Berta Sándor
Parkolópályára került a Dell
Az IT-konszern kellemetlenül szembesül azzal, hogy a felhasználók az asztali számítógépek helyett inkább a táblagépeket részesítik előnyben. Lehet, hogy Michael Dell hamarosan kénytelen lesz felülvizsgálni a korábbi álláspontját.
Az elmúlt üzleti esztendő negyedik negyedévében visszaesést tapasztaltak a társaság vezetői, a helyzetet csak azt mentette meg, hogy a cég egyre nagyobb hangsúlyt fektet az IT-szolgáltatásokra. Csak a szervizüzletágnak köszönhetően nőtt február elejéig 2 százalékkal a Dell forgalma és elérte a 16 milliárd dollárt. Mindez azt mutatja, hogy az ügyfelek már nem csupán szimpla PC-gyártóként tekintenek a Dellre és egyúttal azt is jelenti, hogy a korábbi stratégiaváltás sikeres volt. Az üzleti esztendő utolsó negyedévében ugyanakkor 18 százalékkal csökkent a vállalat nyeresége és így csak 764 millió dollárt tett ki. Ez a töredéke annak az összegnek, 13,1 milliárd dollárnak, amit az Apple az iPhone, az iPad és a Mac készülékek eladásával keresett ugyanebben az időszakban.
A társaság - felismerve a helyzetet - próbál előre menekülni és új szolgáltatásokat kínálni az ügyfeleinek, többek között kiépítette szolgáltatási üzletágát. Ezzel a stratégiaváltással az IBM példáját követi. Mostanra egyértelművé vált, hogy a konfigurációk eladásánál jóval több hasznot hoz a szerverközpontok üzemeltetése vagy az IT-tanácsadás. A kormányzati értékesítésekért felelős divízió is rosszul teljesít, mivel mind az USA-ban, mind Európában visszaestek a közintézmények PC vásárlásai. A vállalat az első negyedévben kevesebb mint 15 milliárd dollár árbevételt vár, miközben az elemzők efölötti összeget jósoltak, ráadásul a forgalom hét százalékkal elmarad majd az egy évvel korábbitól.
A Dell egyre nehezebben tud versenyezni a PC-piacon az Acer, az Asus és a Lenovo jelentette trióval, ennek ellenére a cég a Gartner adatai alapján még mindig a világ harmadik legnagyobb PC-gyártójának számít a Hewlett-Packard és a Lenovo mögött. A Gartner egyébként úgy vélte, hogy tavaly elsősorban azért stagnált a PC-eladások száma, mert az amerikai piac is csak nehezen tért magához és a kialakult helyzetet súlyosbította az európai válság. Mindezt tetézte még a mobil készülékek jelentette egyre nagyobb konkurencia.
A bejelentés után több mint öt százalékkal zuhant a világ harmadik legnagyobb pc-gyártójának részvényárfolyama, pedig idén eddig 25 százalékos növekedést könyvelhetett el. Elemzők most úgy vélik, hogy egyes befektetők talán túl optimistán ítélték meg a Dell átszervezésének hatásosságát. Az elmúlt év utolsó negyedében 18 százalékkal zuhant a cég nettó nyeresége, az árbevétel mindössze két százalékkal araszolt feljebb. Összességében a cég bár sikeresen tartja kézben költségeit és le tudta szorítani a beszállítóknak fizetett összegeket is, ám az ebben rejlő lehetőségek kimerülnek. Most már a bevételnek kellene növekednie ahhoz, hogy a cég magasabb profittal örvendeztesse meg részvényeseit, ám ennek egyelőre semmi jele.
Az már tavaly nyárra nyilvánvalóvá vált, hogy lemaradt a piac mögött a Dell, a vállalat vezetői éppen ezért átszervezésekbe fogtak, valamint a táblagép-piacon is meg akarják vetni a lábukat. Michael Dell kijelentette, hogy kitartanak a PC-üzletáguk mellett és idén januárban úgy nyilatkozott, hogy a táblagépek nem jelentenek veszélyt a PC-re. Ezt a véleményét azonban lehet, hogy hamarosan kénytelen lesz módosítani, hiszen a legfrissebb felmérésből kiderült, hogy több okostelefont adtak el, mint PC-t, táblagépet és notebookot.
