Berta Sándor

Cloud-foglalkoztatóvá lép elő az IBM

Az amerikai konszern a közeljövőben alapjaiban akarja megváltoztatni a foglalkoztatási struktúráját és egy teljesen új modellt vezetne be, amely a számítási felhő technológiára épül.

Az IBM-nek világszerte 427 000 alkalmazottja van, közülük 20 000 Németországban keresi a kenyerét. Néhány nappal ezelőtt vált ismertté, hogy az európai uniós tagállamban a cég nagyon komoly leépítésekre készül, akár 8000 ember is az utcára kerülhet. Ezzel párhuzamosan számos projektet is törölhetnek.

Mostanra kiderült, hogy a komoly leépítés részét képezi a társaság radikálisan új munkahelyi koncepciójának. A SPIEGEL információi szerint Németországban az IBM csak egy kis létszámú központi csapatot foglalkoztatna, a feladatok nagy részét pedig külsős munkatársak segítségével végeznék el, a felhő-technológia bevonásával. Mindez természetesen azt is jelentené, hogy radikálisan megváltozik a munkáltató és a munkavállalók viszonya, s létrejön egy távmunka-hálózat.

A tervek szerint az adott feladatok elvégzésére mindig az adott online platformokon toboroznának szakembereket Az új modellben a munkatársak gyakorlatilag értékeléseket és osztályzatokat kapnának, így más vállalatok is pontosan láthatnák, hogy az adott munkaerő mennyire precízen és hatékonyan végzi a dolgát, vannak-e vele problémák. Egy belső dokumentum kiemelte, hogy minden toborzott szakemberrel nemzetközi munkaszerződést kötnének azért, hogy megkerüljék az illető lakóhelyén hatályban lévő, gyakran korlátozó előírásokat. Emellett rögzítenék azt is, hogy az adott szakember csak és kizárólag arra az egy munkára és projektre szerződik a céghez.

Az új foglalkoztatási modell hosszútávon az olyan óriáscégeknek, mint az IBM hatalmas megtakarításokat eredményezhetne, ugyanakkor ezzel párhuzamosan jelentős mértékben növelhetné a munkavégzés hatékonyságát. A program neve Liquid és a célja egy rugalmasabb munkaszervezet kialakítása, illetve természetesen a termelési költségek csökkentése. A projekt eredményeként a részvényenkénti nyereséget a jelenlegi 10 dollárról 2015-re 20 dollárra akarják emelni. Az amerikai társaság egyelőre nem cáfolta, igaz, nem is erősítette meg a SPIEGEL állításait. Marie-Ann Maushart szóvivő csak annyit mondott, hogy nem kommentálnak sem pletykákat, sem spekulációkat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • himihumi27 #11
    Erről most az jut eszembe, amikor betakarítási szezon van, és az út mentén vagy a téren állnak az emberek, elmegy arra kisbusszal a gazda és felvesz párat aznapra. Tudom, erős egyszerűsítés! Ugyanakkor minden ilyen dolognál nem csak az a fontos, hogy milyen intézkedést hoznak, hanem, hogy az 10-20 éven belül merre változhat. És nem tartom kizártnak, hogy lesznek digitális placcok, ahol lóg a szakértő, hogy vegye már föl valaki. Megváltozik a munkamorál, meg sok minden más is. Nyilván kell az innováció, csak kissé mindig aggasztóak az ilyen hírek. A legtöbb új kezdeményezés gyakorta hátrányt okoz, mielőtt alkalmazzák előnyösen is.
  • Zoliz #10
    Végre egy jó hir, emberek mar nem kellenek csak intelligens gepek. Hajra. Es minden lovetta egy-ket kezbe vandorol majd es milliok majd eheznek, mert nem kell munkaero.
  • djw #9
    nem hiszem, hogy akár az IBM-nél, de szakadjunk el ettől a példától és vegyük az összes vállalatot a világon... szóval azért az esetek 99,99%-ában nem hozzá-nem-értő emberek adják ki a feladatokat, hanem van némi tapasztalatuk, hogy xyz dolgot kb mennyi órába telik lefejleszteni. De a fejlesztéstől is elszakadhatunk, mehetünk más munkakörökre is, bérszámfejtés, könyvelés vagy egyebek.

