Berta Sándor
Az Apple a legértékesebb márka
A Millward Brown ügynökség elkészítette a tavalyi esztendő legértékesebb márkáinak listáját, amin az eddig vezető Google pozícióját az Apple szerezte meg.
A Millward Brown minden évben világszerte több mint százezer felhasználót kérdez meg arról, hogy melyik társaságot és melyik terméket tartják a legértékesebbnek. A kapott válaszokhoz még hozzáadják a cégek várható nyereségére vonatkozó elemezések eredményeit is, így alakul ki a végső sorrend.
Az összeállítás szerint az Apple egyetlen év alatt 84 százalékkal, 153,3 milliárd dollárra tudta növelni az értékét. Ebben természetesen nagy szerepet játszottak az iPad- és az iPhone-eladások. A Google értéke ugyanebben az időszakban 2 százalékkal, 111,5 milliárd dollárra csökkent, így a webes vállalat elveszítette a korábban 4 éven át birtokolt első helyét. A dobogó legalsó fokára az IBM fért fel, amelynek az értéke jelenleg 100,9 milliárd dollár. A negyedik helyen a McDonald's (81 milliárd dollár), az ötödiken a Microsoft (78,2 milliárd dollár), a hatodikon pedig a Coca-Cola (73,8 milliárd dollár) található. A Top10-be befért még az ATT (69,9 milliárd dollár), a Marlboro (67,5 milliárd dollár), a China Mobile (57,3 milliárd dollár) és a General Electric (50,3 milliárd dollár).
A lista készítői kiemelték, hogy bár a Google leszorult az első helyről, még mindig az egyik legvonzóbb és legértékesebb vállalatnak tartják a világon. Az elmúlt egy év egyértelmű nyertese az Apple mellett a Facebook, amelynek a piaci értékét immár 50 milliárd dollárra becsülik. Ez a 2009-re vonatkozó adatokhoz képest 246 százalékos értékemelkedés, de a Facebook így is csak a lista 35. helyét tudta megszerezni.
Összességében elmondható, hogy tavaly a 100 legértékesebb márka összértéke 17 százalékkal nőtt és gyakorlatilag minden ágazat pozitív eredménnyel zárt. 2009-hez képest az egyik legdinamikusabban a kínai vállalatok értéke nőtt. (A Google kínai riválisa, a Baidu a tavalyi 46 helyezésről ugrott a 29. helyre.) A másik fontos észrevétel, hogy míg 2006-ban csak egyetlen márka származott a fejlődő országokból, addig 2010-ben Brazília, Oroszország, India, Kína és Dél-Afrika, vagyis az úgynevezett BRICS-államok már összesen 19 márkával képviseltették magukat a listán. A legjobb 10 márka közül hat a távközlési és a műszaki technológiával foglalkozó vállalat.
Európában a legértékesebb márka a 43,6 milliárd dollárt érő Vodafone, míg a második helyet ebben a tekintetben a Deutsche Telekom szerezte meg 29,8 milliárd dolláros értékével. A Vodafone számára ez az eredmény az összesítésben a 12., míg a DT a 19. helyhez volt elég. A Top20-ba befért a Verizon (42,828 milliárd dollár), az Amazon (37,628 milliárd dollár), a Hewlett-Packard (35,404 milliárd dollár) és a Visa (28,553 milliárd dollár) is.
A Millward Brown minden évben világszerte több mint százezer felhasználót kérdez meg arról, hogy melyik társaságot és melyik terméket tartják a legértékesebbnek. A kapott válaszokhoz még hozzáadják a cégek várható nyereségére vonatkozó elemezések eredményeit is, így alakul ki a végső sorrend.
Az összeállítás szerint az Apple egyetlen év alatt 84 százalékkal, 153,3 milliárd dollárra tudta növelni az értékét. Ebben természetesen nagy szerepet játszottak az iPad- és az iPhone-eladások. A Google értéke ugyanebben az időszakban 2 százalékkal, 111,5 milliárd dollárra csökkent, így a webes vállalat elveszítette a korábban 4 éven át birtokolt első helyét. A dobogó legalsó fokára az IBM fért fel, amelynek az értéke jelenleg 100,9 milliárd dollár. A negyedik helyen a McDonald's (81 milliárd dollár), az ötödiken a Microsoft (78,2 milliárd dollár), a hatodikon pedig a Coca-Cola (73,8 milliárd dollár) található. A Top10-be befért még az ATT (69,9 milliárd dollár), a Marlboro (67,5 milliárd dollár), a China Mobile (57,3 milliárd dollár) és a General Electric (50,3 milliárd dollár).
A lista készítői kiemelték, hogy bár a Google leszorult az első helyről, még mindig az egyik legvonzóbb és legértékesebb vállalatnak tartják a világon. Az elmúlt egy év egyértelmű nyertese az Apple mellett a Facebook, amelynek a piaci értékét immár 50 milliárd dollárra becsülik. Ez a 2009-re vonatkozó adatokhoz képest 246 százalékos értékemelkedés, de a Facebook így is csak a lista 35. helyét tudta megszerezni.
Összességében elmondható, hogy tavaly a 100 legértékesebb márka összértéke 17 százalékkal nőtt és gyakorlatilag minden ágazat pozitív eredménnyel zárt. 2009-hez képest az egyik legdinamikusabban a kínai vállalatok értéke nőtt. (A Google kínai riválisa, a Baidu a tavalyi 46 helyezésről ugrott a 29. helyre.) A másik fontos észrevétel, hogy míg 2006-ban csak egyetlen márka származott a fejlődő országokból, addig 2010-ben Brazília, Oroszország, India, Kína és Dél-Afrika, vagyis az úgynevezett BRICS-államok már összesen 19 márkával képviseltették magukat a listán. A legjobb 10 márka közül hat a távközlési és a műszaki technológiával foglalkozó vállalat.
Európában a legértékesebb márka a 43,6 milliárd dollárt érő Vodafone, míg a második helyet ebben a tekintetben a Deutsche Telekom szerezte meg 29,8 milliárd dolláros értékével. A Vodafone számára ez az eredmény az összesítésben a 12., míg a DT a 19. helyhez volt elég. A Top20-ba befért a Verizon (42,828 milliárd dollár), az Amazon (37,628 milliárd dollár), a Hewlett-Packard (35,404 milliárd dollár) és a Visa (28,553 milliárd dollár) is.