Gyurkity Péter
Megvalósulhat a YouTube-mozi
Végre valóban beérni látszanak a Google eredeti tervei a videómegosztó portállal kapcsolatban, amelyek a 2006-os felvásárlás óta (a kisebb-nagyobb döccenők ellenére) lassan de biztosan épültek-szépültek. A rendkívül népszerű portálon ugyan jelentős technikai változások nem várhatók, ám a nemrég végrehajtott időlimit-növelést követően tömegesen bukkanhatnak fel a fontosabb filmstúdiók alkotásai, amelyek kisebb összeg ellenében lesznek streamelhetők otthoni számítógépeinken - a riválisok nagy bosszúságára.
Nemrég számoltunk be mi is a Financial Times saját forrásra hivatkozó cikkéről, amelyből kiderült, hogy a jól értesültek szerint még az év vége előtt megvalósulhat az online videókölcsönző, amely várhatóan az összes jelentősebb cég filmgyűjteményét - részben-egészében - elérhetővé teszi majd a portálon. A nevének elhallgatását kérő személy nem kevesebbet állít, mint hogy a YouTube mozifilmenként 5 dollárért kínálja majd a szolgáltatást, első körben az amerikai felhasználók számára - további részletek egyelőre nem derültek ki.
A Google illetékese érdekesen fogalmazott, elmondta ugyanis, hogy jelen pillanatban semmi bejelentenivalójuk nincsen. Ez alapján arra is gondolhatunk, hogy hamarosan előállnak a hivatalos közleménnyel és remélhetően a további technikai és anyagi részletekkel. Ez a legkevésbé sem lenne meglepetés, hiszen a keresőcég már a portál 2006-os felvásárlása kapcsán is megemlítette ezt a lehetőséget, és mindenki számára nyilvánvaló volt, hogy csak és kizárólag ezzel lehetne jelentős mértékben növelni az oldal bevételeit. Nyilván az egyes felvételek előtt, alatt és után megjelenő hirdetések jelentették az első lépést, ám az igazi áttörést a kínált tartalmak kibővítése jelentené, ez pedig hosszú éveken keresztül szinte megoldhatatlan problémát jelentett a cég számára.
Emlékezhetünk a portál ellen indított szerzői jogi perekre, amelyek jó része napjainkra sem zárult le. Kitűnő példa ezen a téren a Viacommal folytatott csatározás, amelyben egymilliárd dolláros kártérítés a tét. Az éveken keresztül húzódó vita első köre ugyan a YouTube győzelmével ért véget, ám ez még nem garancia arra, hogy a visszavágót is hozni tudják. A cég elsősorban azt kérné számon a Google vezetésén, hogy szemet hunytak a felhasználók által tömegesen feltöltött jogsértő felvételek felett, mire a másik oldal azzal védekezett, hogy ők egyrészt nem felelősek a látogatók cselekedeteiért, illetve hogy az utóbbi időben számos hatékony lépésre került sor az illegális másolatok kiszűrése érdekében (gondoljunk csak a zenei aláfestések folyamatos elnémítására, amely méretes anyázást váltott ki a feltöltők és a nézők jó részéből).
A Societa Italiana degli Autori ed Editori (SIAE) olasz szerzői jogvédő társasággal júliusban hozták tető alá a megállapodást, ezt követően pedig a Gema német szerzői jogvédő szervezet szenvedte el újabb vereségét - mindkét fejlemény fontos mérföldkő volt a jogi viták terén. Innentől kezdve már csak apró kényelmetlenség, hogy egyes területeken vissza-visszatérő eszköz a YouTube elérésének letiltása, hiszen ezek a manőverek egyrészt általában ideiglenes jellegűek, másrészt pedig az élelmesebb felhasználók könnyedén kijátsszák a központi tiltást. A lényeg, hogy a Google az oldal megújítására és kibővítésére koncentrálhat, aminek meg is van az eredménye.
Az elmúlt években egyre csökkent a szórakoztatóipari szereplők korábban oly határozott ellenállása, a CBS tévétársaság például jó ideje saját csatornát üzemeltet, amelyen - reklámokkal megtűzdelve - megtekinthető számos műsoruk, még ha nem is teljes hosszában. Az átlagfelhasználók számára az jelentett fontos előrelépést, hogy a korábban hosszú ideig alkalmazott 10 perces időlimit most 15 percre ugrott, ezzel pedig lehetővé vált a némileg hosszabb felvételek feltöltése. Idén nyáron az élő rockkoncertek megjelenése volt kellemes meglepetés, ez pedig a Vevo portállal folytatott együttműködésnek volt köszönhető, amelynek eredményeként már korábban is felbukkantak egyes átvett videók.
