Kruza Richárd
Pálfordulás a Memorexnél
A Memorex márkanév jól ismert a múltból, igaz, teljesen más termékeket gyártott mint manapság. Úgy tűnik, a minőségnél ma már sokszor fontosabb a marketing és a divat.
A felnőtt, főleg zenekedvelő-hallgató korosztály bizonyára felfigyel arra, hogy a Memorex Magyarországon is bevezeti új termékeit. Az analóg adathozdozók, szalagok és audiokazetták világában ugyanis valaha csúcsminőséget képviselt: "Is it live, or is it Memorex?" (élő, vagy Memorex?) - így szólt a reklámszlogen, mely azután hangzott el, hogy Ella Fitzgerald hangja egy Memorex kazettán visszahallgatva eltört egy poharat. A törött poharas reklám anno nagyon ismert volt, szinte minden magazinban szerepelt. Nem hiába, ugyanis ezek a szalagok valóban nagyon jól szóltak - szólnak.
A cég múltja egyébként egészen 1961-ig nyúlik vissza, tevékenysége professzionális számítógépszalagok gyártásával kezdődött, majd a Memorex később is sokáig tevékenykedett az IBM beszállítójaként. A cég és a márkanév életében az elkövetkezendő években nagyon sok változás történt, ennek ellenére mára a CD-DVD piacon az USA piacvezetőjévé vált. 2006-ban vásárolta meg az Imation, a márkanév megmaradt, mely alatt most teljesen új termékek jelentek meg.
Aki tehát olyan jellegű termékekre számít, melyek híresség tették a márkát, csalódni fog. Jelenleg ugyanis Memorex márkanév alatt iPod-hoz és iPhone-hoz kapcsolódó készülékeket, ébresztőórás rádiókat fogunk látni. A lényeg a rajtuk lévő iPod dokkoló, melynek köszönhetően a tartozék távirányítóval kezelhetővé válik, ami ilyenkor természetesen töltődik is. A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint eme készülékek kialakítása mögött nagyon átgondolt marketingmunka áll. A célpiac elsősorban a 30-as, jól szituált, stabil anyagi és egzisztenciális háttérrel rendelkező, esetleg már családos hölgyek csoportja.
Ez a koncepció a külső megjelenésben is nagyon meglátszik: a formatervezés extravagáns, finom vonalakra épül, ami miatt női kézbe illőek ezek a készülékek - a miniMove mi3x típus például nagyon hasonlít egy női táskára:
A Memorex audiotermékek között a hálószobai ébresztőórától a "boombox"-on keresztül a hifi (-nek nevezett) készüléken az asztali HDMI DVD lejátszóig bezárólag elég nagy a választék. Minden egyes készülék rendelkezik iPod dokkolóval, valamint vonalbemenettel, tehát bármilyen egyéb lejátszót is csatlakoztathatunk (ilyenkor le kell mondani a távirányításról).
Érdekességnek számít a SingStand, ami lényegében egy karaoke-vel egybeépített mikrofonállvány. Az iPodot vagy más lejátszót a mikrofon alatt lévő polcra helyezhetjük, a csatlakozó is itt van. A beépített modulátor kiszűri a zenében hallható vokált, tehát nincs szükség a felvételek karaoke verzióira, és bármilyen meglévő felvételt alkalmazhatunk. A hangszóró a mikrofonállvány talpába van szerelve, és természetesen a mikrofon is tartozék. A plusz vonalbemenetnek köszönhetően egy hangszert is csatlakoztathatunk a beépített erősítőhöz. A SingStand jellege és 2x4 wattos teljesítménye családi környezetben, amatőr felhasználást tesz lehetővé. A furcsa az, hogy az elhangzottak szerint csupán 2010 elejéig lesz gyártás alatt, ugyanis a Memorex ezt a terméket csak figyelemfelkeltőnek szánja.
Az előadáson elhangzott, hogy harminc év alatt nagyon megváltozott, vagyis sokat fejlődött a technika. Ezt illusztálandó a prezentáción láthattunk egy Sokol rádiót, mellette pedig egy hokedlit, melyre rádiónkat igény szerint rá lehet helyezni. Az igen figyelemreméltó gondolatmenet azt mutatja, mennyire fontosak a marketing és a külsőségek. A készülékeket ugyanis ki lehetett próbálni, és hangminőségről ez esetben bizony nem is beszélhetünk.
A példa egyébként amúgy is teljesen fals, mert az USA-ban Sokol rádiót nem túlzottan széles körben használtak 30 évvel ezelőtt, jó minőségű zenehallgatásra alkalmas eszközöket viszont nagyon is. Ebben az értelemben tehát sokkal inkább visszafejlődésről lehet beszélni: mára széles körben a szűken vett hangminőség háttérbe szorult, és az áruházakban kapható minihifik, házimozirendszerek meg sem közelítik a '70-es - '80-as évek készülékeinek minőségét. A zenekedvelők nagy része emiatt régi készülékeket használ, és hallani sem akar az újdonságokról.
Ez a Memorex mostani termékeire is érvényes, mert semmivel sem szólnak jobban mint a harminc évvel ezelőtti hordozható készülékek, hogy a komolyabb berendezéseket ne is említsük. Kétségtelen azonban hogy más a megjelenésük, divatosabbnak hatnak (nem feltétlenül szebbek), azonban a múltban a Memorex márkanév egészen más koncepciót hordozott - változik a világ.
