Berta Sándor

Noah Glass, az elfeledett Twitter-alapító

A mondás szerint a sikernek sok apja van, a kudarc mindig árva. Nos, eddig azt hittük, hogy pontosan ismert a Twitter alapításának története, azonban most mégis előkerült egy új információ.

A Twitter kezd a Facebookra hasonlítani abból a szempontból, hogy felbukkant egy eddig ismeretlen szereplő a cég történetében. Az illető a hivatalos alapítók mellett afféle szellemi atyának számít. Az ügyre a Business Insider derített fényt. A blog által felkutatott személy neve Noah Glass, ő volt Jack Dorsey, Biz Stone és Evan Williams mellett a Twitter egyik alapítója. Az ő nevéhez fűződik a Twittr név kitalálása és kulcsszerepet játszott a mikroblog fejlesztésében. Az információt a vállalat számos korábbi munkatársa és befektetője is megerősítette, a hivatalos alapítási történetből ugyanakkor teljesen kimaradt Noah Glass neve és a munkássága.


A Twitter hivatalos története szerint Evan Williams és Biz Stone volt az eredeti startup, az Odeo alapítója, ami a mára 5 milliárd dollárt érő Twitterré alakult át

Glass a Business Insidernek adott interjújában elmondta, hogy a szolgáltatás kezdetén még nem volt szerverük, ezért a rendszer egy notebookon futott. Az alapötlet tényleg Jack Dorsey nevéhez fűződik, de a Twittert már közösen fejlesztették ki. A férfit egy idő után kirúgták, majd - kárpótlásul - tulajdonrészt kapott a vállalatban. A csapatnak volt még egy harmadik tagja is, egy német programozó. Biz Stone és Evan Williams, a két hivatalos alapító közül Stone a kezdetekkor nagyon sokat segített nekik a különböző részfeladatokban, míg Williams inkább szkeptikus volt a szolgáltatás sikerét illetően.


Noah Glass
A hivatalos alapítási történet szerint Dorsey és Stone közösen fejlesztették ki a Twittert és Williams meglátta az ötletben rejlő lehetőségeket. A mostani anyagból azonban kiderült, hogy az Odeo korábbi befektetői közül néhányan úgy érzik, hogy Williams becsapta őket, illetve az ő megkérdezésük nélkül döntött, amikor a Twitter támogatását választotta. Williams ugyanis ezután megszüntette az Odeót és ötmillió dollárt fizetett a befektetőknek, ami aprópénznek tűnik a Twitter mai értékéhez képest. Éppen ezért néhány akkori befektető azt a kérdést tette most fel, hogy vajon Williams már akkor felismerte a szolgáltatásban rejlő lehetőségeket és mindent csak magának akart?

A Business Insider által a Twitter alapításáról megjelentett cikk, illetve a Noah Glass-interjú megjelenése után Evan Williams jelentkezett egy Twitter-bejegyzéssel, amiben azt írta: "Igaz, hogy Noah a korábbi szerepéért sohasem kapott megfelelő elismerést. Ezenkívül a név az ő briliáns ötlete volt."

A Twitter idén ünnepli ötéves születésnapját. Az első üzenetet mindössze arról szólt, hogy Dorsey létrehozta twitteres profilját ("just setting up my twttr") és ezt rögtön tudatta is a világgal. Dorsey épp mostanában tér vissza a céghez. A szolgáltatásnak jelenleg már több mint 200 millió regisztrált tagja van és az indulása után három év két hónap alatt jutott el az egymilliárdodik bejegyzéshez. Azóta az oldal látogatói átlagosan nyolc nap alatt írnak, vagy továbbítanak egymilliárd üzenetet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • G_ArchAngel #8
    Ezert is toroltem magam onnan is, facebookrol is.
    RSS-be beraktam, ami erdekel, reggel 30-60 perc, este ugyanennyi, linkeket meg kapok elegen egy kisebb kortol, nagyreszt fotosok, de ezt Plurk-on intezzuk.
    Kb. 20 embert es 4 temat kovetek Tumblr-en, de szerencsere fokent szinten kepek, igy par perc az atnezesuk.

    Az biztos, hogy a legtobb idot a facebook viszi el, majd twitter, aztan ha valaki van Flickr-en, az sem gyenge, ha aktiv jelenlet mellett teszi ezt. Aztan jon a blog, de ott nincs nyomas, hacsak nem garantaltal napi tartalmat.
    Web2 egy kurva nagy csapda - en is hitegetem magam, hogy jo volt elhagyni Twittert/Facebookot es lejonni Flickr-rol, de ezeken valo jelenlet lassan elvaras, nem csak lehetoseg.


