Berta Sándor
Kitiltanák az autókból az MP3-lejátszókat
Közlekedésbiztonsági okokból megtiltaná a zenelejátszók használatát vezetés közben két európai közlekedési szervezet. Kérdés, mit szólnak mindehhez a vezetők.
"Akinek fejhallgató van a fülein, az alig érzékel valamit a közlekedésből, ráadásul a különböző zajok (dudálások, szirénázások stb.) sem szűrődnek be hozzá" - érvelt az elképzelés mellett Volker Lempp, az ACE Auto Club Europa közlekedésjogi szakértője. Lempp hozzátette: a zenét hallgató autósok, kerékpárosok, gyalogosok egyaránt komoly veszélynek vannak kitéve, hiszen a külvilág zajairól egyáltalán nem, vagy már csak későn szereznek tudomást.
"Valóban elmondható, hogy akinek a fülén fejhallgató vagy headset van, az nem képes teljes mértékben figyelni a közlekedésre, nem tud időben reagálni egy helyzetre" - mondta Christian Gratzer, az Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ) szóvivője. A figyelmetlen autósok miatt leginkább a többi autós, a motorosok, a kerékpárosok és a gyalogosok vannak kitéve veszélynek.
A javaslat ugyanakkor azért érdekes, mert jelenleg nincs olyan közlekedési szabály, ami tiltaná az autósoknak a vezetés közbeni zenehallgatást. Tény ugyanakkor, hogy a biztonság mindenekelőtt szerepel. "Annak veszélye, hogy valaki megsérül vagy akár meg is hal, nagyon is valós" - tette hozzá Lempp.
Nemrég egy fiatal tolószékes nőt ütött el egy stuttgarti villamos. A nő az MP3-lejátszóján zenét hallgatott és nem vette észre a közeledő járművet. A figyelmetlenségéért az életével fizetett. Rendőrségi jelentésekből kiderült, hogy egyre több a hasonló, a mobiltelefonok vagy a zenelejátszók hallgatásából eredő figyelmetlenségekre visszavezethető baleset.
Volker Lempp szerint amennyire jogos volt a mobiltelefonálás megtiltása, ugyanennyire hiba az MP3-lejátszók használatának be nem tiltása. "A vezetés közbeni mobiltelefonálás annyira csökkenti a reakcióidőt, mintha valakinek a vérében 0,8 ezrelékes alkoholszintet mérnének. Csökken a figyelem és a reakcióidő, nő a vezetési hibák száma" - jegyezte meg Christian Gratzer.
A VCÖ egyik 2004-es tanulmányából kiderült, hogy csak a vezetés közbeni mobiltelefonálás miatt évente több mint negyvenen halnak meg és 4500-an sebesülnek meg az osztrák utakon. Kérdés azonban, hogy a politikusokban mennyire van hajlandóság az MP3-lejátszók vezetés közbeni használatának betiltására.
"Akinek fejhallgató van a fülein, az alig érzékel valamit a közlekedésből, ráadásul a különböző zajok (dudálások, szirénázások stb.) sem szűrődnek be hozzá" - érvelt az elképzelés mellett Volker Lempp, az ACE Auto Club Europa közlekedésjogi szakértője. Lempp hozzátette: a zenét hallgató autósok, kerékpárosok, gyalogosok egyaránt komoly veszélynek vannak kitéve, hiszen a külvilág zajairól egyáltalán nem, vagy már csak későn szereznek tudomást.
"Valóban elmondható, hogy akinek a fülén fejhallgató vagy headset van, az nem képes teljes mértékben figyelni a közlekedésre, nem tud időben reagálni egy helyzetre" - mondta Christian Gratzer, az Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ) szóvivője. A figyelmetlen autósok miatt leginkább a többi autós, a motorosok, a kerékpárosok és a gyalogosok vannak kitéve veszélynek.
A javaslat ugyanakkor azért érdekes, mert jelenleg nincs olyan közlekedési szabály, ami tiltaná az autósoknak a vezetés közbeni zenehallgatást. Tény ugyanakkor, hogy a biztonság mindenekelőtt szerepel. "Annak veszélye, hogy valaki megsérül vagy akár meg is hal, nagyon is valós" - tette hozzá Lempp.
Nemrég egy fiatal tolószékes nőt ütött el egy stuttgarti villamos. A nő az MP3-lejátszóján zenét hallgatott és nem vette észre a közeledő járművet. A figyelmetlenségéért az életével fizetett. Rendőrségi jelentésekből kiderült, hogy egyre több a hasonló, a mobiltelefonok vagy a zenelejátszók hallgatásából eredő figyelmetlenségekre visszavezethető baleset.
Volker Lempp szerint amennyire jogos volt a mobiltelefonálás megtiltása, ugyanennyire hiba az MP3-lejátszók használatának be nem tiltása. "A vezetés közbeni mobiltelefonálás annyira csökkenti a reakcióidőt, mintha valakinek a vérében 0,8 ezrelékes alkoholszintet mérnének. Csökken a figyelem és a reakcióidő, nő a vezetési hibák száma" - jegyezte meg Christian Gratzer.
A VCÖ egyik 2004-es tanulmányából kiderült, hogy csak a vezetés közbeni mobiltelefonálás miatt évente több mint negyvenen halnak meg és 4500-an sebesülnek meg az osztrák utakon. Kérdés azonban, hogy a politikusokban mennyire van hajlandóság az MP3-lejátszók vezetés közbeni használatának betiltására.