Berta Sándor
Egyre több hírügynökség védekezik a tartalomlopások ellen
Az online kalózkodás a zene- és a filmipar mellett egyre komolyabb problémát okoz a lapkiadóknak is. A médiavállalatoknál lassan betelik a pohár, és minden lehetséges eszközzel megpróbálnak fellépni a tartalomtolvajokkal szemben.
Az elmúlt hónapokban folyamatosan nő azoknak az oldalaknak a száma, amelyek a hírügynökségi platformokról másolják le a híranyagokat, majd fizetés nélkül, egy az egyben megjelentetik azokat. Ezért az egyik legnevesebb hírügynökség, az Associated Press (AP) jelentette be közleményben, hogy szerzői jogsértőknek címzett figyelmeztetéseket fog beépíteni cikkeibe és azok illegális felhasználását feljegyzi, illetve nyomon követi majd.
Rendkívül népszerű napjainkban a kaliforniai Attributor cég tartalomvédő megoldása, amely egy teljesen automatizált rendszer. Ennek segítségével a jogtulajdonosok részesedhetnek az anyagokat továbbhasznosító portálok reklámbevételeiből. Az így befolyó összegek az eredeti szerzői jogi tulajdonoshoz kerülhetnek. Ahhoz azonban, hogy ez a recept beváljon, szükség lenne a nagy reklámhálózatok, például a Yahoo és a Google támogatására. Eddig viszont ezek az óriáscégek nem igazán mutattak érdeklődést a megoldás iránt. Ezzel szemben a Reuters, a Hearst, a Condé Nast és a német dpa már az Attributor partnerének számít.
Chris Ahearn, a Reuters elnöke azzal indokolta a támogatásukat, hogy úgy tűnt a számára, csak így lehet rendet teremteni a mostani káoszban. Christoph Fiedler, a Német Újságkiadók Szövetségének (VDZ) európai és médiapolitikáért felelős ügyvezetője szerint a sajtótartalmak illegális megjelentetései a digitalizálás tükrében különösen komoly problémává váltak. "Ami eddig az analóg világban nem volt olyan fontos, most elengedhetetlen" - szögezte le Fiedler.
Az Attributor esetében a legtöbb cég csak abba egyezett bele, hogy nyomon kövessék az illegális másolatok útját. Az csak később dől el, hogy a reklámbevétel-felosztásos módszer mennyire terjed el. Amint Jim Pitkow, az Attributor vezetője elmondta, egyelőre próbaüzemben vannak. Bebizonyítják, hogy a kalózkodás ezen a területen is jelen van és ehhez kínálnak egy mérőskálát. Az AP már 2007-ben igénybe vette az Attributor szolgáltatását, míg az Agence France Presse (AFP) a Textguard nevű különleges szoftvert hívta segítségül.
Az elmúlt hónapokban folyamatosan nő azoknak az oldalaknak a száma, amelyek a hírügynökségi platformokról másolják le a híranyagokat, majd fizetés nélkül, egy az egyben megjelentetik azokat. Ezért az egyik legnevesebb hírügynökség, az Associated Press (AP) jelentette be közleményben, hogy szerzői jogsértőknek címzett figyelmeztetéseket fog beépíteni cikkeibe és azok illegális felhasználását feljegyzi, illetve nyomon követi majd.
Rendkívül népszerű napjainkban a kaliforniai Attributor cég tartalomvédő megoldása, amely egy teljesen automatizált rendszer. Ennek segítségével a jogtulajdonosok részesedhetnek az anyagokat továbbhasznosító portálok reklámbevételeiből. Az így befolyó összegek az eredeti szerzői jogi tulajdonoshoz kerülhetnek. Ahhoz azonban, hogy ez a recept beváljon, szükség lenne a nagy reklámhálózatok, például a Yahoo és a Google támogatására. Eddig viszont ezek az óriáscégek nem igazán mutattak érdeklődést a megoldás iránt. Ezzel szemben a Reuters, a Hearst, a Condé Nast és a német dpa már az Attributor partnerének számít.
Chris Ahearn, a Reuters elnöke azzal indokolta a támogatásukat, hogy úgy tűnt a számára, csak így lehet rendet teremteni a mostani káoszban. Christoph Fiedler, a Német Újságkiadók Szövetségének (VDZ) európai és médiapolitikáért felelős ügyvezetője szerint a sajtótartalmak illegális megjelentetései a digitalizálás tükrében különösen komoly problémává váltak. "Ami eddig az analóg világban nem volt olyan fontos, most elengedhetetlen" - szögezte le Fiedler.
Az Attributor esetében a legtöbb cég csak abba egyezett bele, hogy nyomon kövessék az illegális másolatok útját. Az csak később dől el, hogy a reklámbevétel-felosztásos módszer mennyire terjed el. Amint Jim Pitkow, az Attributor vezetője elmondta, egyelőre próbaüzemben vannak. Bebizonyítják, hogy a kalózkodás ezen a területen is jelen van és ehhez kínálnak egy mérőskálát. Az AP már 2007-ben igénybe vette az Attributor szolgáltatását, míg az Agence France Presse (AFP) a Textguard nevű különleges szoftvert hívta segítségül.