    Nem mellesleg ez az egész folyamat erősen hasonlít a kiszervezésre, amit egyébként már rengeteg cég alkalmaz, az egyszemélyes kkv-któl kezdődően. Pl a könyvelést, a webes dolgokat, az áruszállítást mind-mind kiszervezik és nyugodtak lehettek, hogy a legtöbb vállalkozás nyilvántartja legalább fejben, hogy egy-egy partner hogyan dolgozik, illetve mennyit és milyeneket hibázik. Azért még józan vállalkozó nem mondott fel a futárnak, mert 1 napot késett egy csomaggal, vagy egy könyvelőnek, aki véletlenül elszámolta egy alkalmazott fizetését (később kijavítja és minden okés). Rendszergazdákat sem szokás kirúgni jó esetben, ha feltörik a telepített rendszerüket, hanem javítják és kész.
    Nem kell bepánikolni, hogy a nagy cégek majd bármi fejjel mennek a falnak és feltaláják a spanyol viaszt. Csak átveszik ezeket a kipróbált módszereket és adaptálják a saját rendszerükbe.
  • mad mind #8
    De ki a pancser? Az aki két nap alatt nem szállít le egy 3 hónapos munkát, vagy az aki kiad 2 napra egy három hónapos munkát? Ebben a rendszerben az első lesz a pancser és már mehet is kubikolni.
  • djw #7
    ne legyél ennyire egyszerű kérlek... a járulékokat és adókat a keresett pénz után be kell fizetni, ezen a nemzetközi szerződés sem segít.

    másrészt meg nem kell egyből bekakilni attól, hogy naplózni fogják, hogy ki milyen hibákat követett el... ésszerűtlen megoldás lenne egy-egy hiba után kizárni az adott emberrel való együttdolgozás lehetőségét. Inkább valami eredményességi számítást fognak végezni ebből... ha nem vagy jó a C++ -ban, akkor olyan melót nem fogsz kapni, de ha Java-ban király vagy, alacsony a hibaarányod, akkor megbíznak. És még egy dolog: ha valamit gyorsan és lehetőség szerint hibamentesen kell lefejleszteni, akkor arra is le tudják válogatni a megfelelő embereket.

    Azért azt mégsem lehet elvárni egy cégtől, hogy a pancserekkel dolgoztasson?! Nem jótékonysági intézmények ezek, hanem profitorientált cégek, vagyis a cél nem az, hogy minél több embernek adjanak munkát, hanem hogy minél hatékonyabban minél több pénzt keressenek. S nincs ezzel semmi baj.
  • caius marius #6
    "Az új modellben a munkatársak gyakorlatilag értékeléseket és osztályzatokat kapnának, így más vállalatok is pontosan láthatnák, hogy az adott munkaerő mennyire precízen és hatékonyan végzi a dolgát, vannak-e vele problémák."
    Na ezzel aztàn kiszopatjàk a jònèpet. Nagyon fincsi. Akinek esze van nem megy ebbe bele. Aztàn ha nem talàl embert akkor majd mehet a zulukhoz melòsèrt.

    " Egy belső dokumentum kiemelte, hogy minden toborzott szakemberrel nemzetközi munkaszerződést kötnének azért, hogy megkerüljék az illető lakóhelyén hatályban lévő, gyakran korlátozó előírásokat"
    Ja meg mindenfèle jàrulèk fizetèst. Ez aztàn fasza hozzààllàs. Kiràly ötlet. Nyugdíj, helò tb, helò mindenfajta szociàlis jàrulèk, helò. Nagyszerü rabszolgatartòk lesznek.
    Vajh mikor lesz ennek a sok ingyenèlönek kampec?
  • Rockety #5
    Fasza, eddig "csak" 3+ körös interjúk voltak, hogy végre bekerülj valahová. Ezentúl lesz még egy kritérium aminek megkell felelni azzal a kellemes melléktulajdonsággal, hogy ha egyszer elkúrsz valamit örökre megbélyegez. Arra ne is gondoljunk, hogy esetleg nem tetszik zarcod akkor is ott lesz feketén-fehéren :D

    Jó lesz, a jogszabályok megkerülése meg ismét csak a corporate world irányába megy....... persze biztos vannak pozitivumok is ebben az ötletben, csak nagyon úgy fest hogy cég oldalról tűnik csak jónak költséghatékonyság miatt (amivel megint a profit mardzs növekszik, nem a foglalkoztatottság:D)
  • fade2black #4
    azért ez nekem elég neccesnek tűnik... Minden speckó IBM nagygépeknél... ez nem windows/linux amiből lehet "könnyen" szakembereket szerezni hanem AS390/AS400... nem Java/C amit "minden" egyetemen oktatnak hanem RPG/Cl. Eközben a nagygépes követelmények magával hoznak olyan dolgokat is amikről akár nem is hallott az egyetemről kikerült vagy akár évek óta programozók nagyja.
    Neccesnek tűnik.
  • Turdus #3
    "a társaság radikálisan új munkahelyi koncepciójának"
    Ezen hangosan felröhögtem. Évekig dolgoztam IBM terminálokon. Attól még, hogy új buzzwordöt aggatnak rá, nem lesz új egy 70-es évekbeli koncepció...
  • opeca #2
    Mármint szerver-kliens kapcsolatra.