elégedetlenségüknek, és a szigetország gyártmányait gyakran hazafiasságuk bizonyítékául is ignorálják.
A kínai internetet az elmúlt hetekben összetört japán autókat, szétvert üzleteket, égő Panasonic és Toyota gyárat megörökítő képek sokasága járta be. A kínai központi televízió, a CCTV közvélemény-kutatásán a megkérdezett 20 ezer ember 90 százaléka válaszolt úgy: nem hajlandó japán terméket vásárolni. A kínaiak elfordulása Japántól rövid távon gazdaságilag a tajvani és koreai gyártóknak jövedelmezhetnek. A kínai autógyártók szövetségének statisztikái szerint például a konfliktus kezdetekor, augusztusban már 8 százalékot estek a japán autóeladások Kínában. Eközben az amerikai, német és dél-koreai gyártók értékesítése 15 százalékkal nőtt, a Hyundai exportjának növekedése például a 11 százalékot is meghaladta.
A nagy japán televíziógyártók szintén visszaeső eredményekkel voltak kénytelenek számolni a múlt hónapban. Kínai kereskedelmi statisztikák szerint Pekingben, Sanghajban és Kuangcsouban (Guangzhou) a Panasonic, a Sharp, a Toshiba és a Sanyo értékesítése júliushoz képest mintegy 30 százalékkal csökkent, miközben a Samsung eladásai ezeken a helyeken több mint 20 százalékkal nőttek. Ez a trend minden bizonnyal szeptemberben is folytatódik, ami a koreai gyártók és tajvani beszállítók piaci részesedésének növelését hozhatja.
Ugyancsak jól járhat a koreai és tajvani turizmus iparág, a Japánba tervezett útjaikat tízezresével lemondó kínaiak ugyanis tömegesen választhatják a két ország valamelyikét a szeptember 30-án kezdődő munkaszünet, az "arany hét" idejére. A tajvani idegenforgalmi ügynökség szerint a Tajvan szigetére látogató kínai turisták száma az ünnep alatt akár a 150 ezret is elérheti, a szakemberek becslései szerint Dél-Koreába is több mint 100 ezer kínait várható, 20-40 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor.
A kínaiul Tiaojü (Diaoyu), japánul Szenkaku szigetek hovatartozása miatti konfliktus elhúzódása a politikai és diplomáciai kapcsolatok megromlása mellett elsősorban a két ország közti kereskedelem visszaesését eredményezheti. A helyzetet rontja, hogy Kínában sokan a japán termékek bojkottjával adnak kifejezést elégedetlenségüknek, és a szigetország gyártmányait gyakran hazafiasságuk bizonyítékául is ignorálják.
A kínai internetet az elmúlt hetekben összetört japán autókat, szétvert üzleteket, égő Panasonic és Toyota gyárat megörökítő képek sokasága járta be. A kínai központi televízió, a CCTV közvélemény-kutatásán a megkérdezett 20 ezer ember 90 százaléka válaszolt úgy: nem hajlandó japán terméket vásárolni. A kínaiak elfordulása Japántól rövid távon gazdaságilag a tajvani és koreai gyártóknak jövedelmezhetnek. A kínai autógyártók szövetségének statisztikái szerint például a konfliktus kezdetekor, augusztusban már 8 százalékot estek a japán autóeladások Kínában. Eközben az amerikai, német és dél-koreai gyártók értékesítése 15 százalékkal nőtt, a Hyundai exportjának növekedése például a 11 százalékot is meghaladta.
A nagy japán televíziógyártók szintén visszaeső eredményekkel voltak kénytelenek számolni a múlt hónapban. Kínai kereskedelmi statisztikák szerint Pekingben, Sanghajban és Kuangcsouban (Guangzhou) a Panasonic, a Sharp, a Toshiba és a Sanyo értékesítése júliushoz képest mintegy 30 százalékkal csökkent, miközben a Samsung eladásai ezeken a helyeken több mint 20 százalékkal nőttek. Ez a trend minden bizonnyal szeptemberben is folytatódik, ami a koreai gyártók és tajvani beszállítók piaci részesedésének növelését hozhatja.
Ugyancsak jól járhat a koreai és tajvani turizmus iparág, a Japánba tervezett útjaikat tízezresével lemondó kínaiak ugyanis tömegesen választhatják a két ország valamelyikét a szeptember 30-án kezdődő munkaszünet, az "arany hét" idejére. A tajvani idegenforgalmi ügynökség szerint a Tajvan szigetére látogató kínai turisták száma az ünnep alatt akár a 150 ezret is elérheti, a szakemberek becslései szerint Dél-Koreába is több mint 100 ezer kínait várható, 20-40 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor.