Gyurkity Péter
2008 legnagyobb webes blamái
2008 a webkettő éve - mondják azok, akik naponta ismételgetik a divatossá vált kifejezést. Most egy listában vehetjük szemügyre azon eseteket, amelyek rácáfoltak erre, a Google-tól kezdve a Firefoxon át Twitterig.
Rafe Needleman, a Cnet munkatársa saját, a Web 2.0-t előtérbe helyező blogjában gyűjtötte össze az idei év eddigi legkirívóbb eseteit, amelyek többnyire azonnali bocsánatkérésre és némi szégyenkezésre kényszerítették az érintett vállalatokat. A "webkettő" még nem az igazi - mondhatnánk, miután szemügyre vettük az igencsak jól ismert neveket tartalmazó felsorolást.
Elsőként az Amazon S3 szerepel a listában, amely számos más céget szolgál ki a világhálón. Február 15-én a tárolószolgáltatás több órán keresztül szünetelt egy hiba miatt, ez pedig igencsak kényelmetlen pillanatokat okozott azon kisebb-nagyobb vállalkozások népes csoportjának, akik az Amazon oldalain tárolták tartalmaik egy részét, legyen szó képekről vagy más anyagokról. A számítási felhő koncepciójára is kellemetlenül ható esetet az Amazon arra használta ki, hogy saját megoldásának megbízhatóságát bizonygassa - nem a legjobb időzítés.
A Twitter közösségi portál április és július között több alkalommal bőszítette fel regisztrált felhasználóit, miután az oldal elérhetősége meglehetősen rapszódikusnak mutatkozott. Ellenintézkedésként letiltottak számos funkciót, hogy csökkentség a terhelést, később pedig felvásároltak egy külső keresőmotort, hogy ezzel is könnyítsenek a helyzeten. A Mozilla szerverei a legkényelmetlenebb pillanatban mondtak csütörtököt, hiszen a Firefox 3.0 rajtja alkalmával váltak elérhetetlenné. Néhány óra elteltével sikerült orvosolni a gondokat, ez azonban ismét arra figyelmeztetett, hogy a hirtelen megugró forgalom a legtöbb céget két vállra fektetheti.
Az Amazon.com internetes üzlete júniusban csaknem egy teljes napon át elérhetetlen volt. A károkat percenkét 16 ezer dollárra becsülték, ami jól mutatja a portál jelentőségét. A Google Docs július elején hasonlóan járt, akkor a keresőcég azzal védekezett, hogy egyre több alkalmazás támogatja a hagyományos offline üzemmódot - ezt persze nem árt még a kimaradás előtt beüzemelni. Két napra rá az Apple járt pórul, miután a .Mac leváltása a MobileMe szolgáltatással nem ment gond nélkül Válaszként Steve Jobs nyilvánosan kritizálta a cég illetékeseit, amit azok nyilván nem vettek jó néven.
A Google egyik egykori munkatársa által indított Cuil kereső rajtja sem sikerült fényesre, a szolgáltatás eleinte nem a vártnak megfelelően működött. Ez sokak szerint az új versenyző halálos ítélete is volt, ezt a malőrt és az általa okozott kiábrándulást ugyanis már nem tudják helyrehozni. A Gmail kimaradása viszont egyenesen traumát okozott sokakban, hiszen emiatt a már meglévő üzeneteket sem lehet elolvasni - talán ezért is van még mindig béta státuszban a szolgáltatás.
A listában utolsó Netflix még rosszabbul járt, miután két alkalommal is elmaradt a felhasználók által megrendelt lemezek kiszállítása - a cég válaszul arra emlékeztette az érintetteket, hogy a tartalmakat stream formájában is megtekinthetik. Ezt követően nyilván sokak száját hagyták el érdekes kifejezések.
Rafe Needleman, a Cnet munkatársa saját, a Web 2.0-t előtérbe helyező blogjában gyűjtötte össze az idei év eddigi legkirívóbb eseteit, amelyek többnyire azonnali bocsánatkérésre és némi szégyenkezésre kényszerítették az érintett vállalatokat. A "webkettő" még nem az igazi - mondhatnánk, miután szemügyre vettük az igencsak jól ismert neveket tartalmazó felsorolást.
Elsőként az Amazon S3 szerepel a listában, amely számos más céget szolgál ki a világhálón. Február 15-én a tárolószolgáltatás több órán keresztül szünetelt egy hiba miatt, ez pedig igencsak kényelmetlen pillanatokat okozott azon kisebb-nagyobb vállalkozások népes csoportjának, akik az Amazon oldalain tárolták tartalmaik egy részét, legyen szó képekről vagy más anyagokról. A számítási felhő koncepciójára is kellemetlenül ható esetet az Amazon arra használta ki, hogy saját megoldásának megbízhatóságát bizonygassa - nem a legjobb időzítés.
A Twitter közösségi portál április és július között több alkalommal bőszítette fel regisztrált felhasználóit, miután az oldal elérhetősége meglehetősen rapszódikusnak mutatkozott. Ellenintézkedésként letiltottak számos funkciót, hogy csökkentség a terhelést, később pedig felvásároltak egy külső keresőmotort, hogy ezzel is könnyítsenek a helyzeten. A Mozilla szerverei a legkényelmetlenebb pillanatban mondtak csütörtököt, hiszen a Firefox 3.0 rajtja alkalmával váltak elérhetetlenné. Néhány óra elteltével sikerült orvosolni a gondokat, ez azonban ismét arra figyelmeztetett, hogy a hirtelen megugró forgalom a legtöbb céget két vállra fektetheti.
Az Amazon.com internetes üzlete júniusban csaknem egy teljes napon át elérhetetlen volt. A károkat percenkét 16 ezer dollárra becsülték, ami jól mutatja a portál jelentőségét. A Google Docs július elején hasonlóan járt, akkor a keresőcég azzal védekezett, hogy egyre több alkalmazás támogatja a hagyományos offline üzemmódot - ezt persze nem árt még a kimaradás előtt beüzemelni. Két napra rá az Apple járt pórul, miután a .Mac leváltása a MobileMe szolgáltatással nem ment gond nélkül Válaszként Steve Jobs nyilvánosan kritizálta a cég illetékeseit, amit azok nyilván nem vettek jó néven.
A Google egyik egykori munkatársa által indított Cuil kereső rajtja sem sikerült fényesre, a szolgáltatás eleinte nem a vártnak megfelelően működött. Ez sokak szerint az új versenyző halálos ítélete is volt, ezt a malőrt és az általa okozott kiábrándulást ugyanis már nem tudják helyrehozni. A Gmail kimaradása viszont egyenesen traumát okozott sokakban, hiszen emiatt a már meglévő üzeneteket sem lehet elolvasni - talán ezért is van még mindig béta státuszban a szolgáltatás.
A listában utolsó Netflix még rosszabbul járt, miután két alkalommal is elmaradt a felhasználók által megrendelt lemezek kiszállítása - a cég válaszul arra emlékeztette az érintetteket, hogy a tartalmakat stream formájában is megtekinthetik. Ezt követően nyilván sokak száját hagyták el érdekes kifejezések.