Berta Sándor

Nő az online csalások száma Ausztriában

Az osztrák internetes ombudsmanhoz tavaly egész évben 7353 panasz érkezett, azonban a szakembernek idén ennél jóval több esetben kell majd állást foglalnia.

A gazdasági válság ellenére, sőt pont amiatt jelentősen nő az online csalások száma Ausztriában - derült ki Bernhard Jungwirth osztrák internetes ombudsman jelentéséből. A csalások számának emelkedését bizonyítja, hogy csak idén márciusban több mint 1000 ügyben kértek a felhasználók segítséget Jungwirth hivatalától, míg az első negyedévben összesen 2757 bejelentés érkezett. Összehasonlításul: a tavalyi esztendő első negyedévében 1716 panaszt kellett kivizsgálni. A jelenség oka egyértelmű: a legtöbb virtuális bolt és cég ahol lehet, spórol és a megszorításoknak gyakran az ügyfélszolgálatok esnek először áldozatul. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor folyamatosan nő a világhálón áldozatokra vadászó bűnözők száma. Mivel sokan szeretnének gyorsan pénzt keresni, így az áldozatok tábora is egyre nagyobb.

"Ezek a számok egyértelműen azt bizonyítják, hogy mennyire fontos az internetes ombudsman intézménye, amely ingyen próbál segíteni az interneten bajba jutott fogyasztóknak. Amennyiben a mostani negatív folyamat folytatódik vagy akár erősödik, akkor úgy az év végére a vitás esetek száma meghaladhatja a több mint 11 000-et, míg a kárérték is jelentősen nőhet. Ez 50 százalékos emelkedés lenne 2008-hoz képest. Komoly problémák vannak például a szállítási idők betartásával. Sajnos a gazdasági válság miatt bevezetett intézkedések legtöbbször a vásárlókat érintik hátrányosan" - jelentette ki Bernhard Jungwirth.

A szakember a vitás ügyekben igyekszik közvetíteni a felek között és elérni azt, hogy a problémák perek megindítása nélkül oldódjanak meg. Ez többnyire sikerül is és az így megelőzött kár összege elérte a 887 000 eurót. Jungwirth létrehozott a honlapján egy internetes feketelistát, amelyre igyekszik felhívni az emberek figyelmét. A lista tanulmányozásával ugyanis a fogyasztók elkerülhetik, hogy olyan helyeken vásároljanak, ahol minden bizonnyal sérülnek a jogaik és komoly károk érhetik őket.

A megnövekedett munka miatt az ombudsman már tárgyalásokat folytat az osztrák munkaügyi, szociális és fogyasztóvédelmi, valamint más minisztériumokkal, hogy növeljék a munkatársai számát. A leggyakoribb panaszok a rendeléstől való elállással kapcsolatosak (75,9 százalék), míg a második helyen a szállítási problémák (11,2 százalék) találhatók. A bejelentések 95,3 százaléka az online boltokkal, a fennmaradó 4,7 százaléka pedig az internetes aukciós portálokkal kapcsolatos. Az esetek számán túl az okozott kár összege is nőtt. 2007-ben az átlagos kárérték ügyenként 144 euró, tavaly pedig már 150 euró volt.

Az osztrák fogyasztóvédők azt szeretnék, hogy ha a különböző visszaéléseket és szabálysértéseket az eddiginél hatékonyabban és szigorúbban szankcionálnák a hatóságok. Amíg azonban az eljárási költségek alacsonyabbak a várható bevételnél, addig az online csalóknak megéri folytatni a tevékenységüket.< A legnehezebb feladat továbbra is a külföldi csalók elleni fellépés. Az ilyen ügyek felderítése rendkívül nehéz, eredményes megoldásuk pedig szinte lehetetlen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!