SG.hu
Az Nvidia bejelentette a következő generációs RTX 5090 és RTX 5080 GPU-kat
Hónapokig tartó kiszivárgások és pletykák után most már hivatalosak a következő generációs RTX Blackwell GPU-k, amelyekből négy darab van úton.
Az Nvidia vezérigazgatója, Jensen Huang a CES-en leleplezte az RTX 50-es sorozatú GPU-kat, bejelentve az 1999 dolláros RTX 5090, a 999 dolláros RTX 5080, a 749 dolláros RTX 5070 Ti és a 549 dolláros RTX 5070 modellt. Az Nvidia új RTX 5090 és RTX 5080 GPU-jai január 30-án lesznek elérhetőek, az RTX 5070 Ti és RTX 5070 pedig februárban követi őket. Az RTX 50-es sorozatú GPU-k a Founders Edition új dizájnját alkalmazzák, mindössze két dupla átfolyós ventilátor van rajtuk és GDDR7 memóriát szereltek rájuk. Az RTX 50-es sorozatú kártyák mindegyike PCIe Gen 5-ös csatlakozóval bír, de tartalmaznak DisplayPort 2.1b csatlakozókat is, amelyekkel akár 8K és 165 Hz-es kijelzőket is meg tudnak hajtani.
Meglepő módon az RTX 5090 Founders Edition egy mindössze kétfoglalatos GPU lesz, azaz el fog férni a kisméretű PC-kben is - ez nagy eltérés az RTX 4090 méretéhez képest. Az RTX 5090 32 GB GDDR7 memóriával, 1792 GB/mp memória-sávszélességgel és rengeteg, 21 760 CUDA maggal rendelkezik. Mindez egy olyan GPU-t jelent, amely az Nvidia szerint kétszer gyorsabb lesz az RTX 4090-nél, köszönhetően a DLSS 4-nek és a Blackwell architektúrának. De ennek ára az energiafogyasztás lesz, mivel az Nvidia szerint az RTX 5090 teljes grafikus teljesítménye 575 watt lesz, az ajánlott tápegység hozzá pedig 1000 Wattos. Ez 125 wattal több, mint az RTX 4090, de remélhetőleg az RTX 5090 sokkal energiatakarékosabb lesz, így ritkán vesz majd fel 575 wattot. Az Nvidia bemutatta, hogy a Cyberpunk 2077 egy RTX 5090-en DLSS 4-gyel 238fps sebességgel fut a ray tracing bekapcsolása mellett, szemben az RTX 4090-en DLSS 3.5-tel futó 106fps-sel.
Az RTX 5080 kétszer olyan gyorsnak készül, mint az RTX 4080, és 16 GB GDDR7 memóriát, 960 GB/mp memória-sávszélességet és 10 752 CUDA magot tartalmaz majd. Az RTX 5080 teljes grafikus teljesítménye 360 watt lesz, és az Nvidia 850 wattos tápegységet ajánl. Az Nvidia ezeknek a specifikációknak köszönhetően nagy teljesítménynövekedést ígér az RTX 5080-as modellel a korábbi RTX 4080-as modellhez képest.
Az Nvidia egy RTX 5070 Ti és egy RTX 5070-et is piacra dob. Az RTX 5070 Ti 16 GB GDDR7 memóriát, 896 GB/s memória-sávszélességet és 8960 CUDA magot tartalmaz. Az RTX 5070 12 GB GDDR7 memóriával, 672 GB/s memória-sávszélességgel és 6144 CUDA maggal rendelkezik. Az RTX 5070 Ti teljes grafikus teljesítménye 300 watt lesz, és 750 wattos tápegységet igényel, míg az RTX 5070 teljes grafikus teljesítménye 250 watt, és csak 650 wattos tápegységre van szüksége. Az Nvidia szerint az RTX 5070 Ti kétszer gyorsabb lesz, mint az RTX 4070 Ti, és az RTX 5070-nek kétszer olyan gyorsnak kell lennie, mint az RTX 4070-nek. Huang még azt is elmondta a CES színpadán, hogy az RTX 5070 "RTX 4090 teljesítményt nyújt majd 549 dollárért”, de ez kétségtelenül a DLSS 4 fejlesztések miatt lesz, nem pedig a raszterizációs teljesítmény miatt.
