Berta Sándor
Dolby - kutatás a tökéletes hangzás után
A Dolby cég folyamatosan a tökéletes hangzás megvalósítására törekszik, de már nem csak a moziban és a televízióban, hanem az okostelefonokon és a hordozható számítógépeken is.
"A Bose, a B&O és a Harman egyaránt az ügyfelünknek számít. Mi fejlesztjük ki a laboratóriumainkban és mi szállítjuk nekik az alaptechnológiát, amit aztán ők továbbfejlesztenek. A szabadalmak is a mi birtokunkban vannak. Jelenleg három audiolaboratóriumunk van, egy-egy San Fransiscóban, Nürnbergben és Sydneyben. Az külön öröm a számomra, hogy ezen a területen egyre fontosabbá válik Európa szerepe, mivel a helyi szakemberek jó tömörítési eljárásokat fejlesztettek ki, elég csak a H.264 kodekre gondolni." nyilatkozta Andreas Spechtler, a Dolby európai vezetője.
"A videopiacba szintén sok pénzt fektetünk be. Ugyan az audioterületről érkeztünk, ahol piacvezetők vagyunk, de a 3D területet is szeretnénk előremozdítani. A videopiacon is nagyon sok dolog Európából származik. A stockholmi kutatólaboratóriumunkban dolgozó szakemberek már ma azon gondolkoznak, hogy mi lesz tíz év múlva. Most mindenki tábla PC-lázban ég, de ez valójában már a múlt. A következő évek témája a kibővített valóság (AR), ide tartozik az információk szemüveglencsén való megjelenítése is. Emellett már a 3D utáni időkre is gondolunk, azonban az új technológiát nem nevezhetjük egyszerűen 4D-nek. A munkatársaink feladata az, hogy a lehetetlenre is gondoljanak, még akkor is, ha egy őrült ötlet jut az eszükbe."
A szakember rámutatott: nem véletlenül érzi azt sok felhasználó, hogy a fejlesztők csak a kiváló képi megjelenítésre összpontosítanak, eközben azonban szinte elfeledkeznek a minőségi hangzásról. Gyakran a HD felbontású felvételekhez mono hang társul. Ez a jelenség egész Európában megfigyelhető, de most mintha a televízióadók is felfigyeltek volna erre a dologra. Az emberek néhol nagyon jó térhangzással találkozhatnak, de persze mindent lehet még jobbá tenni, az 5.1-es hangzásból lehet 7.1-est is varázsolni. Spechtler ugyanakkor elismerte, hogy egy ilyen fejlesztésnek egy hírműsor esetében nem sok értelme van, de egy futballmérkőzés közvetítésénél már annál több. Nagy-Britanniában együttműködnek a Sky és a Premiere League vezetőivel, ott minden meccset 5.1-es hangzással közvetítenek.
"Európában van egy külön hangmérnök-csapatunk, akiknek kizárólag az a feladatuk, hogy együttműködjenek a csatornákkal és ott legyenek a közvetítések helyszínein. A többségük olyan zenész, akik egyben hangtechnikusok is. Lenyűgöznek a zeneileg tehetséges emberek, akik nem csak megértik, hogy miként ismerhető fel egy minőségi hangfelvétel, hanem létre is hozzák azt. Ezeket a szakértőket nem lehet az egyetemeken megszerezni, ők a legjobbak" - tette hozzá a Londonban élő férfi, aki korábban 11 évig a Sonynál, majd a RealNetworks cégnél dolgozott.
A Dolby európai vezetője elmondta, hogy nem véletlenül nem vesznek részt a beszédfelismerési és beszédvezérlési projektekben, ugyanis a két terület teljesen különbözik egymástól. Ettől függetlenül jelen vannak ezen a piacon is. Spechtler szerint a mostani diktálóprogramok már nem rosszak, de még vannak hibáik. Most a fő hangsúly a rendszerek finomításán van.
A szakember végül leszögezte: jelenleg számos márkanév kötődik a céghez. A Dolby mellett létezik a Dolby Volume, a Dolby Digital Plus, a Home Theater 4, a Dolby Mobile, a Dolby Pulse, a True HD, az Advanced Audio 2 és az Axon Games. Bár ez a kavalkád félrevezető lehet a felhasználók számára, valójában egy nagy márkához tartoznak. Persze az embereknek ezt nem kell tudniuk, csak az a lényeg, hogy ha valaki bekapcsolja egy készülékét és szembesül ezekkel a hangzásokkal, akkor működjenek. A digitális korszakban élők többsége ugyanakkor pontosan tudja, hogy mire számíthat a Dolby név láttán.
