Berta Sándor
Új 3D-s kijelző
Számos cég próbálkozott már háromdimenziós képernyő létrehozásával, azonban a különleges élmény biztosításához mindig szükség volt speciális szemüvegekre.
A Fraunhofer Intézet Heinrich Hertz Híradástechnikai Intézete (HHI) azonban most egy olyan 3D-s kijelzővel jelentkezett a CeBIT-en, amelynél nincs szükség ilyen kiegészítőre. A téreffektus közvetlenül a néző szemei előtt valósul meg. A 3D-s látás ebben az esetben független az adott személy és a képernyő közötti távolságtól, valamint a látószögtől.
A speciális 3D-s kijelzőknél az objektumokról különböző szögekben készített képeket egymásra helyezik és a felhasználók bal, illetve a jobb szeme ezek közül kikeresi a számára leginkább megfelelőt, a legtöbb információt szolgáltatót, majd az agy ezeket ötvözi egyetlen felvétellé. Amennyiben a képernyőt néző személy elfordítja a fejét, akkor is ugyanolyan minőségben látja az egyes felvételeket, tehát bármilyen irányba is mozog a néző, a képminőség ugyanolyan jó marad. A német szakemberek által kifejlesztett 3D-s képernyőnél összesen kilenc képváltozatot használnak és a bemutatott felvétel összesen nyolc különböző szögből látható.
Elméletileg akár 30 vagy 40 képréteg is elhelyezhető egyetlen filmen, azonban a jelenlegi monitorok korlátozott pixelszáma miatt az alkalmazott rétegek számával egyenes arányban romlik a felbontás és a képminőség. A Fraunhofer Intézet a 3D4YOU európai kutatóprogram keretében egy olyan eljáráson dolgozik, amelynek a segítségével a hálózatok optimalizálhatók a 3D-s videók továbbítására és amelynek köszönhetőn a jövőben a hálózatok majd támogatni tudják a 3D-s képernyőket. A szakemberek azonban nem csak készülékeket terveznek, hanem egy egységes gyártási és adatátviteli formátumon is dolgoznak.
A most debütált eszköz a már korábban megalkotott Free2C_digital Display autókba beépíthető változata, amelynél szintén különleges szemüvegek nélkül élvezhető a 3D-s élmény. "Ennél a képernyőnél egy kép két különböző látószögű felvételét hozzuk létre, majd egymásra vetítjük. Különböző rendszerek gondoskodnak arról, hogy a vezető egy valóban 3D-s felvételt lásson" - hangsúlyozta Bernd Duckstein, a HHI munkatársa.
A futurisztikus pilótafülkében két kamera méri az emberi bal és jobb szem közötti távolságot, valamint a pillanatnyi helyzetüket, majd a rendszer a kapott adatok alapján létrehozza a 3D-s képet. Az elképzelések szerint a megoldás elsősorban a navigációs készülékeket forradalmasíthatja, 3D-s környezetbe helyezheti a különböző értékeket (sebesség, követési távolság, fény és időjárási viszonyokra vonatkozó adatok stb.) és a térképeket. "Természetesen a biztonság a legfontosabb szempont. Ügyelnünk kell arra, hogy ezek a 3D-s információk ne vonják el a vezetők figyelmét az úton történtekről. Alapvetően azonban abból indulunk ki, hogy a 3D-s megjelenítést sokkal jobban fel tudják majd dolgozni az autósok, mivel jobban hasonlít az emberi látáshoz" - tette hozzá Bernd Duckstein.
A Fraunhofer Intézet Heinrich Hertz Híradástechnikai Intézete (HHI) azonban most egy olyan 3D-s kijelzővel jelentkezett a CeBIT-en, amelynél nincs szükség ilyen kiegészítőre. A téreffektus közvetlenül a néző szemei előtt valósul meg. A 3D-s látás ebben az esetben független az adott személy és a képernyő közötti távolságtól, valamint a látószögtől.
A speciális 3D-s kijelzőknél az objektumokról különböző szögekben készített képeket egymásra helyezik és a felhasználók bal, illetve a jobb szeme ezek közül kikeresi a számára leginkább megfelelőt, a legtöbb információt szolgáltatót, majd az agy ezeket ötvözi egyetlen felvétellé. Amennyiben a képernyőt néző személy elfordítja a fejét, akkor is ugyanolyan minőségben látja az egyes felvételeket, tehát bármilyen irányba is mozog a néző, a képminőség ugyanolyan jó marad. A német szakemberek által kifejlesztett 3D-s képernyőnél összesen kilenc képváltozatot használnak és a bemutatott felvétel összesen nyolc különböző szögből látható.
Elméletileg akár 30 vagy 40 képréteg is elhelyezhető egyetlen filmen, azonban a jelenlegi monitorok korlátozott pixelszáma miatt az alkalmazott rétegek számával egyenes arányban romlik a felbontás és a képminőség. A Fraunhofer Intézet a 3D4YOU európai kutatóprogram keretében egy olyan eljáráson dolgozik, amelynek a segítségével a hálózatok optimalizálhatók a 3D-s videók továbbítására és amelynek köszönhetőn a jövőben a hálózatok majd támogatni tudják a 3D-s képernyőket. A szakemberek azonban nem csak készülékeket terveznek, hanem egy egységes gyártási és adatátviteli formátumon is dolgoznak.
A most debütált eszköz a már korábban megalkotott Free2C_digital Display autókba beépíthető változata, amelynél szintén különleges szemüvegek nélkül élvezhető a 3D-s élmény. "Ennél a képernyőnél egy kép két különböző látószögű felvételét hozzuk létre, majd egymásra vetítjük. Különböző rendszerek gondoskodnak arról, hogy a vezető egy valóban 3D-s felvételt lásson" - hangsúlyozta Bernd Duckstein, a HHI munkatársa.
A futurisztikus pilótafülkében két kamera méri az emberi bal és jobb szem közötti távolságot, valamint a pillanatnyi helyzetüket, majd a rendszer a kapott adatok alapján létrehozza a 3D-s képet. Az elképzelések szerint a megoldás elsősorban a navigációs készülékeket forradalmasíthatja, 3D-s környezetbe helyezheti a különböző értékeket (sebesség, követési távolság, fény és időjárási viszonyokra vonatkozó adatok stb.) és a térképeket. "Természetesen a biztonság a legfontosabb szempont. Ügyelnünk kell arra, hogy ezek a 3D-s információk ne vonják el a vezetők figyelmét az úton történtekről. Alapvetően azonban abból indulunk ki, hogy a 3D-s megjelenítést sokkal jobban fel tudják majd dolgozni az autósok, mivel jobban hasonlít az emberi látáshoz" - tette hozzá Bernd Duckstein.