Gyurkity Péter
Éveken át elhallgatta számítógépei hibáit a Dell
A Sony tegnap félmillió laptopját hívta vissza világszerte, azok túlmelegedési problémái miatt. A Dell esetében most derült ki, hogy éveken keresztül elhallgatták egyes sorozataik hibás mivoltát.
Június utolsó napjaiban nagy visszhangot váltott ki a Sony lépése, amelynek keretében több mint 500 ezer Vaio laptop visszahívására került sor. Az indok a szokásos: az érintett sorozatok példányainál túlmelegedési gondok léphetnek fel, amelyek a billentyűzet, valamint egyéb komponensek károsodását, akár deformálódását is okozhatják. Eddig mintegy 30 esetet jelentettek, amelyekben hasonló tünetekről számoltak be, a hivatalos közleményben lehetőségként megemlített emberi sérülés azonban eddig nem fordult elő. A kézen, illetve a lábon előfordulhatnak ilyenek, amennyiben a túlmelegedés alatt túl közel merészkedünk a rakoncátlankodó készülékhez.
A probléma oka ezúttal nem az akkumulátor, hanem a hibás hűtési rendszer - ez utóbbit nem részletezték, mindössze annyit tudni, hogy a hőmérsékletet ellenőrző lapka romolhat el, és ez a gép külső burkolatának túlmelegedéséhez vezet. A Sony oldalán azonban megtaláljuk az érintett sorozatok pontos megjelölését, valamint a visszahívás fontos részleteit.
A Dell magatartását vizsgáló New York Times viszont éppen a napokban közölte hosszabb cikkét, amelyben arra mutatnak rá, hogy a gyártó tudott egyes sorozatai hibás mivoltáról, ezt azonban még a panaszkodó vásárlók elől is elhallgatták, igyekezvén minimalizálni a kiadásokat. Ez volt egyébként a lépés eredeti célja is, hiszen azért alkalmaztak olcsóbb kondenzátorokat a 2003 és 2005 között értékesített Optiplex PC-kben, hogy csökkentsék a gyártási költségeket. Érdekes módon nem számítottak arra, hogy a lépés idővel visszaüthet, ez azonban bekövetkezett, amit jól mutat az az érdekes adat, miszerint a 11,8 millió személyi számítógép 97 százalékánál következett be a baj.
Ennek ellenére nem jelezték a problémát a vásárlóknak, a hibás példányokat pedig ugyanolyan problémával küszködő darabokkal cserélték ki. Tudtak róla, hogy több millió PC esetében fordulhatnak elő ilyen gondok, mégsem tettek semmit. Amikor például a Texas Egyetem eredetileg jelezte a problémát, azzal vádolták meg őket, hogy bonyolult matematikai számításokkal terhelték túl az érintett számítógépeket.
Június utolsó napjaiban nagy visszhangot váltott ki a Sony lépése, amelynek keretében több mint 500 ezer Vaio laptop visszahívására került sor. Az indok a szokásos: az érintett sorozatok példányainál túlmelegedési gondok léphetnek fel, amelyek a billentyűzet, valamint egyéb komponensek károsodását, akár deformálódását is okozhatják. Eddig mintegy 30 esetet jelentettek, amelyekben hasonló tünetekről számoltak be, a hivatalos közleményben lehetőségként megemlített emberi sérülés azonban eddig nem fordult elő. A kézen, illetve a lábon előfordulhatnak ilyenek, amennyiben a túlmelegedés alatt túl közel merészkedünk a rakoncátlankodó készülékhez.
A probléma oka ezúttal nem az akkumulátor, hanem a hibás hűtési rendszer - ez utóbbit nem részletezték, mindössze annyit tudni, hogy a hőmérsékletet ellenőrző lapka romolhat el, és ez a gép külső burkolatának túlmelegedéséhez vezet. A Sony oldalán azonban megtaláljuk az érintett sorozatok pontos megjelölését, valamint a visszahívás fontos részleteit.
A Dell magatartását vizsgáló New York Times viszont éppen a napokban közölte hosszabb cikkét, amelyben arra mutatnak rá, hogy a gyártó tudott egyes sorozatai hibás mivoltáról, ezt azonban még a panaszkodó vásárlók elől is elhallgatták, igyekezvén minimalizálni a kiadásokat. Ez volt egyébként a lépés eredeti célja is, hiszen azért alkalmaztak olcsóbb kondenzátorokat a 2003 és 2005 között értékesített Optiplex PC-kben, hogy csökkentsék a gyártási költségeket. Érdekes módon nem számítottak arra, hogy a lépés idővel visszaüthet, ez azonban bekövetkezett, amit jól mutat az az érdekes adat, miszerint a 11,8 millió személyi számítógép 97 százalékánál következett be a baj.
Ennek ellenére nem jelezték a problémát a vásárlóknak, a hibás példányokat pedig ugyanolyan problémával küszködő darabokkal cserélték ki. Tudtak róla, hogy több millió PC esetében fordulhatnak elő ilyen gondok, mégsem tettek semmit. Amikor például a Texas Egyetem eredetileg jelezte a problémát, azzal vádolták meg őket, hogy bonyolult matematikai számításokkal terhelték túl az érintett számítógépeket.