Gyurkity Péter

2008 legnagyobb webes blamái

2008 a webkettő éve - mondják azok, akik naponta ismételgetik a divatossá vált kifejezést. Most egy listában vehetjük szemügyre azon eseteket, amelyek rácáfoltak erre, a Google-tól kezdve a Firefoxon át Twitterig.

Rafe Needleman, a Cnet munkatársa saját, a Web 2.0-t előtérbe helyező blogjában gyűjtötte össze az idei év eddigi legkirívóbb eseteit, amelyek többnyire azonnali bocsánatkérésre és némi szégyenkezésre kényszerítették az érintett vállalatokat. A "webkettő" még nem az igazi - mondhatnánk, miután szemügyre vettük az igencsak jól ismert neveket tartalmazó felsorolást.

Elsőként az Amazon S3 szerepel a listában, amely számos más céget szolgál ki a világhálón. Február 15-én a tárolószolgáltatás több órán keresztül szünetelt egy hiba miatt, ez pedig igencsak kényelmetlen pillanatokat okozott azon kisebb-nagyobb vállalkozások népes csoportjának, akik az Amazon oldalain tárolták tartalmaik egy részét, legyen szó képekről vagy más anyagokról. A számítási felhő koncepciójára is kellemetlenül ható esetet az Amazon arra használta ki, hogy saját megoldásának megbízhatóságát bizonygassa - nem a legjobb időzítés.

A Twitter közösségi portál április és július között több alkalommal bőszítette fel regisztrált felhasználóit, miután az oldal elérhetősége meglehetősen rapszódikusnak mutatkozott. Ellenintézkedésként letiltottak számos funkciót, hogy csökkentség a terhelést, később pedig felvásároltak egy külső keresőmotort, hogy ezzel is könnyítsenek a helyzeten. A Mozilla szerverei a legkényelmetlenebb pillanatban mondtak csütörtököt, hiszen a Firefox 3.0 rajtja alkalmával váltak elérhetetlenné. Néhány óra elteltével sikerült orvosolni a gondokat, ez azonban ismét arra figyelmeztetett, hogy a hirtelen megugró forgalom a legtöbb céget két vállra fektetheti.

Az Amazon.com internetes üzlete júniusban csaknem egy teljes napon át elérhetetlen volt. A károkat percenkét 16 ezer dollárra becsülték, ami jól mutatja a portál jelentőségét. A Google Docs július elején hasonlóan járt, akkor a keresőcég azzal védekezett, hogy egyre több alkalmazás támogatja a hagyományos offline üzemmódot - ezt persze nem árt még a kimaradás előtt beüzemelni. Két napra rá az Apple járt pórul, miután a .Mac leváltása a MobileMe szolgáltatással nem ment gond nélkül Válaszként Steve Jobs nyilvánosan kritizálta a cég illetékeseit, amit azok nyilván nem vettek jó néven.

A Google egyik egykori munkatársa által indított Cuil kereső rajtja sem sikerült fényesre, a szolgáltatás eleinte nem a vártnak megfelelően működött. Ez sokak szerint az új versenyző halálos ítélete is volt, ezt a malőrt és az általa okozott kiábrándulást ugyanis már nem tudják helyrehozni. A Gmail kimaradása viszont egyenesen traumát okozott sokakban, hiszen emiatt a már meglévő üzeneteket sem lehet elolvasni - talán ezért is van még mindig béta státuszban a szolgáltatás.

A listában utolsó Netflix még rosszabbul járt, miután két alkalommal is elmaradt a felhasználók által megrendelt lemezek kiszállítása - a cég válaszul arra emlékeztette az érintetteket, hogy a tartalmakat stream formájában is megtekinthetik. Ezt követően nyilván sokak száját hagyták el érdekes kifejezések.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • IcemanOTB #8
    Szerintem meg az a szégyen, hogy arra pazarlod az időd, hogy idefirkálj, ha nem érdekel a cikk. Hihetetlen mennyien vagytok, akik csak fikázni tudják az sg-t. Fasznak jártok akkor ide?
  • Xmas76 #7
    Nah, ezt most nem vágom... Ennek az egésznek mi köze a web 2.0-hoz? Márpedig a cikk első sora a web 2.0-val hozza összefüggésbe a cikk "tartalmi" részét.

    Másrészről én egy "blamát" sem találtam benne. Ha jól látom, mindössze szolgáltatás kiesések szerepelnek. Ez pedig egyszerű kockázatkezelési szempont. El kell dönteni, milyen rendelkezésre állási szint az, ami gazdaságilag optimális. Olyan sosem lesz, hogy 100%-os rendelkezésre állás.

    Sajnálom, hogy ez a cikk publikálásra került. Szerintem nagy szégyen.
  • Griphons #6
    Az tényleg fura, hogy M$ szolgáltatásinak a kimaradásairól nem írnak.
    Ez két dolgot jelenthet: vagy nem voltak kimaradások a M$ háza táján - ami nonszensz, mert az msn kéthavonta egyszer lerohad -, vagy a M$ annyira jelentéktelen a web2 terén, hogy senkit nem zavart :)
  • Emmegki #5
    Valaki írt valami unalmas cikket, az esgések meg nem tudtak mit csinálni ezért írtak róla.
  • lapaleves #4
    ...ja vagy msn ilyesmi. én ugyan nem használom de többször hallottam kimaradásról. bár azok nem idén kezdődtek.

    egyébként nem tudom mi kell még ahhoz, hogy a kapzsi it-vezetők belássák: a távoli infrastruktúra egyenlő a halálos ítélettel. alapvető ellátási láncokat veszélyeztetnek ezzel, pár nap alatt alapvető élelmiszerek logisztikája borulna be egy komolyabb támadásnál.
  • KasztnerTokman #3
    Igen volt benne érdekes egy szó sem volt arról hogy a microsoftnak valami szervere, pl windows update elérhetetlen lett volna :)
  • bardocz #2
    Én elolvastam,és nem.
  • Myron #1
    volt valami értelmes a cikkben? mer nem olvastam el