Gyurkity Péter
Android 4.0 a HTC okostelefonjain
A HTC végre elárulta, hogy mely készülékei kapják meg az operációs rendszer legfrissebb verzióját, ám meglehetősen rövid listáról van szó. Az olcsó androidos megoldások eközben fejfájást okoznak a gyártóknak.
Az egyre nagyobb népszerűségre és piaci részesedésre szert tévő gyártó a Facebook oldalán, egy rövid bejegyzésben közölte, hogy mely okostelefonok esetében várható az Android 4.0 frissítés elérhetősége, legalábbis az első körben. Az még nem világos, hogy lesz-e második kör, erről ugyanis nem közöltek információt.
Eszerint az alábbi készülékeken vehetjük majd igénybe az új változat szolgáltatásait: HTC Sensation, HTC Sensation XL, HTC Sensation XE, HTC EVO 3D, illetve HTC EVO, valamint a kizárólag az Egyesült Államokban megjelenő HTC Rezound, Design 4G és HTC Amaze. Ebből rögtön le is vonhatjuk a következtetést, miszerint csakis az idén megjelent példányok kerülnek be az első körbe, ami nem meglepő, hiszen a legtöbb gyártó ugyanezt a stratégiát követi, amikor nagyobb verziófrissítésről kell dönteniük. A hivatalos álláspont szerint tovább vizsgálják egyéb (régebbi) változatok bevonását, ám ez minden bizonnyal azt jelenti, hogy ez nem valósul meg. Az említett megoldások esetében is csak jövőre indul el a frissítés, így a további részletek tisztázására is van ideje a cégnek.
A brit WDS eközben arra keresett választ, hogy a hirdetésekben egyre gyakrabban felbukkanó olcsó androidos okostelefonok mennyi gondot okoznak a szolgáltatóknak. A probléma forrása, hogy ezen készülékek az olcsóbb, kevésbé megbízható hardveres komponensek (és természetesen az ingyenes, egyedül a Microsoft kisebb licencét magán hordozó szoftver) révén tudnak aláígérni a riválisoknak, ez pedig a megbízhatóság és az élettartam mutatóin is meglátszik. Következésképpen egyre több példányt kénytelenek garanciával javítani, illetve cserélni, ez pedig darabonként mintegy 130 dolláros költséget jelent az érintett cégeknek. Kellően nagy példányszám esetén ez akár 2 milliárd dollárba is fájhat, amely már alaposan befolyásolja a negyedéves és éves eredményeket, így a kedvezmény hosszú távon visszaüthet a gyártóknak és szolgáltatóknak.
Sokan kritizálják továbbá a megosztottságot és fragmentációt, amely a Microsoft által a WP7 kapcsán kierőszakolt szigorú feltételek révén ott nem megtalálható. Ez persze hosszú múltra visszatekintő vita, ahol mindkét félnek megvannak a maga érvei, így a kérdés korántsem ilyen egyszerű. Kétségtelen azonban, hogy ennek - a hardveres összetétel megszabásának - hiánya is hozzájárul az említett problémához, erre pedig a szolgáltatói oldal szerint megfelelő megoldást kell majd találni.
Az egyre nagyobb népszerűségre és piaci részesedésre szert tévő gyártó a Facebook oldalán, egy rövid bejegyzésben közölte, hogy mely okostelefonok esetében várható az Android 4.0 frissítés elérhetősége, legalábbis az első körben. Az még nem világos, hogy lesz-e második kör, erről ugyanis nem közöltek információt.
Eszerint az alábbi készülékeken vehetjük majd igénybe az új változat szolgáltatásait: HTC Sensation, HTC Sensation XL, HTC Sensation XE, HTC EVO 3D, illetve HTC EVO, valamint a kizárólag az Egyesült Államokban megjelenő HTC Rezound, Design 4G és HTC Amaze. Ebből rögtön le is vonhatjuk a következtetést, miszerint csakis az idén megjelent példányok kerülnek be az első körbe, ami nem meglepő, hiszen a legtöbb gyártó ugyanezt a stratégiát követi, amikor nagyobb verziófrissítésről kell dönteniük. A hivatalos álláspont szerint tovább vizsgálják egyéb (régebbi) változatok bevonását, ám ez minden bizonnyal azt jelenti, hogy ez nem valósul meg. Az említett megoldások esetében is csak jövőre indul el a frissítés, így a további részletek tisztázására is van ideje a cégnek.
A brit WDS eközben arra keresett választ, hogy a hirdetésekben egyre gyakrabban felbukkanó olcsó androidos okostelefonok mennyi gondot okoznak a szolgáltatóknak. A probléma forrása, hogy ezen készülékek az olcsóbb, kevésbé megbízható hardveres komponensek (és természetesen az ingyenes, egyedül a Microsoft kisebb licencét magán hordozó szoftver) révén tudnak aláígérni a riválisoknak, ez pedig a megbízhatóság és az élettartam mutatóin is meglátszik. Következésképpen egyre több példányt kénytelenek garanciával javítani, illetve cserélni, ez pedig darabonként mintegy 130 dolláros költséget jelent az érintett cégeknek. Kellően nagy példányszám esetén ez akár 2 milliárd dollárba is fájhat, amely már alaposan befolyásolja a negyedéves és éves eredményeket, így a kedvezmény hosszú távon visszaüthet a gyártóknak és szolgáltatóknak.
Sokan kritizálják továbbá a megosztottságot és fragmentációt, amely a Microsoft által a WP7 kapcsán kierőszakolt szigorú feltételek révén ott nem megtalálható. Ez persze hosszú múltra visszatekintő vita, ahol mindkét félnek megvannak a maga érvei, így a kérdés korántsem ilyen egyszerű. Kétségtelen azonban, hogy ennek - a hardveres összetétel megszabásának - hiánya is hozzájárul az említett problémához, erre pedig a szolgáltatói oldal szerint megfelelő megoldást kell majd találni.