Berta Sándor
Újabb zenei menedzser az egységes zeneletöltési díj mellett
A Pink Floyd menedzsere is csatlakozott azokhoz, akik szerint a jövőben egy egységes, néhány eurós havi fizetés jelenthet megoldást a zenepiacon kialakult helyzet megoldására.
A Peter Jenner többek között a Pink Floyd és a The Clash együttesek menedzsere volt. 40 éve van a pályán, az általa képviselt előadók között van a T.Rex és a Ian Dury is. Jelenleg Billy Bragg menedzsere, emellett a Nemzetközi Zenei Menedzser Fórum (IMMF) elnöke. Véleménye szerint a zeneiparnak és a kiadóknak végre lépniük kell, ugyanis egyértelműen bebizonyosodott, hogy a fájlcserélés feltartóztathatatlan folyamat.
"Az online zenefelhasználás teljesen "anarchikus". Az anarchikus idők és korszakok azonban mindig jót tesznek a kreativitásnak, így volt ez a punk- és a hippikorszakban is. A kiadók és a nagy zenei konszernek elveszítették az irányítást, ez a közönség számára mindenképpen jó hír. Azonban meg kell találni azt az utat és módot, amellyel a zenészek és az előadók is jól járnak" - hangsúlyoztaPeter Jenner a héten rendezett MICA konferencián.
"Eddig minden olyan elképzelés elbukott, amelynek célja az volt, hogy a zenével az interneten keressenek pénzt. Hiába segít az iTunes az Applenek a dalok eladásában, ebből az előadók vajmi keveset látnak viszont. Ráadásul valahogy sosem állapították meg jól az online zenei árakat. Amennyiben egyetlen dal letöltése csak 5 centbe kerülne, biztos, hogy nem lennének ennyire népszerűek a fájlcserélő hálózatok és az embereknek sem okozna gondot, hogy fizessenek a zeneszámokért vagy egy teljes albumért. Azonban jelenleg nem ez a helyzet, a kért árak túl magasak, szinte sértőek." - nyilatkozta a Cambridge Egyetemen végzett közgazdász.
"A digitális másolásvédelmek alkalmazását és elterjedését szintén rossz lépésnek tartom. Senki sem fog fizetni egy korlátozottan használható termékért. Pláne, hogy ha a teljes verziót olcsóbban vagy ingyen is megszerezheti más forrásokból. "Meg kell találnunk a módját, hogy miként fizethetjük meg a zenészeket. Erre a legjobb megoldás egy egységes díjszabás lenne, amely egyaránt vonatkozna az online és a mobil letöltésekre.
Ezt a díjszabást mindenkinek el kellene fogadnia, de hangsúlyozom, nem a világháló vagy az online zene megadóztatásáról lenne szó. Az összeg lehetne mondjuk két brit font vagy 3 euró havonta, amit szinte bárki ki tudna fizetni. Nagy-Britanniában jelenleg 15 millió szélessávú internethozzáférés és 3G-elérés van. Amennyiben mindenki csak két fontot fizetne havonta, az évente 1,2 milliárd font bevételt jelentene. Ennyi pénzt a zeneipar utoljára a legjobb éveiben keresett."
"Véleményem szerint ez egy éven belül meg fog történni. Bebizonyosodott ugyanis, hogy a fájlcserélést egyszerűen nem lehet feltartóztatni. Az eladási adatok folyamatosan csökkenek, ez pedig így egy ördögi kör a zeneipar számára. Hiszen minél kevesebb albumot adnak ki, azokról egyre kevesebb másolat készül és ezáltal egyre kevesebb bevételt hoznak. Ezáltal csökkennek a zenészek jogdíjai is. A zenei CD kora leáldozóban van, néhány év múlva már csak kevés cég fog ezzel foglalkozni. Ez a folyamat immár 7 éve tart, a kiadók és a zenei konszernek azóta kutatják az okát és keresik a megoldást."
"A fájlcserélők elleni perek pedig egyáltalán nem jelentenek jó megoldást, a zeneipar az egész kérdéshez rosszul áll hozzá. Nem véletlenül hasonlítottam a pereket a vietnámi háborúhoz, hiszen a zeneipar azt hangoztatja nyert, pedig mindannyian tudjuk, hogy végződött a vietnámi háború. A fájlcserélés az elveszített perek ellenére népszerűbb, mint valaha. Mindenképpen szükség van a zenészeket és magát a zenét egyaránt támogató mecénásokra, de az is biztos, hogy az előadók a jövőben nem akarnak annyi pénzt fizetni a kiadóknak, mint eddig" - összegezte véleményét Peter Jenner.
Korábban Gerd Leonhard jövőkutató is bírálta a zeneipart, mondván a fájlcserélők elleni perek az elkeseredés szülte tettek és a kiadóknak más megoldásokat kellene keresniük. Gerd Leonhard szintén egy egységes díjszabást kidolgozása és alkalmazása mellett foglalt állást.