    Amugy igen, hulyeseget irtal, mert egy ismeros altal ajanlott es ismert konyv vagy CD nem az a pofatlan marketing, amivel peldaloztal. (vagy akkor az is az, ha egy haverod ajanlja IRL?) Ott max egy cim van, par szoban, hogy milyen volt es egy roviditett URL. Siman ignoralhato, harom soros szoveg. A facebook termek pagek, ismerosok altal kovetett csoportok reklamjai direktek es kezelhetetlenek. Raadasul a Twitteren egyfajta "szakmai" kozosseg alakult ki az en esetemben, akik nem nyomtak azt az arcomba, ami nem erdekelt. Facebookkal nem lehet mit csinalni, mert nyiltabb: csaladtagok, exosztalytarsak, rokonok, haverok haverjai es akivel mar egyszer majdnem ittam egy kavet emberek teljesen atlathatatlan es felesleges informacio ozonne alakitjak.
  • Dynamic #7
    "ez mellett up-to-date voltam fototechnikabol, kiallitasokbol, konyvekbol, albumokbol."

    Frankó. Szerinted hülyeséget írtam, erre már a második sorban feketén-fehéren igazolod a kijelentésem igazát:/

    Persze, ha most bejön a 12 éves Pistike, aki poénból regisztrált és annyi a napi mondanivalója "unatkozom", ő is hasonló elánnal verhetné az asztalt.
    Természetesen sarkosítva fogalmaztam, nyilván nem mindenki a közvetlen reklám miatt twitterezik, mint ahogy blogolni sem csak azok blogolnak, akik el akarnak adni valamit (azt már csak halkan jegyzem meg, hogy ezeknél a "hasznos infók" blogoknál is sokszor az önreklám a cél). Ettől függetlenül, nyilván hatalmas reklám lehetőségeket rejt, ami miatt már minden kisebb-nagyobb cég fenn van. Vajon miért?
    Mindenesetre irigylem, aki 50-100 twitterező követése után végig tudja nyálazni, a sokszor több száz twittet. Nekem a kedvencekben ott vannak a kötelező napi oldalak(Smashing Magazine-tól a WDL-ig), kimondva nem sok, vagy 10 darab, de olyan kurva sok az infó, hogy még azokat sem tudom mindennap végigolvasni.
  • G_ArchAngel #6
    Nagyobb hulyeseget talan nem is irhattal volna...

    Csak es kizarolag a barataimat es mas fotosokat kovettem, igy is elbasztam a fel napomat annyi uj kep, galeria, PS vagy vilagitasi trukk lett megosztva, ez mellett up-to-date voltam fototechnikabol, kiallitasokbol, konyvekbol, albumokbol.
    Twitter sem valo mindenkinek, minthogy faszbuk sem...
  • Szefmester #5
    Akkor jól sejtettem... magánemberként semmire sem jó. A cégek meg egymás között csak nem csiripelnek. XD

    Remélem hamarosan kifullad ez a móka és eltűnik a twitter gomb is a netről.
  • Dynamic #4
    Semmi értelme. Reklám felület. Ugyanaz, mint amikor Facebookon kiválasztod, hogy mi tetszik (twitter esetében kit akarsz követni), vagyis groteszk módon a felhasználó házhoz megy a lóf..., akarom mondani a reklámokért:) Persze, hogy kihasználja mindenki.
  • opeca #3
    Van egy gyanúm, hogy az pl. hogy mikroblog, az kicsit hamiskás kifejezés. Mert ezek inkább online-marketinghez tartoznak. Nem az a lényeg, hogy kispista megosztja, hogy dugó van a Hungárián, hanem az, hogy pl. ha van egy új terméked, azt kiírod a twitteres lapodon, hogy halleluja, megjelent, menjetek és vegyétek.

    Csak nekem ott sántít ez, hogy egy komolyabb cégnek azért van egy weboldala is, ami funkcióban ugyanazt, sőt, még többet is lát el, mert ott direktbe rá tudsz menni mondjuk a buy-ra, aztán annyi. Aki nyomon szeretné követni a cég dolgait az ugyanúgy fellátogathat a honlapjára, mintha a twitteres blogját nézné meg. Az meg, hogy ne kelljen naponta 5x megnézni találták ki az RSS-t.

    Szóval tényleg passz...
  • opeca #2
    Nekem csak arra válaszoljon valaki, hogy ez a twitter is amúgy mire jó? Mert ez is egy álombiznisz lett csak igazából fingom sincs miért is ennyire felkapott?

    Annyit tudok az egészről, hogy irogathatsz, meg különböző cégeknek jó marketing lehet, hogy naprakész infókkal lássák el az embereket, de ezt egy saját honlapon is meg lehet lépni.
  • Szefmester #1
    Én még így 5 év után sem nagyon látom értelmét.. de biztos van.. valakinek a szemében...