Berta Sándor
Több okostelefont adtak el, mint PC-t, táblagépet és notebookot
A Canalys nevű piackutató cég felmérésből kiderült, hogy még soha nem voltak annyira népszerűek az okostelefonok, mint tavaly. Először fordult elő, hogy több ilyen készüléket adtak el, mint számítógépet.
A Canalys szerint 2011-ben világszerte 487,7 millió okostelefont és 414,6 millió számítógépet értékesítettek. A kutatók az utóbbi eszközök közé soroltak 112,4 millió asztali konfiguráció mellett 63,2 millió táblagépet, 209,6 millió notebookot és 29,4 millió netbookot is. Az eladások leginkább a táblagépek esetében nőttek, méghozzá 274,2 százalékkal. Ugyanakkor az sem meglepő, hogy a legnagyobb mértékű visszaesés a netbookoknál volt tapasztalható, ezekből a termékekből 25 százalékkal kevesebbet adtak el. Összehasonlításul: 2010-ben 300 millió okostelefont és 361 millió számítógépet tudtak értékesíteni a kereskedők.
A piackutató vállalat munkatársai kimutatták azt is, hogy továbbra is egyre több felhasználó váltja le a PC-jét notebookkal vagy netbookkal. Elmondható, hogy kétszer annyi notebookot és netbookot adtak el a kereskedők, mint asztali számítógépet. A teljes PC-piacon a táblagépek piaci részesedése mostanra elérte a 15 százalékot, azonban ez az idén tovább növekedik majd.
A Canalys piackutatóval ellentétben a Gartner piackutató vállalat a táblagépeket külön kategóriának tekinti és nem veszi figyelembe a személyi számítógépek világpiaci forgalmában. A Gartner piackutató vállalat szerint 2011-ben 352,8 millió személyi számítógépet értékesítettek világszerte, az eladások így mindössze 0,5 százalékkal emelkedtek a 2010-es eredményekhez képest. A tavalyi utolsó negyedévben pedig 1,4 százalékkal kevesebb személyi számítógépet értékesítettek mint egy évvel korábban. A Canalys elemzése szerint a táblagépek egyértelműen a netbook számítógépekről terelték el a vásárlói érdeklődést, hiszen miközben minden számítógép kategória értékesítése többé-kevésbé nőtt tavaly, a netbook számítógépeké 25,3 százalékkal 29,4 millióra esett vissza.
"A táblagép-eladások elhanyagolható hatást gyakorolnak az okostelefonok értékesítésére, hiszen világszerte folyamatos és számottevő növekedés volt tapasztalható 2011-ben. Az okostelefon eladások személyi számítógép-eladásokat felülmúló száma jelentős mérföldkőnek tekinthető. Az okostelefon alig néhány év alatt a mobiltelefónia legfelső exkluzív piaci szegmensének szánt készülékből tömegcikké nőtte ki magát. Az olcsóbb modellek megjelenése ebben segített ugyan, de a legnagyobb mozgatóerő mégis az internetes böngészés, a tartalomfogyasztás és a mobil alkalmazások és szolgáltatások iránt erősödő fogyasztói igény volt" - mondta Chris Jones, a Canalys alelnöke és vezető elemzője.
A Canalys azonban 2012-re már az okostelefon értékesítések növekedési ütemének lassulását várja, mivel a forgalmazók egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a költségkezelésnek és a nyereségesség növelésének. A korábban agresszív árpolitikával az alsó piaci szegmens meghódítására törekvő olyan gyártók is, mint a Huawei, a ZTE és az LG is egyre fokozódó figyelmet szentelnek a felső piaci szegmenseknek.
A folyamatból leginkább az Apple profitál, amely az iPhone készülékből 93,1 millió darabot értékesített. A társaság helyzetét jelentősen megkönnyíti, hogy a vezető PC-gyártók (Hewlett-Packard, Dell, Lenovo, Acer) alig vannak jelen a táblagép- és az okostelefon-piacon. Ugyanakkor az is a kaliforniai társaság malmára hajtja a vizet, hogy a Nokia, a Research In Motion és a HTC sincs jelen a PC-piacon. Az Apple egyetlen igazi konkurense éppen ezért a Samsung. A dél-koreai cég tavaly 91,9 millió okostelefont adott el és ebben még nincsenek benne a Google számára készített Nexus-modellek, s a táblagépek piacán is nemrég még piacvezetőnek számítottak. A PC-k, notebookok és netbookok piacán viszont a Samsung piaci részesedése jelenleg csupán 3 százalék, ami körülbelül 10 millió értékesített terméket jelent.
Tavaly az Android (Google) operációs rendszer 48,8 százalékos piaci részesedést vívott ki magának. A második helyen az iOS (Apple) operációs rendszer áll 19,1 százalékkal a harmadikon a Symbian (Nokia) 16,4 százalékkal, a negyediken a BlackBerry készülékek saját operációs rendszere 10,5 százalékkal. A bada részesedése 2,7 százalék, a Windows Phone részesedése pedig 1,4 százalék volt tavaly.
