Berta Sándor

Új audiolejátszó kifejlesztését sürgette Neil Young

A kanadai rocklegenda nincs kibékülve a jelenleg elérhető zenei formátumokkal, mivel azok szerinte nem alkalmasak kiváló minőségű felvételek rögzítésére.

A tengerentúlon rendkívül népszerű gitáros, énekes, zeneszerző, szövegíró a D: Dive Into Media Conference nevű rendezvény egyik meghívott vendége volt. Nyilatkozata szerint a mai digitális zeneszámok annyira alacsony minőségi szintet képviselnek, hogy gyakorlatilag aláássák a zenészek művészi ambícióit. Szerinte a rajongóknak nem lenne szabadna megelégedniük az olyan gyenge minőségű audioformátumokkal, mint az MP3 vagy a CD, hanem inkább szorgalmazniuk kellene egy digitális korszaknak megfelelő formátum és egy azzal kompatibilis lejátszó kifejlesztését. Steve Jobs is támogatta ezeket a terveket, viszont a halála óta semmi sem történt ebben az ügyben. Young az Apple-vezetőt a digitális zene úttörőjének nevezte, aki viszont otthon régi bakelitlemezeket hallgatott.


A zenész hozzátette, hogy az emberek a CD-knél csak a 15, míg az MP esetében csupán öt százalékát kapják meg annak, amit ők eredetileg a stúdiókban elkészítenek. Kiemelte: digitális korszakban élünk, de ez ahelyett, hogy javítana a zenén, inkább degradálja. Ugyan alapvetően semmi baja sincs azokkal a digitális zenei formátumokkal , amelyeknél az audiosávokat egy bizonyos fokig tömörítik, de megadná a fogyasztóknak azt a lehetőséget, hogy kiváló minőségű zeneszámokat is vásárolhassanak, ehhez viszont szükség lenne teljesen új típusú audioformátumokra. Ugyan ezeknek a felvételeknek a letöltése jóval tovább tartana, viszont a kompatibilis lejátszók akár 30 albumot is eltárolhatnának.

Az előadó végül kitért a kalózkodásra is, ami szerinte a 21. század rádiója és nagyon fontos szerepe van a zene elterjedésében. Az emberek ugyanis először megszerzik az ingyenesen hozzáférhető felvételeket, majd megveszik a jobb minőségű zeneszámokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • narumon #66
    Erre írtam azt, hogy analóg rögzítéshez a 192khz már közel van. A stúdiókban azért kell ezt használni, mert ezzel már megfelelő nagyságú minta áll a rendelkezésre ahhoz, hogy közel legyen az analóg verzióhoz így ezzel (vagy még többel) dolgoznak (ellentétben valami okostojás állításával aki szerint a stúdióban is 16bit 44.1khz a menő) 24bit 192khz-en már jó minőségben lehet zenét hallgatni csak az a gond, hogy alig jelenik meg így zene. Melyik részét nem érted? [Nem kötözködés lehet, hogy én fogalmaztam valahol homályosan, csak most nem értem, hogy mit nem értesz :D]
  • narumon #65
    Hát szerintem nem nagyon van ilyen, de CD-ről beszélünk, vagy te miről?
  • philcsy #64
    Én is azt írtam, hogy digitalizálásnál fontos. Utána viszont lehet rajta csökkenteni úgy, hogy a jelalak nem lesz annyira rossz, mintha eredetileg is ezzel az alacsonyabb mintavétellel digitalizálták volna.Ha valaki látott mar nagy felbontású amiga grafikát az tudja mire gondolok.
    A jelalaknak azt a reszletességét pedig amit 192kHz-en nem lehet visszaadni, arra a hangszóró se képes.
  • philcsy #63
    Harmadjára kérem. Linkeld már azt a hangszórót ami a 100 kHz-es felharmónikusokat képes visszaadni.
  • llax #62
    Az analóg jel elfogadható minőségű rögzítéséhez nem elegendő a kétszeres mintavételi frekvencia, többszörös kell.
    A gyakorlatban a CD-nél alkalmazott 44,1kHz mintavétel jelalaktól, hangszertől függően kb. 2-4kHz -ig biztosít relatíve alacsony torzítású átvitelt, miközben egyes hangszerek alapharmónikusai elérhetik a 15kHz-et is, ennek a már önállóan nem hallható, de a hang azonosításában segítő (így kvázi észlelhető) első felharmónikausa 30kHz (ezt még legtöbb HiFi magassugárzó néhány dB csillapítással még átvinné... ha megkapná)... Tehát a 15kHz alapharmónikus legalább közel alakhű (plusz az 1. felharmónikus bármilyen) átviteléhez a 96kHz mintavételezés is csak visítva elég...
    Ebből kell kiindulni.

    A másik a hangszóró átvitele...
    A nem megfelelően digitalizált jel hiányosságai nem azonosak a hangszóró átvitelének hiányosságaival. Azaz a két probléma nem fedi el egymást, hanem összeadódik. Ezért kell törekedni arra, hogy a nem kicsit problémás hangszórókat lehetőség szerint a legjobb jellel tápláljuk.
  • usersg #61
    "Biztos süket vagyok, de érdemi különbséget nem tapasztaltam. "

    Nem minden műfajnál fogod észrevenni. Ha tucituci -ról van szó, az csúcstechnikával letárolva sem lesz jobb, mint az eredeti hangminták. De hallgass meg egy hegedűt, vagy zongorát, vagy bármilyen egyéb hangszert, és egyből rájössz hogy van különbség.
  • usersg #60
    "Gondolom flacról még csak nem is hallott... Pedig"

    Nem figyeltél arra amit mond. A CD minőséget is "gagyinak" tartja, és ami azt illeti, az is. A flac -ek pedig jellemzően cd kiadványokból készülnek, így bár rosszabb nem lesz a minőség, de ettől még ugyanolyan gagyi lesz.
    Igaz hogy a "sample alapú" diszkó szutyoknak nem nagyon számít, mert azt sok esetben eleve valami tömörített zajmaradékból csinálják, de azért nem ártana ha lenne lehetőség igazán minőségi zene hallgatásra digitális formában is, tehát ha a studióból eleve olyan anyag jönne ki, amit nem butítottak CD szintre.
  • narumon #59
    Hogyne lenne tárolásnál. Ezért szól rosszul a CD, mert oké, hogy elméletileg nem hallasz többet, de gyakorlatilag igen, mert a zene hallgatásba belejátszanak azok a felharmonikusok is amit meg sem hallasz, de az ember érzi őket. Ezért szól a CD sok embernek karcosan, durván, mert ezek hiányoznak belőle.
  • philcsy #58
    Nem digitális hangrögzítésről (AD konvertálásról) beszéltek, csak hang adat tárolási formátumokról. Azt elismerem, hogy hangrögzítésnél technikai problémák kiküszöbölése végett van értelme a nagyon magas frekvenciának, de tárolásnál már nincs.
  • philcsy #57
    Persze, hogy a nagyobb mintavétel jobban közelíti az eredeti analóg jelet. De mutass már nekem egy olyan hangszórót ami ezeket a részleteket áthozza (linkeld a specifikációját a karakterisztikájával), és megkövetlek. Enélkül értelmetlen az egész, mert nem lesz élethűbb a hangzás.
    Magas mintavételezésnek csak az AD konvertálásnál óhatatlanul megjelenő véletlen hiba elkerülésénél van értelme, utána minden probléma nélkül le lehet csökkenteni a frekvenciát 96kHz-re, és ez nem fog az élethűség rovására menni.
    Nyugodtan olvass utána.