A nagyobb népszerűség persze a rosszakarók számát is folyamatosan növeli. Immár arra is láthattunk példát, hogy ügyesen megszerkesztett hozzászólásokon keresztül támadták az oldalt, illetve annak látogatóit egyes hackerek, az eset pedig rámutatott a YouTube sebezhetőségére. Ami a technológiai oldalt illeti, itt a Google kitart a Flash mellett, és miközben a HTML5 megjelenését és elterjedését fontos mérföldkőnek írják le, addig az Adobe platformja teszi elsősorban lehetővé a YouTube Rentals útnak indítását - itt jelentek meg először az online kölcsönző szolgáltatás egyes részletei.
A megoldás egyébként a Verizonnal kialakított együttműködés (részletes cikkünket az internet és általában a világ végéről lásd itt) kapcsán is egyes elemzők és újságírók figyelmének középpontjába került, akik arra számítanak, hogy az egyezség elsősorban a YouTube prémium tartalmainak kiemelt kezelését teszi lehetővé majd, nagyobb sávszélen és komoly biztosítékokkal. Ez persze még puszta spekuláció, ám az biztos, hogy a Google igyekszik garanciákkal körülvenni magát, hogy később gond nélkül üzemeljen a szolgáltatás.
Ugyanígy mérget vehetünk arra, hogy a jelentősebb riválisoknak mindenképpen kedvezőtlen fejlemény a szolgáltatás körvonalazódása, hiszen míg az Apple minden bizonnyal saját videokölcsönzőjén dolgozik, addig az idén Kanadában is megjelenő Netflix a maga részéről éppen most írt alá egy 5 évre szóló, egymilliárd dolláros megállapodást a nagyobb stúdiókkal a mozifilmek streameléséről. Az egyelőre kizárólag az USA-ban elérhető Hulu ezzel egy időben a tőzsdére megy, ami jól jelzi a portál népszerűségét.
A Google oldalán most a megállapodások véglegesítése a legfontosabb feladat, nekik is meg kell egyezniük a stúdiókkal a részletekről. A platform várhatóan az USA-n belül lesz elérhető az első körben, ám fontos megemlíteni, hogy a keresőcég többek között a nemzetközi elérhetőséggel húzta el a mézesmadzagot a filmes vezetők előtt, így komolyan számíthatunk arra, hogy az Egyesült Államok valóban csak az első lépcsőfokot jelenti. Ezzel pedig az internet egy új korszakába érkezhetünk, amelyben a korábbi szembenállást végleg felváltja a szoros együttműködés - a fizetni hajlandó felhasználók nagy örömére.
Nemrég számoltunk be mi is a Financial Times saját forrásra hivatkozó cikkéről, amelyből kiderült, hogy a jól értesültek szerint még az év vége előtt megvalósulhat az online videókölcsönző, amely várhatóan az összes jelentősebb cég filmgyűjteményét - részben-egészében - elérhetővé teszi majd a portálon. A nevének elhallgatását kérő személy nem kevesebbet állít, mint hogy a YouTube mozifilmenként 5 dollárért kínálja majd a szolgáltatást, első körben az amerikai felhasználók számára - további részletek egyelőre nem derültek ki.
A Google illetékese érdekesen fogalmazott, elmondta ugyanis, hogy jelen pillanatban semmi bejelentenivalójuk nincsen. Ez alapján arra is gondolhatunk, hogy hamarosan előállnak a hivatalos közleménnyel és remélhetően a további technikai és anyagi részletekkel. Ez a legkevésbé sem lenne meglepetés, hiszen a keresőcég már a portál 2006-os felvásárlása kapcsán is megemlítette ezt a lehetőséget, és mindenki számára nyilvánvaló volt, hogy csak és kizárólag ezzel lehetne jelentős mértékben növelni az oldal bevételeit. Nyilván az egyes felvételek előtt, alatt és után megjelenő hirdetések jelentették az első lépést, ám az igazi áttörést a kínált tartalmak kibővítése jelentené, ez pedig hosszú éveken keresztül szinte megoldhatatlan problémát jelentett a cég számára.
