Berta Sándor
HD-AAC, a térhatású audioformátum
A Fraunhofer IIS Intézet munkatársai a CES kiállításon bemutatták az MPEG Surround formátumot és a HD-AAC veszteségmentes kódolási eljárást.
Az egykor az MP3 zenei formátumot is kidolgozó Fraunhofer IIS Intézet mérnökei ismét nagyot alkottak, hiszen az MPEG Surround formátum lehetővé teszi, hogy az 5.1 csatornás audioanyagokkal ellátott klipeket, filmeket vagy televíziós műsorokat könnyedén lehessen továbbítani akár a kisebb sávszélességű hálózatokban is. A CES-en debütált az az iPod dokkolóegység is, aminek köszönhetően egy hagyományos iPod készülék - bármelyik 5.1-es hangfalszetten - képessé válik az MPEG Surround zenék lejátszására.
"A térhatású zene hamarosan teljesen mindennapos dolog lesz, függetlenül attól, hogy éppen a PC-nken, a lakásunkban, az autónkban vagy éppen egy hordozható eszközön, például egy mp3 lejátszón vagy egy mobiltelefonon hallgatjuk-e. Éppen emiatt számos zenész, producer és a zeneipar is támogatja a formátumot" - nyilatkozta Matthias Rose, a Fraunhofer IIS Intézet munkatársa.
Az igazi újdonságot azonban a HD-AAC veszteségmentes kódolási eljárás jelentette, ami képes az MP3 egyik hátrányát, a felvételeknél a tömörítés miatt bekövetkező minőségromlást, kiküszöbölni. "Az új audioformátum még a zenei CD-knél megszokottnál is jobb minőségű felvételek létrehozását teszi lehetővé" - közölte Rose. A HD-AAC előnye, hogy kompatibilis az AAC lejátszását támogató készülékekkel, például az iPoddal.
Las Vegasban a szakemberek a Logitech Sqeezebox Touch hálózati lejátszóján mutatták be a HD-AAC képességeit. Ez volt az első olyan termék, ami képes volt a HD-AAC formátumú felvételek megszólaltatására. A HD-AAC egyébként az ISO MPEG-4 AAC-LC és SLS nyílt szabványokon alapul és az első olyan formátum, amelynél a felvételek minősége akár a hálózati adatátviteli sebességhez, illetve sávszélességhez is igazítható.
Az új formátumot várhatóan támogatni fogják az otthoni médiaszerverek, megjelenhet majd az online és mobil zenei szolgáltatásokban, a különböző szoftverekben, a streamingajánlatokban, a multimédiás PC-kben, a játék- és videokonzolokban, a hordozható video- és zenelejátszókban, a mobiltelefonokban és akár az autókba beépíthető szórakoztató elektronikai, illetve fedélzeti rendszerekben is.
Az egykor az MP3 zenei formátumot is kidolgozó Fraunhofer IIS Intézet mérnökei ismét nagyot alkottak, hiszen az MPEG Surround formátum lehetővé teszi, hogy az 5.1 csatornás audioanyagokkal ellátott klipeket, filmeket vagy televíziós műsorokat könnyedén lehessen továbbítani akár a kisebb sávszélességű hálózatokban is. A CES-en debütált az az iPod dokkolóegység is, aminek köszönhetően egy hagyományos iPod készülék - bármelyik 5.1-es hangfalszetten - képessé válik az MPEG Surround zenék lejátszására.
"A térhatású zene hamarosan teljesen mindennapos dolog lesz, függetlenül attól, hogy éppen a PC-nken, a lakásunkban, az autónkban vagy éppen egy hordozható eszközön, például egy mp3 lejátszón vagy egy mobiltelefonon hallgatjuk-e. Éppen emiatt számos zenész, producer és a zeneipar is támogatja a formátumot" - nyilatkozta Matthias Rose, a Fraunhofer IIS Intézet munkatársa.
Az igazi újdonságot azonban a HD-AAC veszteségmentes kódolási eljárás jelentette, ami képes az MP3 egyik hátrányát, a felvételeknél a tömörítés miatt bekövetkező minőségromlást, kiküszöbölni. "Az új audioformátum még a zenei CD-knél megszokottnál is jobb minőségű felvételek létrehozását teszi lehetővé" - közölte Rose. A HD-AAC előnye, hogy kompatibilis az AAC lejátszását támogató készülékekkel, például az iPoddal.
Las Vegasban a szakemberek a Logitech Sqeezebox Touch hálózati lejátszóján mutatták be a HD-AAC képességeit. Ez volt az első olyan termék, ami képes volt a HD-AAC formátumú felvételek megszólaltatására. A HD-AAC egyébként az ISO MPEG-4 AAC-LC és SLS nyílt szabványokon alapul és az első olyan formátum, amelynél a felvételek minősége akár a hálózati adatátviteli sebességhez, illetve sávszélességhez is igazítható.
Az új formátumot várhatóan támogatni fogják az otthoni médiaszerverek, megjelenhet majd az online és mobil zenei szolgáltatásokban, a különböző szoftverekben, a streamingajánlatokban, a multimédiás PC-kben, a játék- és videokonzolokban, a hordozható video- és zenelejátszókban, a mobiltelefonokban és akár az autókba beépíthető szórakoztató elektronikai, illetve fedélzeti rendszerekben is.