Berta Sándor
Csak a britek 5 százaléka fizetne az online hírekért
Csupán a szigetországi felhasználók öt százaléka lenne hajlandó fizetni a hírportálokon megjelenő információkért. A Harris Interactive nevű cég munkatársai augusztus 26 és szeptember 2 között összesen 1188 személyt kérdeztek meg Nagy-Britanniában a fizetős tartalmakkal kapcsolatos véleményükről.
Nos, amennyiben a kapott eredményekből indulunk ki, akkor biztosan kijelenthető, hogy Rupert Murdoch médiamogul terveiből semmi sem lesz és a fizetős online tartalmakkal kapcsolatos üzleti modellek könnyen a feledés homályába veszhetnek.
A kutatók által feltett egyik legfontosabb kérdés az volt, hogy mit tenne az adott személy, hogy ha az általa leggyakrabban látogatott honlap a jövőben csak pénzért biztosítana hozzáférést a megjelenő anyagokhoz. Nos, a felhasználók háromnegyede azonnal - gondolkodás nélkül - egy másik, szabad hozzáférést biztosító hírportált keresne. Nyolc százalékuk csak a szabadon elolvasható anyagokat olvasná el, 12 százalékuk ugyanakkor még ebben sem volt biztos. A sajtóorgánum mellett csak a megkérdezettek 5 százaléka tartana ki. "Versenyhelyzetben ez nem tűnik túl jó eredménynek a fizetős tartalomszolgáltatók számára" - jegyezte meg nem véletlenül Andrew Freeman, a Harris Interactive médiakutatási tanácsadója.
Vagyis amíg léteznek olyan médiaoldalak, amelyeken az emberek szabadon elolvashatják az összes hírt és cikket, addig biztosan nem fognak változtatni az álláspontjukon. Éppen ezért Freeman szerint mindenképpen fontos kérdés lesz, hogy a médiaipar meg meri-e tenni ezt a lépést vagy sem. Ugyanakkor az is igaz, hogy egyik napról a másikra ilyen mértékű változtatásokat nem lehet és nem is szabad végrehajtani. Ez már csak a reklám és egyéb szerződések miatt sem lehetséges. Szintén figyelembe kell venniük a hírportáloknak, hogy hatalmas mértékben csökkenne az olvasótáboruk. Ezt a kockázatot pedig pont a gazdasági válság közepén nem valószínű, hogy sok cég felvállalja.
A felmérésből egyébként kiderült az is, hogy elsősorban a tinédzserek hajlandóak fizetni a tartalmakért. Tizenháromszor több 16 és 24 év közötti fiatal támogatna egy fizetős portált, mint ahány 35 és 44 év vagy 55 és 64 év közötti internetező. Alternatív honlapokat leginkább a 35 és 44 év közötti felhasználók keresnének, míg az ingyenes tartalmakkal a 45 és 54 év közöttiek a legelégedettebbek.
Nos, amennyiben a kapott eredményekből indulunk ki, akkor biztosan kijelenthető, hogy Rupert Murdoch médiamogul terveiből semmi sem lesz és a fizetős online tartalmakkal kapcsolatos üzleti modellek könnyen a feledés homályába veszhetnek.
A kutatók által feltett egyik legfontosabb kérdés az volt, hogy mit tenne az adott személy, hogy ha az általa leggyakrabban látogatott honlap a jövőben csak pénzért biztosítana hozzáférést a megjelenő anyagokhoz. Nos, a felhasználók háromnegyede azonnal - gondolkodás nélkül - egy másik, szabad hozzáférést biztosító hírportált keresne. Nyolc százalékuk csak a szabadon elolvasható anyagokat olvasná el, 12 százalékuk ugyanakkor még ebben sem volt biztos. A sajtóorgánum mellett csak a megkérdezettek 5 százaléka tartana ki. "Versenyhelyzetben ez nem tűnik túl jó eredménynek a fizetős tartalomszolgáltatók számára" - jegyezte meg nem véletlenül Andrew Freeman, a Harris Interactive médiakutatási tanácsadója.
Vagyis amíg léteznek olyan médiaoldalak, amelyeken az emberek szabadon elolvashatják az összes hírt és cikket, addig biztosan nem fognak változtatni az álláspontjukon. Éppen ezért Freeman szerint mindenképpen fontos kérdés lesz, hogy a médiaipar meg meri-e tenni ezt a lépést vagy sem. Ugyanakkor az is igaz, hogy egyik napról a másikra ilyen mértékű változtatásokat nem lehet és nem is szabad végrehajtani. Ez már csak a reklám és egyéb szerződések miatt sem lehetséges. Szintén figyelembe kell venniük a hírportáloknak, hogy hatalmas mértékben csökkenne az olvasótáboruk. Ezt a kockázatot pedig pont a gazdasági válság közepén nem valószínű, hogy sok cég felvállalja.
A felmérésből egyébként kiderült az is, hogy elsősorban a tinédzserek hajlandóak fizetni a tartalmakért. Tizenháromszor több 16 és 24 év közötti fiatal támogatna egy fizetős portált, mint ahány 35 és 44 év vagy 55 és 64 év közötti internetező. Alternatív honlapokat leginkább a 35 és 44 év közötti felhasználók keresnének, míg az ingyenes tartalmakkal a 45 és 54 év közöttiek a legelégedettebbek.