Berta Sándor

HD-AAC, a térhatású audioformátum

A Fraunhofer IIS Intézet munkatársai a CES kiállításon bemutatták az MPEG Surround formátumot és a HD-AAC veszteségmentes kódolási eljárást.

Az egykor az MP3 zenei formátumot is kidolgozó Fraunhofer IIS Intézet mérnökei ismét nagyot alkottak, hiszen az MPEG Surround formátum lehetővé teszi, hogy az 5.1 csatornás audioanyagokkal ellátott klipeket, filmeket vagy televíziós műsorokat könnyedén lehessen továbbítani akár a kisebb sávszélességű hálózatokban is. A CES-en debütált az az iPod dokkolóegység is, aminek köszönhetően egy hagyományos iPod készülék - bármelyik 5.1-es hangfalszetten - képessé válik az MPEG Surround zenék lejátszására.

"A térhatású zene hamarosan teljesen mindennapos dolog lesz, függetlenül attól, hogy éppen a PC-nken, a lakásunkban, az autónkban vagy éppen egy hordozható eszközön, például egy mp3 lejátszón vagy egy mobiltelefonon hallgatjuk-e. Éppen emiatt számos zenész, producer és a zeneipar is támogatja a formátumot" - nyilatkozta Matthias Rose, a Fraunhofer IIS Intézet munkatársa.

Az igazi újdonságot azonban a HD-AAC veszteségmentes kódolási eljárás jelentette, ami képes az MP3 egyik hátrányát, a felvételeknél a tömörítés miatt bekövetkező minőségromlást, kiküszöbölni. "Az új audioformátum még a zenei CD-knél megszokottnál is jobb minőségű felvételek létrehozását teszi lehetővé" - közölte Rose. A HD-AAC előnye, hogy kompatibilis az AAC lejátszását támogató készülékekkel, például az iPoddal.

Las Vegasban a szakemberek a Logitech Sqeezebox Touch hálózati lejátszóján mutatták be a HD-AAC képességeit. Ez volt az első olyan termék, ami képes volt a HD-AAC formátumú felvételek megszólaltatására. A HD-AAC egyébként az ISO MPEG-4 AAC-LC és SLS nyílt szabványokon alapul és az első olyan formátum, amelynél a felvételek minősége akár a hálózati adatátviteli sebességhez, illetve sávszélességhez is igazítható.

Az új formátumot várhatóan támogatni fogják az otthoni médiaszerverek, megjelenhet majd az online és mobil zenei szolgáltatásokban, a különböző szoftverekben, a streamingajánlatokban, a multimédiás PC-kben, a játék- és videokonzolokban, a hordozható video- és zenelejátszókban, a mobiltelefonokban és akár az autókba beépíthető szórakoztató elektronikai, illetve fedélzeti rendszerekben is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Psypeet #19
    Ide kapcsolódva egy hazai fejlesztést is érdemes megemlíteni amiről még kevesen tudnak.
    www.3Dj.hu : 6.0 ás térhatású rendszer és a hozzá tartozó 6 monó sávot lekezelő Vst software.A végeredmény 6 sávot tartalmaz 1 file ban és live ban is kezelhető kódolás nélküli megoldás.
  • Tetsuo #18
    Az MP3HD es a HDAAC az 2 kulonbozo dolog, ha jol ertem.
    Amugy mar van legalabb 20 fele losless tomorites, miert hoztad ezt fel?
    Ok, benne van a hagyomanyos mp3, naes? A legtobb ember sima mp3at hasznal, mert meg van vele elegedve.
    Ami miatt valt, az max a surround lesz, vmi hypolt kozepszeru hardverral (uj iPod?), gagyi fulesekkel.
  • szlovákiai hun #17
    "a HD-s mutáció tulajdonképpen nem más, mint egy rendkívül magas bitsűrűséggel tömörített MP3. Az MP3HD fájlkiterjesztése ennek megfelelően nem változik, a fájlstruktúra azonban bonyolultabb: az állomány a fő adatfolyam mellett magában rejt egy hagyományos MP3-hangsávot és néhány, az ID3 tagben tárolt új metaadatot. A fejlesztők szerint ez a felépítés adhatja a formátum legnagyobb helyzeti előnyét -- a hanganyagok a beágyazott MP3-adatblokk ésa megosztott ID3 tag információk révén bármilyen MP3-lejátszóval lejátszhatók"

    forrás
  • Tetsuo #16
    Ezzel mit akarsz mondani? LOL
  • szlovákiai hun #15
  • Tetsuo #14
    A Fraunhofferben azert ertenek a tomoriteshez. Ki tudja, lehet vmi atomdurva algoritmus (azt viszont a gyenge procik nem tudjak szamolni..)
    Persze na ja, eleg hihetetlen dolgokat allit a cikk, kerdes h az eredetiben is ilyen adatok szerepelnek-e.
  • Sanyix #13
    arról nem is beszélve, hogy egy dts 1,5 mbit körüli sávszéllel szokott menni... azt senki sem magyarázza be hogy 6 csatorna hangja belefér ebbe veszteségmentesen, mivel még egy stereo zenénél sem ritka az 1 mbit sávszélességű lossless.
  • narumon #12
    Nekem van egy pár DTS CD-m, de ettől függetlenül a zenék 99% még mindig stereo, így fontosabb hogy sztereoban jó rendszerem lenne. Sajnos ahhoz hogy térhatásban ugyanazt tudjam mint egy jó sztereó rendszer az minimum 2-3 milla, és ez még csak a nyitó...
  • narumon #11
    Minek? Ott van a csomó ingyenesen elérhető egyébb formátum!
  • szlovákiai hun #10
    Van már ilyen HD-AAC zenekódoló progi? Kipróbálnám.