A Peter Jenner többek között a Pink Floyd és a The Clash együttesek menedzsere volt. 40 éve van a pályán, az általa képviselt előadók között van a T.Rex és a Ian Dury is. Jelenleg Billy Bragg menedzsere, emellett a Nemzetközi Zenei Menedzser Fórum (IMMF) elnöke. Véleménye szerint a zeneiparnak és a kiadóknak végre lépniük kell, ugyanis egyértelműen bebizonyosodott, hogy a fájlcserélés feltartóztathatatlan folyamat.
"Az online zenefelhasználás teljesen "anarchikus". Az anarchikus idők és korszakok azonban mindig jót tesznek a kreativitásnak, így volt ez a punk- és a hippikorszakban is. A kiadók és a nagy zenei konszernek elveszítették az irányítást, ez a közönség számára mindenképpen jó hír. Azonban meg kell találni azt az utat és módot, amellyel a zenészek és az előadók is jól járnak" - hangsúlyoztaPeter Jenner a héten rendezett MICA konferencián.
"Eddig minden olyan elképzelés elbukott, amelynek célja az volt, hogy a zenével az interneten keressenek pénzt. Hiába segít az iTunes az Applenek a dalok eladásában, ebből az előadók vajmi keveset látnak viszont. Ráadásul valahogy sosem állapították meg jól az online zenei árakat. Amennyiben egyetlen dal letöltése csak 5 centbe kerülne, biztos, hogy nem lennének ennyire népszerűek a fájlcserélő hálózatok és az embereknek sem okozna gondot, hogy fizessenek a zeneszámokért vagy egy teljes albumért. Azonban jelenleg nem ez a helyzet, a kért árak túl magasak, szinte sértőek." - nyilatkozta a Cambridge Egyetemen végzett közgazdász.
"A digitális másolásvédelmek alkalmazását és elterjedését szintén rossz lépésnek tartom. Senki sem fog fizetni egy korlátozottan használható termékért. Pláne, hogy ha a teljes verziót olcsóbban vagy ingyen is megszerezheti más forrásokból. "Meg kell találnunk a módját, hogy miként fizethetjük meg a zenészeket. Erre a legjobb megoldás egy egységes díjszabás lenne, amely egyaránt vonatkozna az online és a mobil letöltésekre.
Ezt a díjszabást mindenkinek el kellene fogadnia, de hangsúlyozom, nem a világháló vagy az online zene megadóztatásáról lenne szó. Az összeg lehetne mondjuk két brit font vagy 3 euró havonta, amit szinte bárki ki tudna fizetni. Nagy-Britanniában jelenleg 15 millió szélessávú internethozzáférés és 3G-elérés van. Amennyiben mindenki csak két fontot fizetne havonta, az évente 1,2 milliárd font bevételt jelentene. Ennyi pénzt a zeneipar utoljára a legjobb éveiben keresett."
"Véleményem szerint ez egy éven belül meg fog történni. Bebizonyosodott ugyanis, hogy a fájlcserélést egyszerűen nem lehet feltartóztatni. Az eladási adatok folyamatosan csökkenek, ez pedig így egy ördögi kör a zeneipar számára. Hiszen minél kevesebb albumot adnak ki, azokról egyre kevesebb másolat készül és ezáltal egyre kevesebb bevételt hoznak. Ezáltal csökkennek a zenészek jogdíjai is. A zenei CD kora leáldozóban van, néhány év múlva már csak kevés cég fog ezzel foglalkozni. Ez a folyamat immár 7 éve tart, a kiadók és a zenei konszernek azóta kutatják az okát és keresik a megoldást."
"A fájlcserélők elleni perek pedig egyáltalán nem jelentenek jó megoldást, a zeneipar az egész kérdéshez rosszul áll hozzá. Nem véletlenül hasonlítottam a pereket a vietnámi háborúhoz, hiszen a zeneipar azt hangoztatja nyert, pedig mindannyian tudjuk, hogy végződött a vietnámi háború. A fájlcserélés az elveszített perek ellenére népszerűbb, mint valaha. Mindenképpen szükség van a zenészeket és magát a zenét egyaránt támogató mecénásokra, de az is biztos, hogy az előadók a jövőben nem akarnak annyi pénzt fizetni a kiadóknak, mint eddig" - összegezte véleményét Peter Jenner.
Korábban Gerd Leonhard jövőkutató is bírálta a zeneipart, mondván a fájlcserélők elleni perek az elkeseredés szülte tettek és a kiadóknak más megoldásokat kellene keresniük. Gerd Leonhard szintén egy egységes díjszabást kidolgozása és alkalmazása mellett foglalt állást.