Berta Sándor
Először fogtak el robotrepülőgép segítségével egy bűnözőt
Az EADS konszern vezetésével az európai hadiipar azért lobbizik, hogy a közeljövőben a katonai robotrepülőgépek a polgári légtérben is repülhessenek.
Egy közeljövőbeli futball Európa-bajnokságon a biztonsági erők nagy erőkkel felvonultak a nyitómérkőzés helyszínén. A légteret a polgári légi járművek előtt lezárták és a rendet vadászrepülőgépek biztosítják. A stadion és a neuralgikus pontok felett rendőrségi robotrepülőgépek járőröznek. Az operátorok ezeket műholdas navigációs rendszerek segítségével vezérlik, a gépek a fedélzeti kameráik és szenzoraik felvételeit videostreamek formájában közvetlenül a rendőrségi központba továbbítják. Ott szoftverek automatikusan elemzik a videókat.
Különleges események bekövetkezésekor (több ember futni kezd, elesik, sikoltozik, amikor egy kisebb csoportnyi huligán lökdösődik keresztül a tömegen) a rendszer azonnal riasztja a személyzetet és magától átjátssza a felvételeket a helyszínhez legközelebbi járőrautónak. Pillanatokon belül rendőrök veszik körbe a csoportot és a tagjait az ügyet gyorsított eljárásban tárgyaló bíró elé vezetik. A bizonyíték, a robotrepülőgépek fedélzeti rendszereinek felvétele, adott. Nos, mindez jelenleg csak utópia, de akár hónapokon belül valósággá válhat.
Az Európai Védelmi Ügynökség egy olyan tanulmány elkészítésére adott megbízást, amelynek célja annak kiderítése, hogy miként lehet lehetővé tenni a robotrepülőgépek alkalmazását és a műholdas navigációjukat a polgári légtérben. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a polgári légi közlekedésben a kommunikáció kizárólag analóg módon zajlik. Mindenesetre az EADS és más óriáscégek már készülnek a feladatra. Az EADS hat eszközt fejlesztett ki, valamint elkészítette további három UAV prototípusát, az egyik közülük lopakodó módban dolgozik.
Kifejezetten polgári feladatokra készült a Drone de Renseignement Au Contact (DRAC) és az Israel Aeronautic Industries (IAI) céggel közösen kifejlesztett Harfang. Utóbbit 2008 óta alkalmazza a francia hadsereg felderítő repülések végrehajtására. Műholdas kommunikációs kapcsolattal, fedélzeti optikai szenzorokkal és radarral is rendelkezik. A Harfang további előnye, hogy a rögzített adatokat valós időben megoszthatja akár a nemzetközi szervezetekkel vagy más államokkal is.
A DRAC alapvetően egy kis méretű, frontvonalak mentén való bevetésre tervezett eszköz, a teljes földi irányítóegység elfér két hátizsákban. Mivel lassan repül, így tökéletesen alkalmas a városok feletti járőrözésre. Miközben Európában mindez akár 6 hónapon belül megvalósulhat, az Egyesült Államokban a Federal Aviation Administration honlapján ez a megoldás még csak a víziók között szerepel. S hogy mindez nem csak utópia, arra bizonyíték, hogy a múlt hét végén a merseyside-i rendőrség egy robot quadrokopter segítségével elfogott egy feltételezett autótolvajt. Ez volt a világ történetének első robotrepülgőép (UAV) segítségével történő gyanúsított-elfogása.
A rendőrök a sűrű ködben elveszítették a 16 éves fiatalembert, de az UAV a segítségükre sietett. A robotrepülőgép számos kamerát hordoz, rendkívül csöndesen repül, így gyakorlatilag nem lehet meghallani. A fiatalt azzal gyanúsítják, hogy a társaival közösen ellopott egy Reanult Clio típusú gépkocsit. Mivel a rendőrök gyorsan a nyomukra akadtak, így gyalog próbáltak menekülni. Az egyiküket, egy 20 éves férfit szinte azonnal el tudták fogni, de a 16 éves társa lefüleléséhez már szükség volt az UAV-re. Nick Gunatilleke, a merseyside-i rendőrség főnyomozója szerint ez az ügy bemutatta a robotrepülőgépek valódi erejét.
