Berta Sándor
Az EMI-t okolják az MP3tunes megszűnéséért
Michael Robertson, az MP3tunes alapítója blogbejegyzésben olvasott be az EMI Records kiadónak, mivel úgy gondolja, hogy a cégnek köszönhető a szolgáltatás megszűnése.
Robertson hozta létre az MP3.com és az MP3tunes nevű szolgáltatásokat. Az üzletember már évekkel ezelőtt úgy gondolta: praktikus lenne, ha az emberek mindenhol meghallgathatnák a zeneszámaikat anélkül, hogy magukkal kellene vinniük a CD- vagy a DVD-lemezeket. Az elhatározást tett követte és 2005-ben megalapította az MP3tunes céget, ami a kezdetektől a támadások kereszttüzében állt. A legtöbb támadás az EMI Records nevéhez fűződött, a kiadó azt állította, hogy az új vállalkozás folyamatosan szerzői jogsértéseket követ el. Az EMI licencdíjak kifizetését követelte, azonban a beadványok nem vezették eredményre. Tavaly augusztusban az MP3tunes győzelmet aratott a társaság felett, s az ítélet gyakorlatilag meghatározta a streaming-szolgáltatások működését és megítélését. A győzelem ellenére azonban a cég - az ítélet után fél évvel - megszűnt.
Robertson korábban sem rejtette véka alá a véleményét és most sem tett kivételt. Blogbejegyzésében gyakorlatilag az EMI Records vezetőit és stratégiáját tette felelőssé az MP3tunes megszűnéséért. Az éveken át tartó perek, a jogi játszmák és a lehetséges üzleti partnerekre gyakorolt nyomás ugyanis megtette a hatását. "Annak ellenére, hogy gyakorlatilag az MP3tunes egyengette az utat a személyes zenei felhőszolgáltatások számára, 4 és fél éven át tartott a vesszőfutásunk. Az EMI minden adandó alkalommal igyekezett elnyújtani a jogi eljárást azért, hogy az minél többe kerüljön a számunkra és minél jobban leterheljen minket" - írta többek között a cégalapító.
A zenei kiadó folyamatosan inzultálta az MP3tunes lehetséges partnereit. A leggyakoribb fenyegetés az volt, hogy elveszíthetik az EMI által kiadott dalokkal kapcsolatos licenceiket. "Több mint egy cég tudatta velünk, hogy ugyan szívesen szeretnének velünk együtt dolgozni, azonban az EMI megtiltotta nekik. A kiadó pontosan tudja, hogy a vállalkozások számára lehetetlen feladat a hosszú és költséges jogi viták sikeres megvívása, a konszern ezért arra spekulált, hogy ezek a társaságok nem engedhetik meg maguknak az elhúzódó eljárásokat és még ha sikerrel is járnak a bíróságon, akkor is végzetesen meggyengülhetnek. Számunkra nem lett volna mindez végzetes, ha szabadon együttműködhettünk volna másokkal és kiterjeszthettük volna az üzletünket, de az EMI minden ilyen irányú törekvésünket lehetetlenné tette" - közölte az üzletember.
A kiadó Robertson becslései szerint 10 millió dollárt fordított arra, hogy különböző ügyvédi irodák segítségével kiüldözze a zenei világból az MP3tunes céget. Mindez azonban nem valósulhatott volna meg az amerikai kormány által támogatott szerzői jogi monopolhelyzete nélkül. Emellett a kiadó 25 000 dollárt fizetett ki az MP3tunes egyik korábbi munkatársának az eskü alatti tanúvallomásáért cserébe. "Mindig kiábrándító, ha egy vállalat nem lesz sikeres. Amikor kezdtem, akkor még az iTunes DRM uralta a piacot. Ma már ez nem mondható el és a cloud-szolgáltatások teljesen legálisak. Azonban ebből a helyzetből az MP3tunes már nem profitálhat" - sajnálkozott Michael Robertson.
Az MP3.com és az MP3tunes alapítója már 2010 decemberében rámutatott arra, hogy a kiadó maga is online terjeszti az MP3-as zeneszámait, méghozzá a Rapidshare segítségével. Vagyis úgy tűnik, hogy a bal kéz nem tudja, hogy mit csinál a jobb: míg a konszern által megbízott reklámcégek ingyenesen letölthetővé tesznek zenéket, addig a másik részleg beperli a terjesztőket.
