Gyurkity Péter
Valós netsebességet adnak meg a brit szolgáltatók
Csatlakozva a brit szabályozó hivatal, az Ofcom felhívásához, egyre több helyi internetszolgáltató tesz ígéretet arra, hogy az előírt határidőn belül elkészíti az otthoni kapcsolatokat jellemző valós internetsebességek összesítését.
Az Ofcom ezúttal egy folyton visszatérő problémában szeretne segíteni a felhasználóknak, ez pedig az otthoni internetelérések valós és reklámozott sebessége. Nemcsak itthon, de a szigetországban is gyakori panasz ugyanis, hogy a szolgáltatók szándékosan magasabb korlátokat adnak meg a hirdetésekben, illetve a csomagok ismertetőanyagaiban, amelyek a mindennapi használat során rendkívül ritkán vagy soha nem lehet elérni. Éppen ezért a hivatal most elindított kezdeményezése a valós adatok felmérésére és összegzésére kéri a szolgáltatókat.
Az önkéntes alapokon meghirdetett Code of Practice máris 33 szolgáltatót tudhat soraiban, amellyel a teljes brit piac mintegy 90 százalékát lefedik. Ez elsősorban a pontosabb és részletesebb adatok közlésére buzdítja a szolgáltató cégeket: pontosabb becslések a maximális sebességet illetően, olcsóbb csomagok elérhetővé tétele ott, ahol a korábban hirdetett sávszélesség valamilyen oknál fogva nem elérhető, az ilyen és hasonló technikai bibik minél előbb történő kiszűrése és orvoslása, valamint egyértelmű információ a hálózati és használati korlátokról, és figyelmeztetések közlése a felhasználók felé, amennyiben kezdik megközelíteni ezen határokat.
A kezdeményezést alapvetően pozitív visszhang fogadta az ágazat kisebb-nagyobb szereplői részéről, ezért is fordulhatott elő, hogy rövid idő alatt sokan csatlakoztak. Ez - ahogy azt már említettük - teljesen önkéntes alapon történik, ám a szolgáltatók ezzel vállalják, hogy hat hónapon belül minden tekintetben megfelelnek majd az itt előírtaknak. Az illetékesek most azon vitáznak, hogy vajon a mobil (3G) eléréseket is be kellene-e venni a listába, avagy maradjanak meg a hagyományos otthoni megoldásoknál.
Néhány kritika is elhangzott a projekttel kapcsolatban, amelyek többnyire azt emelik ki, hogy a valós sebesség kérdése csak egy az égető problémák közül. Legalább ugyanilyen fontos ugyanis a vonal megbízhatósága, amivel szintén sok gondot okozhatnak a felhasználóknak.
Az Ofcom ezúttal egy folyton visszatérő problémában szeretne segíteni a felhasználóknak, ez pedig az otthoni internetelérések valós és reklámozott sebessége. Nemcsak itthon, de a szigetországban is gyakori panasz ugyanis, hogy a szolgáltatók szándékosan magasabb korlátokat adnak meg a hirdetésekben, illetve a csomagok ismertetőanyagaiban, amelyek a mindennapi használat során rendkívül ritkán vagy soha nem lehet elérni. Éppen ezért a hivatal most elindított kezdeményezése a valós adatok felmérésére és összegzésére kéri a szolgáltatókat.
Az önkéntes alapokon meghirdetett Code of Practice máris 33 szolgáltatót tudhat soraiban, amellyel a teljes brit piac mintegy 90 százalékát lefedik. Ez elsősorban a pontosabb és részletesebb adatok közlésére buzdítja a szolgáltató cégeket: pontosabb becslések a maximális sebességet illetően, olcsóbb csomagok elérhetővé tétele ott, ahol a korábban hirdetett sávszélesség valamilyen oknál fogva nem elérhető, az ilyen és hasonló technikai bibik minél előbb történő kiszűrése és orvoslása, valamint egyértelmű információ a hálózati és használati korlátokról, és figyelmeztetések közlése a felhasználók felé, amennyiben kezdik megközelíteni ezen határokat.
A kezdeményezést alapvetően pozitív visszhang fogadta az ágazat kisebb-nagyobb szereplői részéről, ezért is fordulhatott elő, hogy rövid idő alatt sokan csatlakoztak. Ez - ahogy azt már említettük - teljesen önkéntes alapon történik, ám a szolgáltatók ezzel vállalják, hogy hat hónapon belül minden tekintetben megfelelnek majd az itt előírtaknak. Az illetékesek most azon vitáznak, hogy vajon a mobil (3G) eléréseket is be kellene-e venni a listába, avagy maradjanak meg a hagyományos otthoni megoldásoknál.
Néhány kritika is elhangzott a projekttel kapcsolatban, amelyek többnyire azt emelik ki, hogy a valós sebesség kérdése csak egy az égető problémák közül. Legalább ugyanilyen fontos ugyanis a vonal megbízhatósága, amivel szintén sok gondot okozhatnak a felhasználóknak.