SG.hu
Vizsgálatok kereszttüzében a PPO.hu
Elindult a vizsgálatok a ppo.hu internetes portál ellen. A GVH jelenleg az adatkérési szakaszban van, az adatvédelmi biztos irodája pedig a személyes adatkezelésre kiváncsi.
Az elmúlt napokban nagy botrányt okozott, hogy a PPO.hu honlap üzemeltetője, a svájci Centillion vitatott körülmények között számított fel éves díjat a korábban ott ingyenesen regisztráltaknak. A rendőrség csalás gyanúja miatt indított eljárást az online vásárlásokkal foglalkozó cég pénzügyi tranzakciós tevékenységével kapcsolatban. A rendszerbe sajtóértesülések szerint száztízezer ügyfél regisztrált bankkártyájával azért, hogy külön díj nélkül vegye igénybe a mobilegyenleg feltöltést, online lottózást vagy a sztrádamatrica vásárlást. A cég hétfőn 2490 forintos éves díjat szedett be a korábban az ingyenes szolgáltatásra regisztrált ügyfelektől, amivel akár százmillió forint adómentes bevételre is szert tehett.
Az adatvédelmi biztos irodája közölte, hogy a Centillion Consulting and IT Technology Ag magyarországi képviselője honlapjának szolgáltatásaihoz kapcsolódó adatkezelés ügyében már korábban is több megkeresést kapott, ám ezek nincsenek közvetlen összefüggésben a mostani fejleményekkel. A fő kifogások között szerepelt: az adatkezelő kéretlen hírleveleket küldött a felhasználók számára; a regisztrációhoz szükségtelen adatok megadását is kötelezővé tették; nem volt biztonságos az online adatkezelés és nem volt lehetőség a bankkártya-regisztráció internetes törlésére; nem volt rendezett az adatok bank számára történő megadásának jogalapja. A biztos közleménye szerint a beadványok közül három vizsgálata zárult le, közülük egy esetben jogsértést állapítottak meg, egy 2008-as és egy 2009-es beadvány pedig folyamatban van. Kedd óta 250-nél több újabb beadvány érkezett.
A Gazdasági Versenyhivatal és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság nemsokára döntenek arról, hogy indítanak-e hivatalos vizsgálatot a ppo.hu ügyében. Mihálovits András, a Gazdasági Versenyhivatal szóvivője elmondta, hogy az elmúlt két napban több mint százan fordultak a hatósághoz. A GVH most azt elemzi, hogy a panaszok felvetik-e a tisztességtelen kereskedelem gyanúját, és ezáltal megalapozottá tesznek-e egy hivatalos vizsgálatot. Az adatkérési szakaszban vannak, ami azt jelenti, hogy a folyamat még hónapokat vesz igénybe. A fogyasztói kifogások között a számláról történő pénzleemelés mellett az általános szerződési feltételekben elrejtett "csapdák" is szerepeltek. A szóvivő úgy látja, a médiában megjelent információk ellenére sem fekete-fehér az ügy.
Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főosztályvezetője elmondta, hogy az NFH is vizsgálódik az ügyben, már csak azért is, mert a különböző online fórumokon több felháborodott levél olvasható.
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. mindenesetre szerződést bontott a ppo.hu és az autopalyamatrica.hu internetes oldalakat is üzemeltető Investech Informatikai és Kommunikációs Kft.-vel. Az ÁAK az Investech-kel történt szerződésbontást azzal indokolta, hogy "nem sikerült tető alá hozni" az általuk kezdeményezett, kártalanítási tárgyalásokat. Az autópálya-kezelő azt tervezi, hogy felgyorsítja saját értékesítési rendszerének kiépítését, így várhatóan 2010 második felétől már az ÁAK honlapjáról, a www.autopalya.hu-ról is lehet - mindenféle kényelmi díj vagy regisztrációs költség nélkül - autópálya-matricát vásárolni.
Az ÁAK hangsúlyozza, hogy a 90 napos felmondási idő leteltével nem lehet majd e-matricát vásárolni az Investech által üzemeltetett weboldalról. A társasággal szerződésben álló alvállalkozók listája ugyanakkor továbbra is elérhető az autópálya-kezelő internetes oldaláról - fűzik hozzá. A társaság továbbá emlékeztet, hogy az e-matrica árát a "matricarendelet" pontosan szabályozza, az ÁAK Zrt. pedig a piaci verseny élénkítésével próbálja elérni, hogy a különböző szolgáltatók ne terheljenek az értékesítési csatorna használatáért semmilyen külön díjat a vásárlókra.
