Berta Sándor
Sikeres az Apple márkaboltokban dolgozók szakszervezete
Számos dolgot kifogásol az Apple boltok dolgozóit tömörítő szakszervezet (Apple Retail Workers Union, ARWU). A kaliforniai konszern most megpróbálja orvosolni az alacsony fizetések problémáját.
Az Apple Retail Store hálózatban nemrég belső felmérést végeztek a munkavállalók körében, az alkalmazottak azonban vonakodva válaszoltak a kérdésekre, nem bíztak a felmérést végző kollégáikban. Mint később kiderült, joggal, mert a válaszadás - az előzetes ígéretekkel szemben - mégsem névtelenül történt. Cory Moll, a szakszervezet társalapítója június elején azt hangsúlyozta, hogy a felmérést az egyes üzletek vezetői végezték el, így a válaszadás aligha lehetett anonim. "Amennyiben Önöknek azt mondják, hogy a válaszaikat a névtelenségüket biztosítva dolgozzák fel, akkor joggal elvárják, hogy a válaszokat később ne is hozhassák Önökkel kapcsolatba" - tette hozzá az aktivista.
Az Apple ezután döntött úgy, hogy megpróbálja helyreállítani az emberek bizalmát és béremelést hajtott végre. Erről a Business Insider számolt be. Az intézkedés júliustól lép életbe és minden olyan munkavállalóra vonatkozik, aki a társaság valamelyik egyesült államokbeli márkaboltjában dolgoznak. Az órabérük 4 dollárral nő. Azt viszont egyelőre nem lehet tudni, hogy az emelést kiterjesztik-e az Egyesült Államokon kívüli márkaboltok alkalmazottaira.
A felmérés szerint egy New York-i Apple Store a kezdő eladóknak és más munkatársaknak 13-14 dolláros órabért kínál. Az ARWU tavaly májusban már a nyilvánossághoz fordult és közölte: a márkaboltokban dolgozók kevés bért kapnak, túl rövid szünetet biztosítanak nekik és meglehetősen kevés a továbbképzési lehetőség is.
A problémák egyébként nem csak az Egyesült Államokban érzékelhetők. A müncheni Apple Retail Store munkavállalói februárban megalapították az üzemi tanácsukat. A Ver.di német szakszervezeti szövetség egyik szóvivője is megerősítette, hogy a mozgalom azért jött létre, mert viszonylag átláthatatlan a prémiumrendszer, a dolgozókkal nem kötnek kollektív szerződéseket, hiányoznak a nyaralási és a karácsonyi jutalompénzek, továbbá a fizetések az átlagosnál alacsonyabbak. Tavaly novemberben az Apple 50 000 embert foglalkoztatott, közülük 26 500 dolgozott a 324 márkaboltban.
Az ARWU-t tavaly novemberben hívták életre. Akkor az Apple eligazítást tartott a boltvezetőknek és igyekezett felkészíteni őket az új helyzetre. A márkaboltokban dolgozók 9 és 15 dollár közötti órabért kapnak, míg a műszaki kérdésekkel foglalkozó Genius Bar munkatársainak órabére 30 dollár.
Az Apple Retail Store hálózatban nemrég belső felmérést végeztek a munkavállalók körében, az alkalmazottak azonban vonakodva válaszoltak a kérdésekre, nem bíztak a felmérést végző kollégáikban. Mint később kiderült, joggal, mert a válaszadás - az előzetes ígéretekkel szemben - mégsem névtelenül történt. Cory Moll, a szakszervezet társalapítója június elején azt hangsúlyozta, hogy a felmérést az egyes üzletek vezetői végezték el, így a válaszadás aligha lehetett anonim. "Amennyiben Önöknek azt mondják, hogy a válaszaikat a névtelenségüket biztosítva dolgozzák fel, akkor joggal elvárják, hogy a válaszokat később ne is hozhassák Önökkel kapcsolatba" - tette hozzá az aktivista.
Az Apple ezután döntött úgy, hogy megpróbálja helyreállítani az emberek bizalmát és béremelést hajtott végre. Erről a Business Insider számolt be. Az intézkedés júliustól lép életbe és minden olyan munkavállalóra vonatkozik, aki a társaság valamelyik egyesült államokbeli márkaboltjában dolgoznak. Az órabérük 4 dollárral nő. Azt viszont egyelőre nem lehet tudni, hogy az emelést kiterjesztik-e az Egyesült Államokon kívüli márkaboltok alkalmazottaira.
A felmérés szerint egy New York-i Apple Store a kezdő eladóknak és más munkatársaknak 13-14 dolláros órabért kínál. Az ARWU tavaly májusban már a nyilvánossághoz fordult és közölte: a márkaboltokban dolgozók kevés bért kapnak, túl rövid szünetet biztosítanak nekik és meglehetősen kevés a továbbképzési lehetőség is.
A problémák egyébként nem csak az Egyesült Államokban érzékelhetők. A müncheni Apple Retail Store munkavállalói februárban megalapították az üzemi tanácsukat. A Ver.di német szakszervezeti szövetség egyik szóvivője is megerősítette, hogy a mozgalom azért jött létre, mert viszonylag átláthatatlan a prémiumrendszer, a dolgozókkal nem kötnek kollektív szerződéseket, hiányoznak a nyaralási és a karácsonyi jutalompénzek, továbbá a fizetések az átlagosnál alacsonyabbak. Tavaly novemberben az Apple 50 000 embert foglalkoztatott, közülük 26 500 dolgozott a 324 márkaboltban.
Az ARWU-t tavaly novemberben hívták életre. Akkor az Apple eligazítást tartott a boltvezetőknek és igyekezett felkészíteni őket az új helyzetre. A márkaboltokban dolgozók 9 és 15 dollár közötti órabért kapnak, míg a műszaki kérdésekkel foglalkozó Genius Bar munkatársainak órabére 30 dollár.