Berta Sándor
Szakszervezetet alapítanak az Apple eladói
Az amerikai vállalat igyekszik felkészülni arra az új helyzetre, amit az okoz, hogy a közeljövőben létrejön a céges dolgozók szakszervezete. Az Apple eligazítást tart a boltvezetőknek.
A Cnet egy belső dokumentumra hivatkozva azt írta, hogy a tengerentúli társaság egy külön szemináriumot szervez a boltvezetők felkészítésére és arra, hogy miként reagáljanak a szakszervezet megalapítására. Az Apple üzleteiben dolgozó eladók május 19-én jelentették be az Egyesült Államokban, hogy megalakítják az érdekvédelmi szervezetüket, az Apple Retail Workers Uniont. A bejelentés váratlanul érte a cég vezetőit, akik az elmúlt hónapokban igyekeztek felkészülni az új helyzetre.
"Ennek a tanfolyamnak az a célja, hogy a vezetők megértsék: a szakszervezeteknek milyen befolyásuk vannak a munkahelyeken, miért és hogyan szervezkednek a dolgozók, továbbá hogy milyen törvényi előírásokat és tiltásokat kell követni a szakszervezetekkel kapcsolatban. A részvétel az összes új menedzser számára kötelező és a tanfolyamon kétévente minden vezetőnek részt kell vennie" - idézett a dokumentumból a Cnet. Az üzletvezetők segítséget kapnak az Apple jogászaitól és kérdéseket tehetnek fel a szakértőknek.
Az Apple jelenleg 50 000 embert foglalkoztat, közülük 26 500 dolgozik a világszerte megtalálható 324 üzletben. Az Apple Retail Workers Union többek között azt kifogásolja, hogy a boltokban dolgozó eladók nagyon alacsony bért kapnak, annak ellenére, hogy felelősségteljes és megterhelő munkát végeznek. Emellett az alkalmazottak helyzetét nehezíti, hogy nem biztosítanak nekik elegendő szünetet az egyes munkanapokon és nem megfelelőek a továbbképzési lehetőségek. "Jobbat érdemlünk. Eljött a mi időnk" - közölték az aktivisták. A szervezetnek már saját Facebook-oldala is van, amin hangsúlyozzák: "Ez a szakszervezet a munkásokból alakult a munkásokért. Nagyon szívesen dolgozunk a cégnél, de azt akarjuk, hogy javuljanak a dolgok. Ahelyett, hogy elfutnánk, talpra állunk."
Az Apple alkalmazottakkal szemben szigorú elvárások vannak. A szabályok közül kiemelkedik, hogy szigorúan tilos az eladóknak az új termékekkel kapcsolatos különböző pletykákról beszélgetnie a vásárlókkal, illetve egyáltalán reagálni rájuk. A műszaki szakemberek, a szervizesek nem beszélhetnek az egyes termékek hibáiról, hiányosságairól. Aki bármit is megjelentet a világhálón a cégről, azt azonnal elbocsátják. Aki hat hónapon belül háromszor elkésik a munkahelyéről, az szintén számíthat arra, hogy kirúgják. A márkaboltokban dolgozók 9 és 15 dollár közötti órabért kapnak, míg a műszaki kérdésekkel foglalkozó Genius Bar munkatársainak órabére 30 dollár.
A Cnet egy belső dokumentumra hivatkozva azt írta, hogy a tengerentúli társaság egy külön szemináriumot szervez a boltvezetők felkészítésére és arra, hogy miként reagáljanak a szakszervezet megalapítására. Az Apple üzleteiben dolgozó eladók május 19-én jelentették be az Egyesült Államokban, hogy megalakítják az érdekvédelmi szervezetüket, az Apple Retail Workers Uniont. A bejelentés váratlanul érte a cég vezetőit, akik az elmúlt hónapokban igyekeztek felkészülni az új helyzetre.
"Ennek a tanfolyamnak az a célja, hogy a vezetők megértsék: a szakszervezeteknek milyen befolyásuk vannak a munkahelyeken, miért és hogyan szervezkednek a dolgozók, továbbá hogy milyen törvényi előírásokat és tiltásokat kell követni a szakszervezetekkel kapcsolatban. A részvétel az összes új menedzser számára kötelező és a tanfolyamon kétévente minden vezetőnek részt kell vennie" - idézett a dokumentumból a Cnet. Az üzletvezetők segítséget kapnak az Apple jogászaitól és kérdéseket tehetnek fel a szakértőknek.
Az Apple jelenleg 50 000 embert foglalkoztat, közülük 26 500 dolgozik a világszerte megtalálható 324 üzletben. Az Apple Retail Workers Union többek között azt kifogásolja, hogy a boltokban dolgozó eladók nagyon alacsony bért kapnak, annak ellenére, hogy felelősségteljes és megterhelő munkát végeznek. Emellett az alkalmazottak helyzetét nehezíti, hogy nem biztosítanak nekik elegendő szünetet az egyes munkanapokon és nem megfelelőek a továbbképzési lehetőségek. "Jobbat érdemlünk. Eljött a mi időnk" - közölték az aktivisták. A szervezetnek már saját Facebook-oldala is van, amin hangsúlyozzák: "Ez a szakszervezet a munkásokból alakult a munkásokért. Nagyon szívesen dolgozunk a cégnél, de azt akarjuk, hogy javuljanak a dolgok. Ahelyett, hogy elfutnánk, talpra állunk."
Az Apple alkalmazottakkal szemben szigorú elvárások vannak. A szabályok közül kiemelkedik, hogy szigorúan tilos az eladóknak az új termékekkel kapcsolatos különböző pletykákról beszélgetnie a vásárlókkal, illetve egyáltalán reagálni rájuk. A műszaki szakemberek, a szervizesek nem beszélhetnek az egyes termékek hibáiról, hiányosságairól. Aki bármit is megjelentet a világhálón a cégről, azt azonnal elbocsátják. Aki hat hónapon belül háromszor elkésik a munkahelyéről, az szintén számíthat arra, hogy kirúgják. A márkaboltokban dolgozók 9 és 15 dollár közötti órabért kapnak, míg a műszaki kérdésekkel foglalkozó Genius Bar munkatársainak órabére 30 dollár.