Az elmúlt napokban nagy botrányt okozott, hogy a PPO.hu honlap üzemeltetője, a svájci Centillion vitatott körülmények között számított fel éves díjat a korábban ott ingyenesen regisztráltaknak. A rendőrség csalás gyanúja miatt indított eljárást az online vásárlásokkal foglalkozó cég pénzügyi tranzakciós tevékenységével kapcsolatban. A rendszerbe sajtóértesülések szerint száztízezer ügyfél regisztrált bankkártyájával azért, hogy külön díj nélkül vegye igénybe a mobilegyenleg feltöltést, online lottózást vagy a sztrádamatrica vásárlást. A cég hétfőn 2490 forintos éves díjat szedett be a korábban az ingyenes szolgáltatásra regisztrált ügyfelektől, amivel akár százmillió forint adómentes bevételre is szert tehett.
Az adatvédelmi biztos irodája közölte, hogy a Centillion Consulting and IT Technology Ag magyarországi képviselője honlapjának szolgáltatásaihoz kapcsolódó adatkezelés ügyében már korábban is több megkeresést kapott, ám ezek nincsenek közvetlen összefüggésben a mostani fejleményekkel. A fő kifogások között szerepelt: az adatkezelő kéretlen hírleveleket küldött a felhasználók számára; a regisztrációhoz szükségtelen adatok megadását is kötelezővé tették; nem volt biztonságos az online adatkezelés és nem volt lehetőség a bankkártya-regisztráció internetes törlésére; nem volt rendezett az adatok bank számára történő megadásának jogalapja. A biztos közleménye szerint a beadványok közül három vizsgálata zárult le, közülük egy esetben jogsértést állapítottak meg, egy 2008-as és egy 2009-es beadvány pedig folyamatban van. Kedd óta 250-nél több újabb beadvány érkezett.
A Gazdasági Versenyhivatal és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság nemsokára döntenek arról, hogy indítanak-e hivatalos vizsgálatot a ppo.hu ügyében. Mihálovits András, a Gazdasági Versenyhivatal szóvivője elmondta, hogy az elmúlt két napban több mint százan fordultak a hatósághoz. A GVH most azt elemzi, hogy a panaszok felvetik-e a tisztességtelen kereskedelem gyanúját, és ezáltal megalapozottá tesznek-e egy hivatalos vizsgálatot. Az adatkérési szakaszban vannak, ami azt jelenti, hogy a folyamat még hónapokat vesz igénybe. A fogyasztói kifogások között a számláról történő pénzleemelés mellett az általános szerződési feltételekben elrejtett "csapdák" is szerepeltek. A szóvivő úgy látja, a médiában megjelent információk ellenére sem fekete-fehér az ügy.
Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főosztályvezetője elmondta, hogy az NFH is vizsgálódik az ügyben, már csak azért is, mert a különböző online fórumokon több felháborodott levél olvasható.
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. mindenesetre szerződést bontott a ppo.hu és az autopalyamatrica.hu internetes oldalakat is üzemeltető Investech Informatikai és Kommunikációs Kft.-vel. Az ÁAK az Investech-kel történt szerződésbontást azzal indokolta, hogy "nem sikerült tető alá hozni" az általuk kezdeményezett, kártalanítási tárgyalásokat. Az autópálya-kezelő azt tervezi, hogy felgyorsítja saját értékesítési rendszerének kiépítését, így várhatóan 2010 második felétől már az ÁAK honlapjáról, a www.autopalya.hu-ról is lehet - mindenféle kényelmi díj vagy regisztrációs költség nélkül - autópálya-matricát vásárolni.
Az ÁAK hangsúlyozza, hogy a 90 napos felmondási idő leteltével nem lehet majd e-matricát vásárolni az Investech által üzemeltetett weboldalról. A társasággal szerződésben álló alvállalkozók listája ugyanakkor továbbra is elérhető az autópálya-kezelő internetes oldaláról - fűzik hozzá. A társaság továbbá emlékeztet, hogy az e-matrica árát a "matricarendelet" pontosan szabályozza, az ÁAK Zrt. pedig a piaci verseny élénkítésével próbálja elérni, hogy a különböző szolgáltatók ne terheljenek az értékesítési csatorna használatáért semmilyen külön díjat a vásárlókra.