Az Nvidia az RTX 50-es sorozatát laptopokra is elhozza, az RTX 5090 laptop GPU 24 GB GDDR7 memóriával debütál. Az RTX 5080 laptop GPU 16GB GDDR7 memóriával, az RTX 5070 Ti 12GB GDDR7 memóriával, az RTX 5070 pedig mindössze 8GB GDDR7 memóriával kerül forgalomba. Az RTX 50-es sorozatú laptopok márciustól lesznek kaphatók a PC-gyártóknál. Huang az Nvidia RTX Blackwell GPU-it egy valós idejű renderelési bemutatóval demonstrálta beszédének elején. A demóban szerepeltek az új RTX Neural Materials, RTX Neural Faces, text to animation, sőt a DLSS 4 is. "A DLSS új generációja a képkockákon túl egyebeket is képes generálni, képes megjósolni a jövőt” - mondta Huang. "A GeForce-ot arra használtuk, hogy lehetővé tegyük az MI-t, és most az MI forradalmasítja a GeForce-ot.”
Az Nvidia új RTX Neural Shaderjei a játékokban a textúrák tömörítésére használhatók, míg az RTX Neural Faces célja az arcok minőségének javítása a generatív MI segítségével. A DLSS következő generációja tartalmazza a Multi Frame Generationt, amely hagyományos képkockánként akár három további képkockát generál, és az Nvidia szerint akár nyolcszorosára is növelheti a képkocka sebességet a hagyományos rendereléshez képest. A DLSS 4 transzformátorok valós idejű használatával javítja a képminőséget, csökkenti a szellemképeket és ad nagyobb részletességet a mozgásokhoz. A DLSS 4 frissítés még a meglévő RTX GPU-kon is működik, mivel a funkciókat az új transzformátor MI modellekhez igazították.
Az Nvidia RTX 50-es sorozatának bejelentése több mint két évvel az RTX 4090 és RTX 4080 bejelentése után történt, amelyek az Nvidia Ada Lovelace architektúráján alapulnak. Az Nvidia RTX 40-es GPU-sorozatának középpontjában a sugárkövetés javítása állt a Deep Learning Super Sampling (DLSS) 3. verziójával, és az RTX 4090 valóban lenyűgöző teljesítménynövekedést hozott a korábbi RTX 3090 GPU-hoz képest. De igazából minden az MI funkciókon és a DLSS 4-en múlik. Utóbbi úgy hangzik, mintha két renderelt képkocka között akár három képkockát is generálna, ami elvileg csak a késleltetést növeli. De a DLSS 4 úgy tűnik, hogy ezeket a képkockákat gyorsabban generálja, ami azt jelenti, hogy a nettó eredmény nem okoz rosszabb késleltetést, mint a DLSS 3 generálása.
A több képkockás generálásnál sokkal ígéretesebbek a DLSS felskálázásának és sugárrekonstrukciójának továbbfejlesztései és frissítései. A DLSS eddig egy CNN-t (Convolutional Neural Network) használt az MI képzéséhez és következtetéséhez. Most egy új, transzformátor alapú modell van, amely a jelek szerint bármely meglévő DLSS 2/3-os játékon hasznosítható. A transzformátoros modellek forradalmasították az MI-fejlesztés számos területét. Az Nvidia már egy ideje mondogatja, hogy a DLSS „jobb, mint a natív” renderelés, de a DLSS transzformer modell végre beválthatja ezeket az állításokat. Ha ez így van, akkor ez lehet az a gyilkos funkció, ami miatt az 50-es sorozat megéri az árát. Kivéve, hogy a transzformátor modell a meglévő GPU-kon is működik, így talán mégsem.
Bár az RTX GPU-k új technológiaként ígérték a sugárkövetést, idővel valójában az MI funkciók kerültek előtérbe, mint az RTX sorozat legfontosabb aspektusa. Az RTX 50-es szériával az Nvidia ismét megduplázza az MI-t, és a támogató DLSS szoftver továbbra is megelőzi az RT aspektust. Akár a több képkockás generálás bizonyul gyilkos funkciónak, akár nem, akinek nincs 40-es sorozatú GPU-ja, annak megérheti az 50-es sorozatra frissíteni.
