Berta Sándor

Webfotók 3 dimenzióban

Aki megnéz egy képet a washingtoni látogatásáról, az emlékszik az utazása során felkeresett valódi helyszínekre is. Azonban milyen lenne, ha ezeket a képeket virtuálisan felkereshetnénk?

Ez az ötlet foglalkoztatta a Fotowoosh nevű új webes szolgáltatást létrehozó szakembereket. A szükséges technikát a pittsburghi Carnegie Mellon Egyetem kutatóiból álló csoport fejlesztette ki. Derek Hoiem, az egyetem robotika intézetének doktorandusza, valamint két kollégája, Alekszej Efros és Martial Hebert másfél éve keresik annak a módját, hogy miként lehetne a kétdimenziós felvételekből 3D-s virtuális valóság modelleket létrehozni.

A három szakembernek végül sikerült kifejlesztenie egy technológiát, amely felismeri a különböző felületeket és a kétdimenziós megjelenésüket, majd képes belülök 3D-s felvételeket alkotni. A technológia segítségével a Fotowoosh így a felhasználóknak a fényképészet egy teljesen új oldalát mutathatja be és a képeket olyan szögből is megcsodálhatjuk, amelyben hagyományos értelemben soha.

A megoldás értékesítésére Hoiem és társai a Freewebs nevű szolgáltatót kérték fel. Shervin Pishevar, a cég elnöke azt reméli, hogy az emberek képek millióit fogják feltölteni a honlapra, hogy a háromdimenzióssá váló élményeiket megoszthassák másokkal is. A menedzser már a Flickr 3D-s változatának létrehozásáról álmodik. A Fotowoosh első tesztváltozata már hamarosan elérhető lesz, a feldolgozást és az átalakítást végző szoftver jelenleg leginkább a külső helyszíneken készült fotókkal boldogul el. A kész 3D-s fotók megtekintéséhez egy külön kiegészítést kell letölteni a böngészőhöz, ugyanis a módosított képeket csak így lehet megnyitni. A program rendelkezik alapfunkciókkal (nagyítás, kicsnyítés, forgatás).


Jelöltből akad bőven

Persze a megoldás elsősorban az emberi szem megtévesztésére épül, hiszen nagyon nehéz lenne egy valóban 3D-s modellt pillanatokon belül létrehozni. Kiderült azonban, hogy már egy nagyon egyszerű modell segítségével is nagyon valósághűen ábrázolhatók 3D-s környezetként a fák, az ég és a környezet. A szoftver először csoportosítja a meglévő felvétel képpontjait, majd hozzákezd a valódi átalakításhoz. A legkönnyebb az égbolt megalkotása, ami vagy fehér vagy kék. A legtöbb fotó felső részét a horizont foglalja el, így könnyű a felszín megalkotása is. A rendszer alapját képező algoritmus képes tanulni, Hoiem és társai csupán néhány alapvető irányelvet fektettek le. Így a program képes felismerni az eget, a földet és a függőleges síkokat.

"Viszonylag könnyű dolgunk volt, hiszen számos kollégánk dolgozott már ezen a területen, így nem kellett mindent az alapokról kezdenünk. Sok kutató dolgozott például azon, hogy miként lehetne egy felvételen egy szoftverrel objektumokat (embereket, autókat stb.) felismertetni" - ismerte el a doktorandusz. Amikor a Fotowoosh azonosította egy fotó fő jellemzőit, elkészíti a VRML nyelven íródó 3D-s modellt. A végeredmény bármilyen VRML-néző programmal megtekinthető, de a későbbiekben a 3D-s fotókat Flash formátumúra fogják átalakítani. A technika azonban még közel sem tökéletes, jelenleg még számos problémával kell megküzdenie. Így például komoly gondot jelent a szoftvernek egyes objektumok egymástól való elkülönítése, mondjuk egy fal előtt álló járókelők azonosítása.

"Egy éven belül vagy hamarabb már képesek leszünk egy sok objektumot felvonultató kétdimenziós képet 3D-s fotóvá alakítani úgy, hogy a felvétel minden szereplőjét pontosan fogjuk ábrázolni" - tette hozzá a kutató. A Fotowoosh eddig 17 000 felhasználót tett várólistára vagyis eddig ennyien érdeklődnek az új megoldás iránt. Az emberek képesek lesznek feltölteni a képeiket, a rendszer átkonvertálja őket és a 3D-s fotókból bárki létrehozhatja a saját galériáját. A Freewebs regisztrált ügyfelei a felvételeket a saját weboldalaikon is elhelyezhetik majd.

Hoiem azonban még előrébb gondolkodik, szeretné a technológiát átültetni a robotok világába is, így azok könnyebben tájékozódhatnának a környezetben. Emellett szóba került komplett 3D-s környezetek lemodellezése is, például egy utcáé, amelyben a szoftver megmondhatja, hogy a következő másodpercekben a járókelők és az autók melyik irányba közlekednek tovább.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #16
    Nálam vírust jelzett a víruskereső, amikor ráklikkeltem a Live Demora.
  • bippo #15
    Én is ezt a Microsoft-osat ismertem. Először azt hittem, ez is az. De inkább a kettőt kéne ötvözni. Az lenne a nagyon durva.
  • LowEnd #14
    hozzászólás visszavonva :)
    (youtube video)
  • LowEnd #13
    sztem kamu.. ebből nem lesz használható 3d-s modellező
  • mad mind #12
    Mondjuk nem az én notebookomra van tervezve. Biztos jó lesz, de nekem csak a fagyás jutott.
  • dez #11
    Talán túl sok sci-fit nézel, és már kevered a valósággal, legalábbis a jelennel. :)
  • dez #10
    Az már egy 6-8 éves dolog.
  • Alien_AM #9
    Hat nemtom nekem se tetszik, olyan minta egy 10 eves technologia lenne, sztem nagyon gyer..
  • Lyan Kyj #8
    HM
  • Worki #7
    Mert. Nomeg a flash 2ds dolgok megjelenítésére készült, nehézkes ezért benne megoldani...