Gyurkity Péter

Google Wave - jött. látott, kimúlt

Annak idején hosszabb cikkben számoltunk be a Wave platform nagyközönség előtti debütálásáról, később pedig hasonló módon írtunk a fejleményekről, így most illendő ilyen terjedelemben búcsúzni tőle. Annál is inkább megérdemli ezt az érdekes a fejlesztés, hiszen a Google döntése értelmében az abban elsőként megjelent újítások bekerülnek számos meglévő termékbe, mindössze az önálló platform megjelenése került le a napirendről, mégpedig az érdeklődés hiánya miatt.

Tavaly májusban láttak napvilágot az első hírek a keresőcég által fejlesztett új platformról, amelyre rögtön ráragasztották a forradalmi jelzőt. Nem kevesebbet ígért a Wave, mint egy univerzális kommunikációs eszközt, amely minden korábbinál kényelmesebb és szerteágazóbb opciókat kínál mind az otthoni, mind pedig a vállalati felhasználók számára. Akkor mi is beszámoltunk az újdonságról, kiemelve annak főbb részeit, illetve próbálva érzékeltetni, hogy mi is a különbség az eddig megszokott üzenetváltások, valamint az új hullámok között.

A Google I/O 2009 alatt a megjelent fejlesztők többször is nagy ovációban részesítették a még félkész alkotást, amelynek kidolgozása egyébként a Google Maps korábbi csapatának nagy neveihez kötődött. Nem akárkik voltak tehát felelősek a platformért, az ott megszokott kényelem pedig itt is megjelent, legalábbis ami a funkciókat és azok kezelését illeti. Szinte bármilyen tartalmat beledobálhattunk az egyes hullámokba, azok megfelelő módon, ráadásul azonnal megjelentek a másik oldalon ülők számára. Maga a szöveg is real-time módon, szinte betűről betűre frissült minden résztvevő előtt, még a HTML 5 korai volta ellenére is sikerült egy koherens rendszert összeácsolni.

Ezt egészítette ki az automatikus fordítás, tehát innentől kezdve az sem volt akadály, ha a beszélgetés résztvevői nem közös nyelvet használtak. Ez nyilván nemcsak a végfelhasználóknak, hanem az üzleti szféra szereplőinek is nagy segítséget jelentett, maga a Wave pedig nagy hangsúlyt helyezett a vállalati felhasználásra, ahol igazán kedvező esélyek mutatkoztak a sikeres debütálásra. Kilátásba helyezték a saját szerverek üzemeltetésének lehetőségét (így az egyes vállalatok saját Wave rendszert működtethettek), nagyobb cégeken belül pedig szintén megoldott volt a kollaboráció, mégpedig több Wave szerver összehangolásával, hogy gond nélkül menjen a kommunikáció. Ami pedig a kezelőfelületet illeti, itt a csicsásabb grafikus interfésztől egészen a lecsupaszított parancssorig minden megoldható volt.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz

Erre mintegy desszertként kerültek rá a külső kiegészítések, hiszen a Wave alapjában véve egy nyílt rendszerként mutatkozott be. Lehetőség nyílt a meglévő kommunikációs megoldások beemelésére, a Wave-ek megjelenítésére a weboldalakon belül, illetve bármilyen kiegészítés megvalósítására, a külső fejlesztők jóvoltából. A lehetséges előnyök listája olyan terjedelmes volt, hogy ezt külön foglaltuk össze. Már akkor látszott azonban, hogy mindezek ellenére gond lesz a fogadtatással, egyrészt mert a Google meglehetősen szűkre szabta a meghívottak körét (az első 100 ezer külső felhasználó csak későn csatlakozhatott), illetve a webes, teljes képernyőt elfoglaló megjelenítés nem mindenkinek volt szimpatikus (persze semmi nem akadályozta meg a külső kliensek elkészítését, amire volt is példa).

Az idei évben először a nagy csend volt feltűnő a Wave háza táján, majd pedig azok az újítások, amelyek kísértetiesen hasonlítottak a 2009-ben bemutatottakra, mégis más termékekben bukkantak fel - lásd GMail, Google Docs és társai. Már akkor felmerült - és erről ismét hosszabb cikkben írtunk az oldal hasábjain - hogy a Wave jelentős részét felosztják a meglévő szolgáltatások között, és ezek a funkciók párhuzamosan lesznek elérhetők az egymástól elkülönülő platformokban. Nagyon érdekes volt a Buzz váratlan felbukkanása, hiszen ezzel a Google közvetlenül is megjelent a közösségi szolgáltatások szegmensében, ráadásul nem túl sikeresen, hiszen meglehetősen nagy felzúdulást váltott ki a megoldás "rátukmálása" a gyanútlan GMail felhasználókra.

A múlt héten bizonyossá vált, hogy a Google eltérő irányokban halad tovább, hiszen hivatalosan is bejelentették a Wave fejlesztésének leállítását. Mindez azt jelenti, hogy különálló termékként már biztosan nem jelenik meg a platform, annak központi részei (így például a valósidejű üzenetváltások, a tartalmak bedobálása az üzenetekbe, valamint az automatikus fordító) azonban nyílt forráskóddal elérhetők bárki számára. Magát az oldalt és a szervert még az év végéig üzemeltetik, aztán valószínűleg végleg eltűnik a süllyesztőben. Azok sem maradnak azonban hoppon, akik gyakran használták a Wave-et, hiszen tartalmaikat a nemsokára elkészülő eszközökkel kimenthetik onnan, hogy más rendszerekben tárolják el.