A Canalys szerint 2011-ben világszerte 487,7 millió okostelefont és 414,6 millió számítógépet értékesítettek. A kutatók az utóbbi eszközök közé soroltak 112,4 millió asztali konfiguráció mellett 63,2 millió táblagépet, 209,6 millió notebookot és 29,4 millió netbookot is. Az eladások leginkább a táblagépek esetében nőttek, méghozzá 274,2 százalékkal. Ugyanakkor az sem meglepő, hogy a legnagyobb mértékű visszaesés a netbookoknál volt tapasztalható, ezekből a termékekből 25 százalékkal kevesebbet adtak el. Összehasonlításul: 2010-ben 300 millió okostelefont és 361 millió számítógépet tudtak értékesíteni a kereskedők.
A piackutató vállalat munkatársai kimutatták azt is, hogy továbbra is egyre több felhasználó váltja le a PC-jét notebookkal vagy netbookkal. Elmondható, hogy kétszer annyi notebookot és netbookot adtak el a kereskedők, mint asztali számítógépet. A teljes PC-piacon a táblagépek piaci részesedése mostanra elérte a 15 százalékot, azonban ez az idén tovább növekedik majd.
A Canalys piackutatóval ellentétben a Gartner piackutató vállalat a táblagépeket külön kategóriának tekinti és nem veszi figyelembe a személyi számítógépek világpiaci forgalmában. A Gartner piackutató vállalat szerint 2011-ben 352,8 millió személyi számítógépet értékesítettek világszerte, az eladások így mindössze 0,5 százalékkal emelkedtek a 2010-es eredményekhez képest. A tavalyi utolsó negyedévben pedig 1,4 százalékkal kevesebb személyi számítógépet értékesítettek mint egy évvel korábban. A Canalys elemzése szerint a táblagépek egyértelműen a netbook számítógépekről terelték el a vásárlói érdeklődést, hiszen miközben minden számítógép kategória értékesítése többé-kevésbé nőtt tavaly, a netbook számítógépeké 25,3 százalékkal 29,4 millióra esett vissza.
"A táblagép-eladások elhanyagolható hatást gyakorolnak az okostelefonok értékesítésére, hiszen világszerte folyamatos és számottevő növekedés volt tapasztalható 2011-ben. Az okostelefon eladások személyi számítógép-eladásokat felülmúló száma jelentős mérföldkőnek tekinthető. Az okostelefon alig néhány év alatt a mobiltelefónia legfelső exkluzív piaci szegmensének szánt készülékből tömegcikké nőtte ki magát. Az olcsóbb modellek megjelenése ebben segített ugyan, de a legnagyobb mozgatóerő mégis az internetes böngészés, a tartalomfogyasztás és a mobil alkalmazások és szolgáltatások iránt erősödő fogyasztói igény volt" - mondta Chris Jones, a Canalys alelnöke és vezető elemzője.
A Canalys azonban 2012-re már az okostelefon értékesítések növekedési ütemének lassulását várja, mivel a forgalmazók egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a költségkezelésnek és a nyereségesség növelésének. A korábban agresszív árpolitikával az alsó piaci szegmens meghódítására törekvő olyan gyártók is, mint a Huawei, a ZTE és az LG is egyre fokozódó figyelmet szentelnek a felső piaci szegmenseknek.
A folyamatból leginkább az Apple profitál, amely az iPhone készülékből 93,1 millió darabot értékesített. A társaság helyzetét jelentősen megkönnyíti, hogy a vezető PC-gyártók (Hewlett-Packard, Dell, Lenovo, Acer) alig vannak jelen a táblagép- és az okostelefon-piacon. Ugyanakkor az is a kaliforniai társaság malmára hajtja a vizet, hogy a Nokia, a Research In Motion és a HTC sincs jelen a PC-piacon. Az Apple egyetlen igazi konkurense éppen ezért a Samsung. A dél-koreai cég tavaly 91,9 millió okostelefont adott el és ebben még nincsenek benne a Google számára készített Nexus-modellek, s a táblagépek piacán is nemrég még piacvezetőnek számítottak. A PC-k, notebookok és netbookok piacán viszont a Samsung piaci részesedése jelenleg csupán 3 százalék, ami körülbelül 10 millió értékesített terméket jelent.
Tavaly az Android (Google) operációs rendszer 48,8 százalékos piaci részesedést vívott ki magának. A második helyen az iOS (Apple) operációs rendszer áll 19,1 százalékkal a harmadikon a Symbian (Nokia) 16,4 százalékkal, a negyediken a BlackBerry készülékek saját operációs rendszere 10,5 százalékkal. A bada részesedése 2,7 százalék, a Windows Phone részesedése pedig 1,4 százalék volt tavaly.