Emlékezhetünk a portál ellen indított szerzői jogi perekre, amelyek jó része napjainkra sem zárult le. Kitűnő példa ezen a téren a Viacommal folytatott csatározás, amelyben egymilliárd dolláros kártérítés a tét. Az éveken keresztül húzódó vita első köre ugyan a YouTube győzelmével ért véget, ám ez még nem garancia arra, hogy a visszavágót is hozni tudják. A cég elsősorban azt kérné számon a Google vezetésén, hogy szemet hunytak a felhasználók által tömegesen feltöltött jogsértő felvételek felett, mire a másik oldal azzal védekezett, hogy ők egyrészt nem felelősek a látogatók cselekedeteiért, illetve hogy az utóbbi időben számos hatékony lépésre került sor az illegális másolatok kiszűrése érdekében (gondoljunk csak a zenei aláfestések folyamatos elnémítására, amely méretes anyázást váltott ki a feltöltők és a nézők jó részéből).
A Societa Italiana degli Autori ed Editori (SIAE) olasz szerzői jogvédő társasággal júliusban hozták tető alá a megállapodást, ezt követően pedig a Gema német szerzői jogvédő szervezet szenvedte el újabb vereségét - mindkét fejlemény fontos mérföldkő volt a jogi viták terén. Innentől kezdve már csak apró kényelmetlenség, hogy egyes területeken vissza-visszatérő eszköz a YouTube elérésének letiltása, hiszen ezek a manőverek egyrészt általában ideiglenes jellegűek, másrészt pedig az élelmesebb felhasználók könnyedén kijátsszák a központi tiltást. A lényeg, hogy a Google az oldal megújítására és kibővítésére koncentrálhat, aminek meg is van az eredménye.
Az elmúlt években egyre csökkent a szórakoztatóipari szereplők korábban oly határozott ellenállása, a CBS tévétársaság például jó ideje saját csatornát üzemeltet, amelyen - reklámokkal megtűzdelve - megtekinthető számos műsoruk, még ha nem is teljes hosszában. Az átlagfelhasználók számára az jelentett fontos előrelépést, hogy a korábban hosszú ideig alkalmazott 10 perces időlimit most 15 percre ugrott, ezzel pedig lehetővé vált a némileg hosszabb felvételek feltöltése. Idén nyáron az élő rockkoncertek megjelenése volt kellemes meglepetés, ez pedig a Vevo portállal folytatott együttműködésnek volt köszönhető, amelynek eredményeként már korábban is felbukkantak egyes átvett videók.
A nagyobb népszerűség persze a rosszakarók számát is folyamatosan növeli. Immár arra is láthattunk példát, hogy ügyesen megszerkesztett hozzászólásokon keresztül támadták az oldalt, illetve annak látogatóit egyes hackerek, az eset pedig rámutatott a YouTube sebezhetőségére. Ami a technológiai oldalt illeti, itt a Google kitart a Flash mellett, és miközben a HTML5 megjelenését és elterjedését fontos mérföldkőnek írják le, addig az Adobe platformja teszi elsősorban lehetővé a YouTube Rentals útnak indítását - itt jelentek meg először az online kölcsönző szolgáltatás egyes részletei.
A megoldás egyébként a Verizonnal kialakított együttműködés (részletes cikkünket az internet és általában a világ végéről lásd itt) kapcsán is egyes elemzők és újságírók figyelmének középpontjába került, akik arra számítanak, hogy az egyezség elsősorban a YouTube prémium tartalmainak kiemelt kezelését teszi lehetővé majd, nagyobb sávszélen és komoly biztosítékokkal. Ez persze még puszta spekuláció, ám az biztos, hogy a Google igyekszik garanciákkal körülvenni magát, hogy később gond nélkül üzemeljen a szolgáltatás.
Ugyanígy mérget vehetünk arra, hogy a jelentősebb riválisoknak mindenképpen kedvezőtlen fejlemény a szolgáltatás körvonalazódása, hiszen míg az Apple minden bizonnyal saját videokölcsönzőjén dolgozik, addig az idén Kanadában is megjelenő Netflix a maga részéről éppen most írt alá egy 5 évre szóló, egymilliárd dolláros megállapodást a nagyobb stúdiókkal a mozifilmek streameléséről. Az egyelőre kizárólag az USA-ban elérhető Hulu ezzel egy időben a tőzsdére megy, ami jól jelzi a portál népszerűségét.
A Google oldalán most a megállapodások véglegesítése a legfontosabb feladat, nekik is meg kell egyezniük a stúdiókkal a részletekről. A platform várhatóan az USA-n belül lesz elérhető az első körben, ám fontos megemlíteni, hogy a keresőcég többek között a nemzetközi elérhetőséggel húzta el a mézesmadzagot a filmes vezetők előtt, így komolyan számíthatunk arra, hogy az Egyesült Államok valóban csak az első lépcsőfokot jelenti. Ezzel pedig az internet egy új korszakába érkezhetünk, amelyben a korábbi szembenállást végleg felváltja a szoros együttműködés - a fizetni hajlandó felhasználók nagy örömére.