Az Nvidia vezérigazgatója, Jensen Huang a CES-en leleplezte az RTX 50-es sorozatú GPU-kat, bejelentve az 1999 dolláros RTX 5090, a 999 dolláros RTX 5080, a 749 dolláros RTX 5070 Ti és a 549 dolláros RTX 5070 modellt. Az Nvidia új RTX 5090 és RTX 5080 GPU-jai január 30-án lesznek elérhetőek, az RTX 5070 Ti és RTX 5070 pedig februárban követi őket. Az RTX 50-es sorozatú GPU-k a Founders Edition új dizájnját alkalmazzák, mindössze két dupla átfolyós ventilátor van rajtuk és GDDR7 memóriát szereltek rájuk. Az RTX 50-es sorozatú kártyák mindegyike PCIe Gen 5-ös csatlakozóval bír, de tartalmaznak DisplayPort 2.1b csatlakozókat is, amelyekkel akár 8K és 165 Hz-es kijelzőket is meg tudnak hajtani.
Meglepő módon az RTX 5090 Founders Edition egy mindössze kétfoglalatos GPU lesz, azaz el fog férni a kisméretű PC-kben is - ez nagy eltérés az RTX 4090 méretéhez képest. Az RTX 5090 32 GB GDDR7 memóriával, 1792 GB/mp memória-sávszélességgel és rengeteg, 21 760 CUDA maggal rendelkezik. Mindez egy olyan GPU-t jelent, amely az Nvidia szerint kétszer gyorsabb lesz az RTX 4090-nél, köszönhetően a DLSS 4-nek és a Blackwell architektúrának. De ennek ára az energiafogyasztás lesz, mivel az Nvidia szerint az RTX 5090 teljes grafikus teljesítménye 575 watt lesz, az ajánlott tápegység hozzá pedig 1000 Wattos. Ez 125 wattal több, mint az RTX 4090, de remélhetőleg az RTX 5090 sokkal energiatakarékosabb lesz, így ritkán vesz majd fel 575 wattot. Az Nvidia bemutatta, hogy a Cyberpunk 2077 egy RTX 5090-en DLSS 4-gyel 238fps sebességgel fut a ray tracing bekapcsolása mellett, szemben az RTX 4090-en DLSS 3.5-tel futó 106fps-sel.
Az RTX 5080 kétszer olyan gyorsnak készül, mint az RTX 4080, és 16 GB GDDR7 memóriát, 960 GB/mp memória-sávszélességet és 10 752 CUDA magot tartalmaz majd. Az RTX 5080 teljes grafikus teljesítménye 360 watt lesz, és az Nvidia 850 wattos tápegységet ajánl. Az Nvidia ezeknek a specifikációknak köszönhetően nagy teljesítménynövekedést ígér az RTX 5080-as modellel a korábbi RTX 4080-as modellhez képest.
Az Nvidia egy RTX 5070 Ti és egy RTX 5070-et is piacra dob. Az RTX 5070 Ti 16 GB GDDR7 memóriát, 896 GB/s memória-sávszélességet és 8960 CUDA magot tartalmaz. Az RTX 5070 12 GB GDDR7 memóriával, 672 GB/s memória-sávszélességgel és 6144 CUDA maggal rendelkezik. Az RTX 5070 Ti teljes grafikus teljesítménye 300 watt lesz, és 750 wattos tápegységet igényel, míg az RTX 5070 teljes grafikus teljesítménye 250 watt, és csak 650 wattos tápegységre van szüksége. Az Nvidia szerint az RTX 5070 Ti kétszer gyorsabb lesz, mint az RTX 4070 Ti, és az RTX 5070-nek kétszer olyan gyorsnak kell lennie, mint az RTX 4070-nek. Huang még azt is elmondta a CES színpadán, hogy az RTX 5070 "RTX 4090 teljesítményt nyújt majd 549 dollárért”, de ez kétségtelenül a DLSS 4 fejlesztések miatt lesz, nem pedig a raszterizációs teljesítmény miatt.