"A Bose, a B&O és a Harman egyaránt az ügyfelünknek számít. Mi fejlesztjük ki a laboratóriumainkban és mi szállítjuk nekik az alaptechnológiát, amit aztán ők továbbfejlesztenek. A szabadalmak is a mi birtokunkban vannak. Jelenleg három audiolaboratóriumunk van, egy-egy San Fransiscóban, Nürnbergben és Sydneyben. Az külön öröm a számomra, hogy ezen a területen egyre fontosabbá válik Európa szerepe, mivel a helyi szakemberek jó tömörítési eljárásokat fejlesztettek ki, elég csak a H.264 kodekre gondolni." nyilatkozta Andreas Spechtler, a Dolby európai vezetője.
"A videopiacba szintén sok pénzt fektetünk be. Ugyan az audioterületről érkeztünk, ahol piacvezetők vagyunk, de a 3D területet is szeretnénk előremozdítani. A videopiacon is nagyon sok dolog Európából származik. A stockholmi kutatólaboratóriumunkban dolgozó szakemberek már ma azon gondolkoznak, hogy mi lesz tíz év múlva. Most mindenki tábla PC-lázban ég, de ez valójában már a múlt. A következő évek témája a kibővített valóság (AR), ide tartozik az információk szemüveglencsén való megjelenítése is. Emellett már a 3D utáni időkre is gondolunk, azonban az új technológiát nem nevezhetjük egyszerűen 4D-nek. A munkatársaink feladata az, hogy a lehetetlenre is gondoljanak, még akkor is, ha egy őrült ötlet jut az eszükbe."
A szakember rámutatott: nem véletlenül érzi azt sok felhasználó, hogy a fejlesztők csak a kiváló képi megjelenítésre összpontosítanak, eközben azonban szinte elfeledkeznek a minőségi hangzásról. Gyakran a HD felbontású felvételekhez mono hang társul. Ez a jelenség egész Európában megfigyelhető, de most mintha a televízióadók is felfigyeltek volna erre a dologra. Az emberek néhol nagyon jó térhangzással találkozhatnak, de persze mindent lehet még jobbá tenni, az 5.1-es hangzásból lehet 7.1-est is varázsolni. Spechtler ugyanakkor elismerte, hogy egy ilyen fejlesztésnek egy hírműsor esetében nem sok értelme van, de egy futballmérkőzés közvetítésénél már annál több. Nagy-Britanniában együttműködnek a Sky és a Premiere League vezetőivel, ott minden meccset 5.1-es hangzással közvetítenek.
"Európában van egy külön hangmérnök-csapatunk, akiknek kizárólag az a feladatuk, hogy együttműködjenek a csatornákkal és ott legyenek a közvetítések helyszínein. A többségük olyan zenész, akik egyben hangtechnikusok is. Lenyűgöznek a zeneileg tehetséges emberek, akik nem csak megértik, hogy miként ismerhető fel egy minőségi hangfelvétel, hanem létre is hozzák azt. Ezeket a szakértőket nem lehet az egyetemeken megszerezni, ők a legjobbak" - tette hozzá a Londonban élő férfi, aki korábban 11 évig a Sonynál, majd a RealNetworks cégnél dolgozott.
A Dolby európai vezetője elmondta, hogy nem véletlenül nem vesznek részt a beszédfelismerési és beszédvezérlési projektekben, ugyanis a két terület teljesen különbözik egymástól. Ettől függetlenül jelen vannak ezen a piacon is. Spechtler szerint a mostani diktálóprogramok már nem rosszak, de még vannak hibáik. Most a fő hangsúly a rendszerek finomításán van.
A szakember végül leszögezte: jelenleg számos márkanév kötődik a céghez. A Dolby mellett létezik a Dolby Volume, a Dolby Digital Plus, a Home Theater 4, a Dolby Mobile, a Dolby Pulse, a True HD, az Advanced Audio 2 és az Axon Games. Bár ez a kavalkád félrevezető lehet a felhasználók számára, valójában egy nagy márkához tartoznak. Persze az embereknek ezt nem kell tudniuk, csak az a lényeg, hogy ha valaki bekapcsolja egy készülékét és szembesül ezekkel a hangzásokkal, akkor működjenek. A digitális korszakban élők többsége ugyanakkor pontosan tudja, hogy mire számíthat a Dolby név láttán.