Robertson hozta létre az MP3.com és az MP3tunes nevű szolgáltatásokat. Az üzletember már évekkel ezelőtt úgy gondolta: praktikus lenne, ha az emberek mindenhol meghallgathatnák a zeneszámaikat anélkül, hogy magukkal kellene vinniük a CD- vagy a DVD-lemezeket. Az elhatározást tett követte és 2005-ben megalapította az MP3tunes céget, ami a kezdetektől a támadások kereszttüzében állt. A legtöbb támadás az EMI Records nevéhez fűződött, a kiadó azt állította, hogy az új vállalkozás folyamatosan szerzői jogsértéseket követ el. Az EMI licencdíjak kifizetését követelte, azonban a beadványok nem vezették eredményre. Tavaly augusztusban az MP3tunes győzelmet aratott a társaság felett, s az ítélet gyakorlatilag meghatározta a streaming-szolgáltatások működését és megítélését. A győzelem ellenére azonban a cég - az ítélet után fél évvel - megszűnt.
Robertson korábban sem rejtette véka alá a véleményét és most sem tett kivételt. Blogbejegyzésében gyakorlatilag az EMI Records vezetőit és stratégiáját tette felelőssé az MP3tunes megszűnéséért. Az éveken át tartó perek, a jogi játszmák és a lehetséges üzleti partnerekre gyakorolt nyomás ugyanis megtette a hatását. "Annak ellenére, hogy gyakorlatilag az MP3tunes egyengette az utat a személyes zenei felhőszolgáltatások számára, 4 és fél éven át tartott a vesszőfutásunk. Az EMI minden adandó alkalommal igyekezett elnyújtani a jogi eljárást azért, hogy az minél többe kerüljön a számunkra és minél jobban leterheljen minket" - írta többek között a cégalapító.
A zenei kiadó folyamatosan inzultálta az MP3tunes lehetséges partnereit. A leggyakoribb fenyegetés az volt, hogy elveszíthetik az EMI által kiadott dalokkal kapcsolatos licenceiket. "Több mint egy cég tudatta velünk, hogy ugyan szívesen szeretnének velünk együtt dolgozni, azonban az EMI megtiltotta nekik. A kiadó pontosan tudja, hogy a vállalkozások számára lehetetlen feladat a hosszú és költséges jogi viták sikeres megvívása, a konszern ezért arra spekulált, hogy ezek a társaságok nem engedhetik meg maguknak az elhúzódó eljárásokat és még ha sikerrel is járnak a bíróságon, akkor is végzetesen meggyengülhetnek. Számunkra nem lett volna mindez végzetes, ha szabadon együttműködhettünk volna másokkal és kiterjeszthettük volna az üzletünket, de az EMI minden ilyen irányú törekvésünket lehetetlenné tette" - közölte az üzletember.
A kiadó Robertson becslései szerint 10 millió dollárt fordított arra, hogy különböző ügyvédi irodák segítségével kiüldözze a zenei világból az MP3tunes céget. Mindez azonban nem valósulhatott volna meg az amerikai kormány által támogatott szerzői jogi monopolhelyzete nélkül. Emellett a kiadó 25 000 dollárt fizetett ki az MP3tunes egyik korábbi munkatársának az eskü alatti tanúvallomásáért cserébe. "Mindig kiábrándító, ha egy vállalat nem lesz sikeres. Amikor kezdtem, akkor még az iTunes DRM uralta a piacot. Ma már ez nem mondható el és a cloud-szolgáltatások teljesen legálisak. Azonban ebből a helyzetből az MP3tunes már nem profitálhat" - sajnálkozott Michael Robertson.
Az MP3.com és az MP3tunes alapítója már 2010 decemberében rámutatott arra, hogy a kiadó maga is online terjeszti az MP3-as zeneszámait, méghozzá a Rapidshare segítségével. Vagyis úgy tűnik, hogy a bal kéz nem tudja, hogy mit csinál a jobb: míg a konszern által megbízott reklámcégek ingyenesen letölthetővé tesznek zenéket, addig a másik részleg beperli a terjesztőket.