Az Nvidia az RTX 50-es sorozatát laptopokra is elhozza, az RTX 5090 laptop GPU 24 GB GDDR7 memóriával debütál. Az RTX 5080 laptop GPU 16GB GDDR7 memóriával, az RTX 5070 Ti 12GB GDDR7 memóriával, az RTX 5070 pedig mindössze 8GB GDDR7 memóriával kerül forgalomba. Az RTX 50-es sorozatú laptopok márciustól lesznek kaphatók a PC-gyártóknál. Huang az Nvidia RTX Blackwell GPU-it egy valós idejű renderelési bemutatóval demonstrálta beszédének elején. A demóban szerepeltek az új RTX Neural Materials, RTX Neural Faces, text to animation, sőt a DLSS 4 is. "A DLSS új generációja a képkockákon túl egyebeket is képes generálni, képes megjósolni a jövőt” - mondta Huang. "A GeForce-ot arra használtuk, hogy lehetővé tegyük az MI-t, és most az MI forradalmasítja a GeForce-ot.”
Az Nvidia új RTX Neural Shaderjei a játékokban a textúrák tömörítésére használhatók, míg az RTX Neural Faces célja az arcok minőségének javítása a generatív MI segítségével. A DLSS következő generációja tartalmazza a Multi Frame Generationt, amely hagyományos képkockánként akár három további képkockát generál, és az Nvidia szerint akár nyolcszorosára is növelheti a képkocka sebességet a hagyományos rendereléshez képest. A DLSS 4 transzformátorok valós idejű használatával javítja a képminőséget, csökkenti a szellemképeket és ad nagyobb részletességet a mozgásokhoz. A DLSS 4 frissítés még a meglévő RTX GPU-kon is működik, mivel a funkciókat az új transzformátor MI modellekhez igazították.
Az Nvidia RTX 50-es sorozatának bejelentése több mint két évvel az RTX 4090 és RTX 4080 bejelentése után történt, amelyek az Nvidia Ada Lovelace architektúráján alapulnak. Az Nvidia RTX 40-es GPU-sorozatának középpontjában a sugárkövetés javítása állt a Deep Learning Super Sampling (DLSS) 3. verziójával, és az RTX 4090 valóban lenyűgöző teljesítménynövekedést hozott a korábbi RTX 3090 GPU-hoz képest. De igazából minden az MI funkciókon és a DLSS 4-en múlik. Utóbbi úgy hangzik, mintha két renderelt képkocka között akár három képkockát is generálna, ami elvileg csak a késleltetést növeli. De a DLSS 4 úgy tűnik, hogy ezeket a képkockákat gyorsabban generálja, ami azt jelenti, hogy a nettó eredmény nem okoz rosszabb késleltetést, mint a DLSS 3 generálása.
A több képkockás generálásnál sokkal ígéretesebbek a DLSS felskálázásának és sugárrekonstrukciójának továbbfejlesztései és frissítései. A DLSS eddig egy CNN-t (Convolutional Neural Network) használt az MI képzéséhez és következtetéséhez. Most egy új, transzformátor alapú modell van, amely a jelek szerint bármely meglévő DLSS 2/3-os játékon hasznosítható. A transzformátoros modellek forradalmasították az MI-fejlesztés számos területét. Az Nvidia már egy ideje mondogatja, hogy a DLSS „jobb, mint a natív” renderelés, de a DLSS transzformer modell végre beválthatja ezeket az állításokat. Ha ez így van, akkor ez lehet az a gyilkos funkció, ami miatt az 50-es sorozat megéri az árát. Kivéve, hogy a transzformátor modell a meglévő GPU-kon is működik, így talán mégsem.
Bár az RTX GPU-k új technológiaként ígérték a sugárkövetést, idővel valójában az MI funkciók kerültek előtérbe, mint az RTX sorozat legfontosabb aspektusa. Az RTX 50-es szériával az Nvidia ismét megduplázza az MI-t, és a támogató DLSS szoftver továbbra is megelőzi az RT aspektust. Akár a több képkockás generálás bizonyul gyilkos funkciónak, akár nem, akinek nincs 40-es sorozatú GPU-ja, annak megérheti az 50-es sorozatra frissíteni.