Berta Sándor
Mobiltelefonálás az Air France járatán is
A francia nemzeti légitársaság is csatlakozik a repülőgép-fedélzeti mobiltelefonálást engedélyező cégek táborába.
Az Air France az OnAir szolgáltatást kínálja utasainak, egyelőre csak kísérleti jelleggel és egyetlen átalakított Airbus A318 típusú repülőgépén. A légitársaság már tavaly december óta teszteli az OnAir rendszereit és az utasoknak eddig csak SMS-ek, illetve MMS-ek küldésére és fogadására volt lehetőségük. A kapcsolatot az OnAir rendszerén keresztül az Inmarsat SwiftBroadband (SBB) hálózata biztosítja. Az Air France hat hónap múlva dönt a szolgáltatás esetleges kibővítéséről, de megvizsgálják az utasok észrevételeit is.
Az európai útvonalakon közlekedő Airbus A318-as repülőgépbe egy külön adót szereltek be és így bárki küldhet és fogadhat e-maileket, SMS-eket, MMS-eket, illetve most már telefonálhat is. A légitársaság két korlátozást is életbe léptetett. Az első, hogy a mobil beszélgetéseket csak a 30 000 láb, vagyis mintegy 9000 méteres repülési magasság elérése után lehet kezdeményezni, a másik, hogy a gépen egyszerre legfeljebb 12 mobiltelefont lehet használni. Az SMS-ek és az MMS-ek számát illetően azonban semmilyen korlátozás sincs, ilyen üzeneteket gyakorlatilag korlátlan számban küldhetnek az utasok. A számlát mindenki a saját mobil szolgáltatójától kapja meg.
Ugyan a vállalat a fedélzeti mobil beszélgetéseket csak júniustól akarta engedélyezni, azonban az Emirates Airlines bejelentése az eredeti elképzelés módosítására késztette. Az Emirates Airlines márciusban engedélyezte a mobiltelefonok használatát. Az első hívást az EK751-es számú járaton bonyolították egy Airbus A340-300 típusú gépen, 9 ezer méteres magasságban. A hívások száma itt is korlátozott, egy-egy út során legfeljebb hatszor lehet beszélgetni. A Lufthansa ugyanakkor közölte, hogy a hivatalos minisztériumi engedély ellenére sem biztosítja az utasok számára a fedélzeti mobiltelefonálást, mert az ügyfelek többségét zavarják a fedélzeti beszélgetések. Ehelyett inkább szélessávú internetszolgáltatásokat építenek ki.
Az Air France az OnAir szolgáltatást kínálja utasainak, egyelőre csak kísérleti jelleggel és egyetlen átalakított Airbus A318 típusú repülőgépén. A légitársaság már tavaly december óta teszteli az OnAir rendszereit és az utasoknak eddig csak SMS-ek, illetve MMS-ek küldésére és fogadására volt lehetőségük. A kapcsolatot az OnAir rendszerén keresztül az Inmarsat SwiftBroadband (SBB) hálózata biztosítja. Az Air France hat hónap múlva dönt a szolgáltatás esetleges kibővítéséről, de megvizsgálják az utasok észrevételeit is.
Az európai útvonalakon közlekedő Airbus A318-as repülőgépbe egy külön adót szereltek be és így bárki küldhet és fogadhat e-maileket, SMS-eket, MMS-eket, illetve most már telefonálhat is. A légitársaság két korlátozást is életbe léptetett. Az első, hogy a mobil beszélgetéseket csak a 30 000 láb, vagyis mintegy 9000 méteres repülési magasság elérése után lehet kezdeményezni, a másik, hogy a gépen egyszerre legfeljebb 12 mobiltelefont lehet használni. Az SMS-ek és az MMS-ek számát illetően azonban semmilyen korlátozás sincs, ilyen üzeneteket gyakorlatilag korlátlan számban küldhetnek az utasok. A számlát mindenki a saját mobil szolgáltatójától kapja meg.
Ugyan a vállalat a fedélzeti mobil beszélgetéseket csak júniustól akarta engedélyezni, azonban az Emirates Airlines bejelentése az eredeti elképzelés módosítására késztette. Az Emirates Airlines márciusban engedélyezte a mobiltelefonok használatát. Az első hívást az EK751-es számú járaton bonyolították egy Airbus A340-300 típusú gépen, 9 ezer méteres magasságban. A hívások száma itt is korlátozott, egy-egy út során legfeljebb hatszor lehet beszélgetni. A Lufthansa ugyanakkor közölte, hogy a hivatalos minisztériumi engedély ellenére sem biztosítja az utasok számára a fedélzeti mobiltelefonálást, mert az ügyfelek többségét zavarják a fedélzeti beszélgetések. Ehelyett inkább szélessávú internetszolgáltatásokat építenek ki.