Gyurkity Péter
Fizetőssé tennék a híroldalakat
A hagyományos napilapok és az internetes híroldalak csatája újabb érdekes lépéssel folytatódhat: a nagyok között induló News Corp. vezére fizetőssé tenné összes online szolgáltatásukat, megszűnne az ingyenesség.
A cég negyedéves üzleti eredményeinek ismertetése közben Rupert Murdoch vezérigazgató kitért az internetes újságírás jövőjére is, illetve a cégen belül tervezett lépésekre. Kiemelte, hogy az általánosan kedvezőtlen helyzetben nagyot zuhantak a reklámbevételek, amely sem a hagyományos televíziózást, a napilapokat, sem pedig az online szférát nem kerülte el. Valószínűleg ezt is pótolnák a tervezett előfizetéses modellel.
Murdoch ugyanis jelezte, hogy összes online platformjuk esetében tervezik a fizetőssé válást, vagyis megszűnnének az ingyenes hozzáférések. Indoklása szerint a világháló megkönnyíti az információ terjedését és annak elérését, ám nem varázsolja ingyenessé azt. Éppen ezért nagy választás előtt állnak, amely vagy rendkívül jövedelmező lesz és megújulást jelent majd számukra és az iparág egészére nézve, vagy együtt mennek a halál völgyébe, ami nyilván az újságírás történetének egy újabb (számukra kedvezőtlen) fordulópontját jelentené.
A beszámoló szerint a vezető nem tervezi politikai támogatás gyűjtését, a szerzői jogi szabályozás módosítását, ami arra utal, hogy kellőképpen erősnek gondolja hazai bázisát. Meg is jegyezte, hogy a Wall Street Journal felvásárlása fontos pont volt a cég életében, hiszen ezzel tovább erősítették pozíciójukat a hagyományos nyomtatott sajtóban, valamint az interneten egyaránt. Szerinte egyedül ez a lap tudott mindkét szférában növekedést felmutatni a válság idején, ami nem lebecsülendő teljesítmény. Tervei között szerepel e-olvasó készülékek piacra dobása, amelyek a mobiltelefonoknál megszokott módon előfizetéseken keresztül nyújtanának hozzáférést az online tartalmakhoz.
A nagy kérdés most az, hogy a felhasználók mennyiben lesznek hajlandók megbarátkozni az előfizetésekkel, ennek elmaradása esetén ugyanis nyilván átvándorolnak majd a rivális platformokra.
A cég negyedéves üzleti eredményeinek ismertetése közben Rupert Murdoch vezérigazgató kitért az internetes újságírás jövőjére is, illetve a cégen belül tervezett lépésekre. Kiemelte, hogy az általánosan kedvezőtlen helyzetben nagyot zuhantak a reklámbevételek, amely sem a hagyományos televíziózást, a napilapokat, sem pedig az online szférát nem kerülte el. Valószínűleg ezt is pótolnák a tervezett előfizetéses modellel.
Murdoch ugyanis jelezte, hogy összes online platformjuk esetében tervezik a fizetőssé válást, vagyis megszűnnének az ingyenes hozzáférések. Indoklása szerint a világháló megkönnyíti az információ terjedését és annak elérését, ám nem varázsolja ingyenessé azt. Éppen ezért nagy választás előtt állnak, amely vagy rendkívül jövedelmező lesz és megújulást jelent majd számukra és az iparág egészére nézve, vagy együtt mennek a halál völgyébe, ami nyilván az újságírás történetének egy újabb (számukra kedvezőtlen) fordulópontját jelentené.
A beszámoló szerint a vezető nem tervezi politikai támogatás gyűjtését, a szerzői jogi szabályozás módosítását, ami arra utal, hogy kellőképpen erősnek gondolja hazai bázisát. Meg is jegyezte, hogy a Wall Street Journal felvásárlása fontos pont volt a cég életében, hiszen ezzel tovább erősítették pozíciójukat a hagyományos nyomtatott sajtóban, valamint az interneten egyaránt. Szerinte egyedül ez a lap tudott mindkét szférában növekedést felmutatni a válság idején, ami nem lebecsülendő teljesítmény. Tervei között szerepel e-olvasó készülékek piacra dobása, amelyek a mobiltelefonoknál megszokott módon előfizetéseken keresztül nyújtanának hozzáférést az online tartalmakhoz.
A nagy kérdés most az, hogy a felhasználók mennyiben lesznek hajlandók megbarátkozni az előfizetésekkel, ennek elmaradása esetén ugyanis nyilván átvándorolnak majd a rivális platformokra.