A keresőcég az érdeklődés hiányával magyarázza a döntést, kiemelve, hogy nagyon büszkék fejlesztői csapatukra. Véleményük szerint a felhasználók nagy többsége nem tudott mit kezdeni a radikálisan eltérő megoldással, számukra az idegen és furcsa volt. Ezzel nagyjából beigazolódott azok véleménye, akik szerint a megoldás mérnökök által készült, mérnököknek. Mások pedig azzal indokolják a lépést, hogy az ilyen forradalmi húzások igazából csak a újoncoknak, a kicsiny garázscégeknek jelentenek nagy előrelépést, erre pedig a Google-nek nincs szüksége, hiszen meglévő szolgáltatásaival jóval nagyobb tömegeket érhet el.

Arra számíthatunk tehát, hogy a Wave-ből megismert újítások a keresőcég egyéb platformjaiban tűnnek majd fel, így azok válnak majd még kényelmesebbé és hasznosabbá. Egyes cikkekben pedig már a Wave alternatíváiról olvashatunk, amelyek ugyanúgy real-time módon nyújtanak komplett megoldást a kommunikációs igények kielégítésére. (Érdekes módon itt rögtön a Google Apps bukkan fel, amely szintén igencsak szerteágazó funkciókat kínál az integráció érdekében.) Nekünk pedig marad a tanulság: nem minden arany, ami Google - ez még akkor is igaz, ha nem beszélhetünk teljes kudarcról.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • tojassl0l #36
    http://koponyeg.hu/jatek/kfr56224
  • Gerygrey #35
    hova lett a mondat vége???

    tehát lehet, hogy van jobb naptár mint a Google Calendar, és jobb online dokumentumkezelő mint a Google Docs, de így egyben csak a Google tálalja. Amióta Androidos telefonom van, még jobban kézreállnak a Google szolgáltatásai.
  • Gerygrey #34
    Volt már olyan google termék amit sikerült eladniuk a keresőn kívül?

    Ezt komolyan kérdezed?

    Csak azok, amelyeket napi-heti rendszerességgel használok: GMail, Google Maps/Earth, Google Docs, Calendar, Talk... Ezeket persze a szó szoros értelmében nem "eladja" a Google, mert ingyen vannak, de ingyenes szolgáltatások között nem találsz olyan alternatívát, ami a Google megoldásainak színvonalát akár csak megközelíti.

    Persze, külön-külön lehet hogy van jobb levelező mint a Gmail (bár ezt kétlem), jobb naptár mint a Google Calendar, és jobb

    És a végére hagytam a legnagyobb durranást, amit viszont ténylegesen is sikerült eladniuk: Android. :)
  • Kerub #33
    R.I.P. Wave

    Én nagyon hasznosnak találtam a Wavet. Sajnos a kezelőfelület nem a web2ős igényeket szolgálta ki (értsd: egy gombot kell nyomogatni h mindent elintézz) így várható volt hogy ez lesz. Szerintem a google kommunikációja is rossz volt mert az email leváltásáról beszéltek ahelyett hogy a közös munkát segítő előnyeiről beszéltek volna.
    Nekem nagyon fog hiányozni, és eddig is baromira sajnáltam, hogy az ismerőseim nem használták így én sem tudtam megfelelően feltérképezni mert ez nem egy single game.

    Kevés olyant újdonság volt az utóbbi években amit annyira hasznosnak találtam mint a Wavet, így nagyon remélem h ha nem is a googli által de valaki kihoz egy ehhez hasonló, de casualoknak is használható verziót.
  • Sundance #32
    "Minek kéne összedolgozni9 több embernek, mondjuk egy word doksi írásánál?

    Egyetlen egy életszerű példát mondj aminek valóban komoly haszna van és elfogadom..."

    Wáááááááááááááááááááááááááááááá, jesszusom :D :D :D :D
    Gratulálok, hát lehet hogy az óvodában nincs ilyenre szükség, de majd ha dolgozol valahol, akkor meg fogsz lepődni :D :D
  • Justil #31
    "Egyetlen egy életszerű példát mondj aminek valóban komoly haszna van és elfogadom..."

    zomfg.
  • slickboy #30
    A marketingesek észrevehetnék, hogyha ekkora csinnadrattával jelentenek be valamit (2 órás prezentáció, meg médiakörítés), azzal felcsigázzák az érdeklődést, de ha legfeljebb azonnal nem képesek ezt kielégíteni (mert ugye ezt az 'instant', 'azonnal', 'easier, fatser than ever' hozzáállást már belesulykolták az emberekbe), akkor hamar visszájára sülhet el a dolog. Ez csak az Apple-nek megy, a Google-nak még nem. :D
  • lpmaskmancick #29
    Volt ilyen?
  • sanyicks #28
    meg amúgy sem...
  • balee66 #27
    A google meg pont leszarja, hogy a te szemedben mivel nő, vagy mivel nem. Neki a népszerűség, valamint a profit a fontos - rajtad kívül sok millió ember szemében igenis népszerű a google.