Az elmúlt üzleti esztendő negyedik negyedévében visszaesést tapasztaltak a társaság vezetői, a helyzetet csak azt mentette meg, hogy a cég egyre nagyobb hangsúlyt fektet az IT-szolgáltatásokra. Csak a szervizüzletágnak köszönhetően nőtt február elejéig 2 százalékkal a Dell forgalma és elérte a 16 milliárd dollárt. Mindez azt mutatja, hogy az ügyfelek már nem csupán szimpla PC-gyártóként tekintenek a Dellre és egyúttal azt is jelenti, hogy a korábbi stratégiaváltás sikeres volt. Az üzleti esztendő utolsó negyedévében ugyanakkor 18 százalékkal csökkent a vállalat nyeresége és így csak 764 millió dollárt tett ki. Ez a töredéke annak az összegnek, 13,1 milliárd dollárnak, amit az Apple az iPhone, az iPad és a Mac készülékek eladásával keresett ugyanebben az időszakban.
A társaság - felismerve a helyzetet - próbál előre menekülni és új szolgáltatásokat kínálni az ügyfeleinek, többek között kiépítette szolgáltatási üzletágát. Ezzel a stratégiaváltással az IBM példáját követi. Mostanra egyértelművé vált, hogy a konfigurációk eladásánál jóval több hasznot hoz a szerverközpontok üzemeltetése vagy az IT-tanácsadás. A kormányzati értékesítésekért felelős divízió is rosszul teljesít, mivel mind az USA-ban, mind Európában visszaestek a közintézmények PC vásárlásai. A vállalat az első negyedévben kevesebb mint 15 milliárd dollár árbevételt vár, miközben az elemzők efölötti összeget jósoltak, ráadásul a forgalom hét százalékkal elmarad majd az egy évvel korábbitól.
A Dell egyre nehezebben tud versenyezni a PC-piacon az Acer, az Asus és a Lenovo jelentette trióval, ennek ellenére a cég a Gartner adatai alapján még mindig a világ harmadik legnagyobb PC-gyártójának számít a Hewlett-Packard és a Lenovo mögött. A Gartner egyébként úgy vélte, hogy tavaly elsősorban azért stagnált a PC-eladások száma, mert az amerikai piac is csak nehezen tért magához és a kialakult helyzetet súlyosbította az európai válság. Mindezt tetézte még a mobil készülékek jelentette egyre nagyobb konkurencia.
A bejelentés után több mint öt százalékkal zuhant a világ harmadik legnagyobb pc-gyártójának részvényárfolyama, pedig idén eddig 25 százalékos növekedést könyvelhetett el. Elemzők most úgy vélik, hogy egyes befektetők talán túl optimistán ítélték meg a Dell átszervezésének hatásosságát. Az elmúlt év utolsó negyedében 18 százalékkal zuhant a cég nettó nyeresége, az árbevétel mindössze két százalékkal araszolt feljebb. Összességében a cég bár sikeresen tartja kézben költségeit és le tudta szorítani a beszállítóknak fizetett összegeket is, ám az ebben rejlő lehetőségek kimerülnek. Most már a bevételnek kellene növekednie ahhoz, hogy a cég magasabb profittal örvendeztesse meg részvényeseit, ám ennek egyelőre semmi jele.
Az már tavaly nyárra nyilvánvalóvá vált, hogy lemaradt a piac mögött a Dell, a vállalat vezetői éppen ezért átszervezésekbe fogtak, valamint a táblagép-piacon is meg akarják vetni a lábukat. Michael Dell kijelentette, hogy kitartanak a PC-üzletáguk mellett és idén januárban úgy nyilatkozott, hogy a táblagépek nem jelentenek veszélyt a PC-re. Ezt a véleményét azonban lehet, hogy hamarosan kénytelen lesz módosítani, hiszen a legfrissebb felmérésből kiderült, hogy több okostelefont adtak el, mint PC-t, táblagépet és notebookot.