Berta Sándor
Optimista a zeneipar
A Nemzetközi Zeneipari Szövetség (IFPI) úgy véli, hogy a zenei piac hamarosan fordulóponthoz érkezik és a jövőben javulhat a helyzet. A szakemberek óvatosan optimisták.
Az IFPI elkészítette a Digital Music Report 2012 című jelentését, amiben a zenei értékesítéseket vette górcső alá. A dokumentum készítői megállapították, hogy tavaly a zenei CD-eladások már csak három százalékkal csökkentek, ezzel szemben a digitális zenei piac összesen nyolc százalékkal növekedett. Különösen a streaming-szolgáltatások könyvelhettek el nagy növekedést. Összességében a digitális zenei eladások világszerte 32 százalékkal nőttek.
Az albumok internetes eladása globálisan negyedével nőtt
A digitális zenei piac forgalma tavaly elérte az 5,2 milliárd dollárt. Az Egyesült Államokban az online zenei piac a teljes piac több mint felét teszi ki, Kínában ugyanakkor ez az arány már eléri a 71 százalékot. Az IFPI abból indul ki, hogy 2011-ben összesen 3,6 milliárd legális letöltésre került sor. A teljes zenei piac forgalma elérhette a 16,2 milliárd dollárt. A letöltéseknél is népszerűbbnek bizonyultak azonban a streaming-szolgáltatások. Amíg 2010-ben még csupán 8 millióan használtak ilyen oldalakat, addig tavaly ez a szám már több mint 13 millióra nőtt. A digitális zenei piac egyébként globális szinten is megjelent, a legnagyobb legális tartalomszolgáltatók a világ 58 országában vannak jelen az ajánlataikkal.
Már 13 millió ember fizet elő valamilyen zenei szolgáltatásra
Rob Wells, a Universal Music digitális zenei piacért felelős menedzsere szerint bebizonyosodott, hogy az emberek igenis különbséget tudnak tenni a hozzáférés és a tulajdon, illetve a letöltési és a streaming-ajánlatok között. Természetesen ehhez az is kellett, hogy jelentős mértékben emelkedjen a legális szolgáltatások száma. Ez a fejlődési folyamat ugyanakkor elsősorban a a szélessávú internetelérések, továbbá az okostelefonok és a tábla PC-k globális elterjedésének köszönhető.
Természetesen az idei jelentésből sem maradhattak ki az illegális másolatok. Ezekhez elsősorban az online keresők segítségével férnek hozzá a felhasználók és ez 2012-ben is így lesz. Sőt, az IFPI álláspontja az, hogy ezen a területen idén kulcsszerep hárul majd a keresőkre. Így egyre fontosabbá válik, hogy a legális ajánlatok egyre előrébb jelenjenek meg a találatok között, miközben ezzel párhuzamosan visszaszorítsák az illegális szolgáltatásokat. Francis Moore végül kitért arra is, hogy a nemzetközi tiltakozások hatására az amerikai kongresszus határozatlan időre felfüggesztette a kongresszus az internetes kalózkodás elleni törvénytervezetek, a SOPA és a PIPA kidolgozását. Mindezt a szervezet vezetője egyértelműen csalódásként élte meg, de remélte, hogy a következő hetekben kompromisszumos megoldás születik.
Az IFPI elkészítette a Digital Music Report 2012 című jelentését, amiben a zenei értékesítéseket vette górcső alá. A dokumentum készítői megállapították, hogy tavaly a zenei CD-eladások már csak három százalékkal csökkentek, ezzel szemben a digitális zenei piac összesen nyolc százalékkal növekedett. Különösen a streaming-szolgáltatások könyvelhettek el nagy növekedést. Összességében a digitális zenei eladások világszerte 32 százalékkal nőttek.
Az albumok internetes eladása globálisan negyedével nőtt
A digitális zenei piac forgalma tavaly elérte az 5,2 milliárd dollárt. Az Egyesült Államokban az online zenei piac a teljes piac több mint felét teszi ki, Kínában ugyanakkor ez az arány már eléri a 71 százalékot. Az IFPI abból indul ki, hogy 2011-ben összesen 3,6 milliárd legális letöltésre került sor. A teljes zenei piac forgalma elérhette a 16,2 milliárd dollárt. A letöltéseknél is népszerűbbnek bizonyultak azonban a streaming-szolgáltatások. Amíg 2010-ben még csupán 8 millióan használtak ilyen oldalakat, addig tavaly ez a szám már több mint 13 millióra nőtt. A digitális zenei piac egyébként globális szinten is megjelent, a legnagyobb legális tartalomszolgáltatók a világ 58 országában vannak jelen az ajánlataikkal.
Már 13 millió ember fizet elő valamilyen zenei szolgáltatásra
Rob Wells, a Universal Music digitális zenei piacért felelős menedzsere szerint bebizonyosodott, hogy az emberek igenis különbséget tudnak tenni a hozzáférés és a tulajdon, illetve a letöltési és a streaming-ajánlatok között. Természetesen ehhez az is kellett, hogy jelentős mértékben emelkedjen a legális szolgáltatások száma. Ez a fejlődési folyamat ugyanakkor elsősorban a a szélessávú internetelérések, továbbá az okostelefonok és a tábla PC-k globális elterjedésének köszönhető.
Természetesen az idei jelentésből sem maradhattak ki az illegális másolatok. Ezekhez elsősorban az online keresők segítségével férnek hozzá a felhasználók és ez 2012-ben is így lesz. Sőt, az IFPI álláspontja az, hogy ezen a területen idén kulcsszerep hárul majd a keresőkre. Így egyre fontosabbá válik, hogy a legális ajánlatok egyre előrébb jelenjenek meg a találatok között, miközben ezzel párhuzamosan visszaszorítsák az illegális szolgáltatásokat. Francis Moore végül kitért arra is, hogy a nemzetközi tiltakozások hatására az amerikai kongresszus határozatlan időre felfüggesztette a kongresszus az internetes kalózkodás elleni törvénytervezetek, a SOPA és a PIPA kidolgozását. Mindezt a szervezet vezetője egyértelműen csalódásként élte meg, de remélte, hogy a következő hetekben kompromisszumos megoldás születik.