Gyurkity Péter
Az Apple a legnagyobb hatású márka
Steve Jobs cége végzett az abszolút első helyen egy friss felmérésben, amelyből kiderül, hogy a vásárlókra az Apple neve hat a leginkább pozitívan. A Microsoft és az Egyesült Államok renoméja szorul rá leginkább a javításra.
A brandchannel.com internetes oldal által megrendezett felmérésben 107 országból mintegy 2000 diák és szakmabeli mondta ki véleményét a világon leginkább ismert márkanevekről és az azok által keltett benyomásokról. Vásárlóként a többség az Apple nevét találta a leginkább vonzónak, pozitív hatásúnak a legtöbb kategóriában, így a cég olyan szimbólumokat előzött meg, mint a Nike, a Coca-Cola, a Google, vagy a Starbucks. Az eredmények szerint a Mac komputerek és az iPhone gyártója a kilenc pozitív kategóriából hatban végzett az élen, beleértve az olyanokat, mint a leginspirálóbb brand vagy az, amelyik nélkül az illető nem is tudna élni, illetve amelyik lenni szeretne, ha ő maga egy brand lenne. A legtöbben innovációs képessége miatt csodálják a céget.
Az érdekes sorrend azért alakulhatott így, mert a felmérést készítők ezúttal nem voltak kíváncsiak a márkanév mögött meghúzódó pénzügyi háttérre (ezen a téren általában a Coca-Cola az első), a gazdasági vonatkozásokra. Kizárólag a név hangzása, az általa keltett benyomások számítottak, amelyek kétségtelenül szintén hozzájárulnak egy-egy vállalat, vagy akár egy egész nemzet által megtermelt javak és produktumok sikeréhez, illetve kudarcához. Ezért is fordulhatott elő, hogy az Egyesült Államok a lista végén végzett, mint az egyik olyan márka, amely a leginkább rászorul a tatarozásra, az átszervezésre.
A Microsoft szintén nem büszkélkedhet az általa elért eredménnyel, amelyet az egyik szavazó a következőképpen jellemzett: "a cég nagy innovátorból előbb stagnáló, majd pedig a többieket hátulról követő vállalattá vált." Legalább ilyen érdekes, hogy a legtöbb résztvevő nem hisz a "zöld" márkákban, vagyis hiába a nagy gyártók által elköltött milliók, a célközönség nem hisz abban, hogy néhányan kiemelkedő módon környezetbarátok lennének, legyen szó akár termékekről, avagy szolgáltatásokról. Az ezt firtató kérdésre többen válaszoltak úgy, hogy semelyiket sem tartják annak, mint ahányan összesen zöldnek nevezték a Toyotát és a Hondát.
A brandchannel arra is kíváncsi volt, olvasói melyik megszűnt márkát szeretnék feltámasztani: a többség erre is semelyikkel válaszolt, a második helyre az 1991-ben megszűnt Pan Am légitársaságé került - ennek újjáélesztésére egyébként több kísérlet is volt, különféle közlekedési vállalkozásoknál, nem sok sikerrel. Az iPhone és a Mac számítógépek kiagyalója tehát változatlanul jó hírnévnek örvend, mégpedig globálisan, amit nyilván a jövőben is megpróbálnak majd kihasználni - a 3G iPhone minden valószínűség szerint elődjéhez hasonló módon rajtolhat majd el.
A brandchannel.com internetes oldal által megrendezett felmérésben 107 országból mintegy 2000 diák és szakmabeli mondta ki véleményét a világon leginkább ismert márkanevekről és az azok által keltett benyomásokról. Vásárlóként a többség az Apple nevét találta a leginkább vonzónak, pozitív hatásúnak a legtöbb kategóriában, így a cég olyan szimbólumokat előzött meg, mint a Nike, a Coca-Cola, a Google, vagy a Starbucks. Az eredmények szerint a Mac komputerek és az iPhone gyártója a kilenc pozitív kategóriából hatban végzett az élen, beleértve az olyanokat, mint a leginspirálóbb brand vagy az, amelyik nélkül az illető nem is tudna élni, illetve amelyik lenni szeretne, ha ő maga egy brand lenne. A legtöbben innovációs képessége miatt csodálják a céget.
Az érdekes sorrend azért alakulhatott így, mert a felmérést készítők ezúttal nem voltak kíváncsiak a márkanév mögött meghúzódó pénzügyi háttérre (ezen a téren általában a Coca-Cola az első), a gazdasági vonatkozásokra. Kizárólag a név hangzása, az általa keltett benyomások számítottak, amelyek kétségtelenül szintén hozzájárulnak egy-egy vállalat, vagy akár egy egész nemzet által megtermelt javak és produktumok sikeréhez, illetve kudarcához. Ezért is fordulhatott elő, hogy az Egyesült Államok a lista végén végzett, mint az egyik olyan márka, amely a leginkább rászorul a tatarozásra, az átszervezésre.
A Microsoft szintén nem büszkélkedhet az általa elért eredménnyel, amelyet az egyik szavazó a következőképpen jellemzett: "a cég nagy innovátorból előbb stagnáló, majd pedig a többieket hátulról követő vállalattá vált." Legalább ilyen érdekes, hogy a legtöbb résztvevő nem hisz a "zöld" márkákban, vagyis hiába a nagy gyártók által elköltött milliók, a célközönség nem hisz abban, hogy néhányan kiemelkedő módon környezetbarátok lennének, legyen szó akár termékekről, avagy szolgáltatásokról. Az ezt firtató kérdésre többen válaszoltak úgy, hogy semelyiket sem tartják annak, mint ahányan összesen zöldnek nevezték a Toyotát és a Hondát.
A brandchannel arra is kíváncsi volt, olvasói melyik megszűnt márkát szeretnék feltámasztani: a többség erre is semelyikkel válaszolt, a második helyre az 1991-ben megszűnt Pan Am légitársaságé került - ennek újjáélesztésére egyébként több kísérlet is volt, különféle közlekedési vállalkozásoknál, nem sok sikerrel. Az iPhone és a Mac számítógépek kiagyalója tehát változatlanul jó hírnévnek örvend, mégpedig globálisan, amit nyilván a jövőben is megpróbálnak majd kihasználni - a 3G iPhone minden valószínűség szerint elődjéhez hasonló módon rajtolhat majd el.