A felnőtt, főleg zenekedvelő-hallgató korosztály bizonyára felfigyel arra, hogy a Memorex Magyarországon is bevezeti új termékeit. Az analóg adathozdozók, szalagok és audiokazetták világában ugyanis valaha csúcsminőséget képviselt: "Is it live, or is it Memorex?" (élő, vagy Memorex?) - így szólt a reklámszlogen, mely azután hangzott el, hogy Ella Fitzgerald hangja egy Memorex kazettán visszahallgatva eltört egy poharat. A törött poharas reklám anno nagyon ismert volt, szinte minden magazinban szerepelt. Nem hiába, ugyanis ezek a szalagok valóban nagyon jól szóltak - szólnak.
A cég múltja egyébként egészen 1961-ig nyúlik vissza, tevékenysége professzionális számítógépszalagok gyártásával kezdődött, majd a Memorex később is sokáig tevékenykedett az IBM beszállítójaként. A cég és a márkanév életében az elkövetkezendő években nagyon sok változás történt, ennek ellenére mára a CD-DVD piacon az USA piacvezetőjévé vált. 2006-ban vásárolta meg az Imation, a márkanév megmaradt, mely alatt most teljesen új termékek jelentek meg.
Aki tehát olyan jellegű termékekre számít, melyek híresség tették a márkát, csalódni fog. Jelenleg ugyanis Memorex márkanév alatt iPod-hoz és iPhone-hoz kapcsolódó készülékeket, ébresztőórás rádiókat fogunk látni. A lényeg a rajtuk lévő iPod dokkoló, melynek köszönhetően a tartozék távirányítóval kezelhetővé válik, ami ilyenkor természetesen töltődik is. A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint eme készülékek kialakítása mögött nagyon átgondolt marketingmunka áll. A célpiac elsősorban a 30-as, jól szituált, stabil anyagi és egzisztenciális háttérrel rendelkező, esetleg már családos hölgyek csoportja.
Ez a koncepció a külső megjelenésben is nagyon meglátszik: a formatervezés extravagáns, finom vonalakra épül, ami miatt női kézbe illőek ezek a készülékek - a miniMove mi3x típus például nagyon hasonlít egy női táskára:
A Memorex audiotermékek között a hálószobai ébresztőórától a "boombox"-on keresztül a hifi (-nek nevezett) készüléken az asztali HDMI DVD lejátszóig bezárólag elég nagy a választék. Minden egyes készülék rendelkezik iPod dokkolóval, valamint vonalbemenettel, tehát bármilyen egyéb lejátszót is csatlakoztathatunk (ilyenkor le kell mondani a távirányításról).
Érdekességnek számít a SingStand, ami lényegében egy karaoke-vel egybeépített mikrofonállvány. Az iPodot vagy más lejátszót a mikrofon alatt lévő polcra helyezhetjük, a csatlakozó is itt van. A beépített modulátor kiszűri a zenében hallható vokált, tehát nincs szükség a felvételek karaoke verzióira, és bármilyen meglévő felvételt alkalmazhatunk. A hangszóró a mikrofonállvány talpába van szerelve, és természetesen a mikrofon is tartozék. A plusz vonalbemenetnek köszönhetően egy hangszert is csatlakoztathatunk a beépített erősítőhöz. A SingStand jellege és 2x4 wattos teljesítménye családi környezetben, amatőr felhasználást tesz lehetővé. A furcsa az, hogy az elhangzottak szerint csupán 2010 elejéig lesz gyártás alatt, ugyanis a Memorex ezt a terméket csak figyelemfelkeltőnek szánja.
Az előadáson elhangzott, hogy harminc év alatt nagyon megváltozott, vagyis sokat fejlődött a technika. Ezt illusztálandó a prezentáción láthattunk egy Sokol rádiót, mellette pedig egy hokedlit, melyre rádiónkat igény szerint rá lehet helyezni. Az igen figyelemreméltó gondolatmenet azt mutatja, mennyire fontosak a marketing és a külsőségek. A készülékeket ugyanis ki lehetett próbálni, és hangminőségről ez esetben bizony nem is beszélhetünk.
A példa egyébként amúgy is teljesen fals, mert az USA-ban Sokol rádiót nem túlzottan széles körben használtak 30 évvel ezelőtt, jó minőségű zenehallgatásra alkalmas eszközöket viszont nagyon is. Ebben az értelemben tehát sokkal inkább visszafejlődésről lehet beszélni: mára széles körben a szűken vett hangminőség háttérbe szorult, és az áruházakban kapható minihifik, házimozirendszerek meg sem közelítik a '70-es - '80-as évek készülékeinek minőségét. A zenekedvelők nagy része emiatt régi készülékeket használ, és hallani sem akar az újdonságokról.
Ez a Memorex mostani termékeire is érvényes, mert semmivel sem szólnak jobban mint a harminc évvel ezelőtti hordozható készülékek, hogy a komolyabb berendezéseket ne is említsük. Kétségtelen azonban hogy más a megjelenésük, divatosabbnak hatnak (nem feltétlenül szebbek), azonban a múltban a Memorex márkanév egészen más koncepciót hordozott - változik a világ.