A rendőrök a járművet még 2007-ben szerezték be, de két és fél évet kellett várni arra, hogy "elfogja" az első bűnözőt.
Egy közeljövőbeli futball Európa-bajnokságon a biztonsági erők nagy erőkkel felvonultak a nyitómérkőzés helyszínén. A légteret a polgári légi járművek előtt lezárták és a rendet vadászrepülőgépek biztosítják. A stadion és a neuralgikus pontok felett rendőrségi robotrepülőgépek járőröznek. Az operátorok ezeket műholdas navigációs rendszerek segítségével vezérlik, a gépek a fedélzeti kameráik és szenzoraik felvételeit videostreamek formájában közvetlenül a rendőrségi központba továbbítják. Ott szoftverek automatikusan elemzik a videókat.
Különleges események bekövetkezésekor (több ember futni kezd, elesik, sikoltozik, amikor egy kisebb csoportnyi huligán lökdösődik keresztül a tömegen) a rendszer azonnal riasztja a személyzetet és magától átjátssza a felvételeket a helyszínhez legközelebbi járőrautónak. Pillanatokon belül rendőrök veszik körbe a csoportot és a tagjait az ügyet gyorsított eljárásban tárgyaló bíró elé vezetik. A bizonyíték, a robotrepülőgépek fedélzeti rendszereinek felvétele, adott. Nos, mindez jelenleg csak utópia, de akár hónapokon belül valósággá válhat.
Az Európai Védelmi Ügynökség egy olyan tanulmány elkészítésére adott megbízást, amelynek célja annak kiderítése, hogy miként lehet lehetővé tenni a robotrepülőgépek alkalmazását és a műholdas navigációjukat a polgári légtérben. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a polgári légi közlekedésben a kommunikáció kizárólag analóg módon zajlik. Mindenesetre az EADS és más óriáscégek már készülnek a feladatra. Az EADS hat eszközt fejlesztett ki, valamint elkészítette további három UAV prototípusát, az egyik közülük lopakodó módban dolgozik.
Kifejezetten polgári feladatokra készült a Drone de Renseignement Au Contact (DRAC) és az Israel Aeronautic Industries (IAI) céggel közösen kifejlesztett Harfang. Utóbbit 2008 óta alkalmazza a francia hadsereg felderítő repülések végrehajtására. Műholdas kommunikációs kapcsolattal, fedélzeti optikai szenzorokkal és radarral is rendelkezik. A Harfang további előnye, hogy a rögzített adatokat valós időben megoszthatja akár a nemzetközi szervezetekkel vagy más államokkal is.
A DRAC alapvetően egy kis méretű, frontvonalak mentén való bevetésre tervezett eszköz, a teljes földi irányítóegység elfér két hátizsákban. Mivel lassan repül, így tökéletesen alkalmas a városok feletti járőrözésre. Miközben Európában mindez akár 6 hónapon belül megvalósulhat, az Egyesült Államokban a Federal Aviation Administration honlapján ez a megoldás még csak a víziók között szerepel. S hogy mindez nem csak utópia, arra bizonyíték, hogy a múlt hét végén a merseyside-i rendőrség egy robot quadrokopter segítségével elfogott egy feltételezett autótolvajt. Ez volt a világ történetének első robotrepülgőép (UAV) segítségével történő gyanúsított-elfogása.
A rendőrök a sűrű ködben elveszítették a 16 éves fiatalembert, de az UAV a segítségükre sietett. A robotrepülőgép számos kamerát hordoz, rendkívül csöndesen repül, így gyakorlatilag nem lehet meghallani. A fiatalt azzal gyanúsítják, hogy a társaival közösen ellopott egy Reanult Clio típusú gépkocsit. Mivel a rendőrök gyorsan a nyomukra akadtak, így gyalog próbáltak menekülni. Az egyiküket, egy 20 éves férfit szinte azonnal el tudták fogni, de a 16 éves társa lefüleléséhez már szükség volt az UAV-re. Nick Gunatilleke, a merseyside-i rendőrség főnyomozója szerint ez az ügy bemutatta a robotrepülőgépek valódi erejét.
A rendőrök a járművet még 2007-ben szerezték be, de két és fél évet kellett várni arra, hogy "elfogja" az első bűnözőt.