Berta Sándor
NaturalMotion - sikertörténet a Szilícium-völgytől Hollywoodig
Egy 37 éves szakember sikertörténetet írt a Szilícium-völgyben. A biológus olyan virtuális élőlényeket alkotott meg, amelyek saját idegrendszerrel rendelkeznek és mesterséges intelligencia irányítja őket.
Torsten Reilt a kaliforniai suttogóként is emlegetik, utalva arra, hogy megalkotta a MyHorse nevű mobil programot, amelyben egy lovat lehet irányítani. A programozó által létrehozott NaturalMotion cég már 2003-ben az érdeklődés középpontjába került, amikor Reil kifejlesztette a világ első virtuális kaszkadőrét. A szoftver az Oxford Egyetem emberi mozgással foglalkozó zoológiai kísérletéből született meg és a különleges effektusok szakértői már akkor úgy vélték, hogy az endorphin-nak nevezett program forradalmasíthatja a filmgyártást, valamint a videó- és számítógépes játékokat. Az endorphin virtuális színészei megtanulják hogyan mozogjanak és reagáljanak függetlenül, ellentétben a legtöbb számítógépesített karakterrel, melyek az animált felvételeket tartalmazó fix adatbázisoktól függnek.
A NaturalMotion megoldásai azóta olyan ismert játékokba kerültek be, mint a Grand Theft Auto IV, a Red Dead Redemption és a Star Wars: The Force Unleashed, illetve olyan kasszasikerekbe, mint A Gyűrűk Ura trilógia és a Trója. Reil és kollégái a közelmúltban a MyHorse tökéletesítésével voltak elfoglalva. "Eleinte a ló úgy nézett ki, mint egy tehén" - mondta nevetve. A NaturalMotion elnökeként tevékenykedő fejlesztő és csapata hónapokon át dolgozott a programon, ami végül szeptemberben jelent meg.
A cég irodái a Transamerica Pyramid és a Zynga központjának szomszédságában találhatók. "Ahhoz, hogy valami újat fejleszthessünk ki, az egyik oldalon szükség van a hasonló módon gondolkodó emberek tömegére, akik vagy egy új vállalkozást akarnak alapítani, vagy egy új cégnél akarnak dolgozni. A másik oldalon ugyanakkor kellenek pénzügyi befektetők is, akik olyan helyzetben vannak, hogy támogathatják az adott társaságot. San Fransiscóban mind a két feltétel teljesül" - emelte ki Torsten Feil, aki közel tíz évvel ezelőtt alapította meg a NaturalMotiont. Feil az Oxfordi Egyetemen tanult és megpróbálta az emberek és az állatok mozgását minél élethűbben modellezni a számítógép képernyőjén. Ez pedig a legegyszerűbben a mesterséges intelligencia segítségével valósult meg.
"Megpróbáltam az emberek és az állatok idegrendszerét úgy szimulálni, hogy természetes mozgások jöjjenek létre" - szögezte le a biológus, aki először virtuális lényeket ruházott fel a kifejlesztett program képességeivel. Egy idő után elérték, hogy a mesterséges figurák fussanak és ráadásul mindez nagyon élethűen nézett ki. Igazán különlegessé az teszi a fejlesztéseket, hogy a virtuális emberek és állatok reagálnak a környezeti hatásokra, például a filmesek kiválthatják a drága Motion Capture eljárást.
A technológiára épülő játékokat eddig több tízmilliószor töltötték le. Az egykor csupán két alkalmazottat foglalkoztató vállalkozásból időközben egy több mint száz embernek munkát adó cég lett, amelynek Nagy-Britanniában is van kirendeltsége.
Torsten Reilt a kaliforniai suttogóként is emlegetik, utalva arra, hogy megalkotta a MyHorse nevű mobil programot, amelyben egy lovat lehet irányítani. A programozó által létrehozott NaturalMotion cég már 2003-ben az érdeklődés középpontjába került, amikor Reil kifejlesztette a világ első virtuális kaszkadőrét. A szoftver az Oxford Egyetem emberi mozgással foglalkozó zoológiai kísérletéből született meg és a különleges effektusok szakértői már akkor úgy vélték, hogy az endorphin-nak nevezett program forradalmasíthatja a filmgyártást, valamint a videó- és számítógépes játékokat. Az endorphin virtuális színészei megtanulják hogyan mozogjanak és reagáljanak függetlenül, ellentétben a legtöbb számítógépesített karakterrel, melyek az animált felvételeket tartalmazó fix adatbázisoktól függnek.
A NaturalMotion megoldásai azóta olyan ismert játékokba kerültek be, mint a Grand Theft Auto IV, a Red Dead Redemption és a Star Wars: The Force Unleashed, illetve olyan kasszasikerekbe, mint A Gyűrűk Ura trilógia és a Trója. Reil és kollégái a közelmúltban a MyHorse tökéletesítésével voltak elfoglalva. "Eleinte a ló úgy nézett ki, mint egy tehén" - mondta nevetve. A NaturalMotion elnökeként tevékenykedő fejlesztő és csapata hónapokon át dolgozott a programon, ami végül szeptemberben jelent meg.
A cég irodái a Transamerica Pyramid és a Zynga központjának szomszédságában találhatók. "Ahhoz, hogy valami újat fejleszthessünk ki, az egyik oldalon szükség van a hasonló módon gondolkodó emberek tömegére, akik vagy egy új vállalkozást akarnak alapítani, vagy egy új cégnél akarnak dolgozni. A másik oldalon ugyanakkor kellenek pénzügyi befektetők is, akik olyan helyzetben vannak, hogy támogathatják az adott társaságot. San Fransiscóban mind a két feltétel teljesül" - emelte ki Torsten Feil, aki közel tíz évvel ezelőtt alapította meg a NaturalMotiont. Feil az Oxfordi Egyetemen tanult és megpróbálta az emberek és az állatok mozgását minél élethűbben modellezni a számítógép képernyőjén. Ez pedig a legegyszerűbben a mesterséges intelligencia segítségével valósult meg.
"Megpróbáltam az emberek és az állatok idegrendszerét úgy szimulálni, hogy természetes mozgások jöjjenek létre" - szögezte le a biológus, aki először virtuális lényeket ruházott fel a kifejlesztett program képességeivel. Egy idő után elérték, hogy a mesterséges figurák fussanak és ráadásul mindez nagyon élethűen nézett ki. Igazán különlegessé az teszi a fejlesztéseket, hogy a virtuális emberek és állatok reagálnak a környezeti hatásokra, például a filmesek kiválthatják a drága Motion Capture eljárást.
A technológiára épülő játékokat eddig több tízmilliószor töltötték le. Az egykor csupán két alkalmazottat foglalkoztató vállalkozásból időközben egy több mint száz embernek munkát adó cég lett, amelynek Nagy-Britanniában is van kirendeltsége.