Berta Sándor
Ingyen letölthető lesz a Charlatans legújabb albuma
Prince után a brit Charlatans együttes is október 22-től ingyen hozzáférhetővé tette új nagylemezének egyik számát, később pedig a teljes album elérhető lesz. A zeneipar a kezdő előadókat félti.
"Először a Cross my Path című zeneszám lesz letölthető, majd jövő év elejétől az XFM rádióadó honlapján a teljes nagylemez is" - jelentették be Alan McGee, a zenekar menedzsere és az XFM illetékesei közösen. Az Oasist felfedező szakember szerint a jövőben egyre több együttes fog élő koncerteket adni és meg fog változni a zenei világ, legalábbis, ami az értékesítést és a reklámokat érinti. McGee közölte, hogy azután döntöttek a zeneszám, majd a nagylemez ingyenesen letölthetővé tétele mellett, hogy a Sanctuary Kiadó elfogadhatatlan ajánlatot tett a Charlatans elé.
"Ráadásul ma már a legtöbb zenét ingyen töltik le az emberek és különben sem vesz már senki zenei CD-ket. Úgy véljük, így az internet amúgy is lehetővé teszi, hogy közvetlen kapcsolatot alakíthatunk ki a rajongóinkkal. Amikor elmondtam az ötletet Tim Burgessnek, a banda énekesének, azonnal támogatta, később meggyőztük a többieket is" - tette hozzá a menedzser. Mike Walsh, az XFM zenei vezetője elmondta, hogy úgy érezték, a Charlatans döntése egy kihagyhatatlan ajánlat és hogy végre valami olyasmit csinálhatnak, amit előtte még soha.
A bejelentést azonnal élesen bírálta Kim Bayley, az Entertainment Retailers Association brit zenei szövetség szóvivője, aki úgy vélte, amennyiben széles körűen elterjed ez a gondolkodásmód, akkor a jövőben fennáll annak a veszélye, hogy a kezdő zenekarok nem fognak tudni pénzt keresni a dalaikkal, hiszen a zenei albumok egyszerűen eldobható termékké válnak.
Az első hasonló kampány Prince nevéhez fűződik, aki júliusban a Planet Earth című nagylemezét az egyik bulvárújság mellékleteként jelentette meg, hogy így hívja fel a figyelmet egy londoni koncertsorozatára. Most kedden pedig a Radiohead brit banda döntött úgy, hogy a felhasználókra bízza, mennyi pénzt fizetnek az együttes legújabb albumáért.
Bob Lefsetz amerikai zenei szakértő úgy kommentálta a fejleményeket, hogy ezzel a zeneipar legborzalmasabb rémálmai valósulnak meg, hiszen a Radiohead nyilvánvalóvá tette, hogy nincs szüksége a kiadók támogatására és ezzel a lépésével a zenekar gyakorlatilag fügét mutatott a zeneiparnak. Lefsetz hangsúlyozta: ez büntetés a kiadóknak amiatt, hogy néha 20 dollárt kérnek olyan albumokért is, amelyeken rossz zene van és utána a felhasználókat okolják azért, hogy nem hajlandók zenei CD-ket vásárolni, hanem inkább letöltik az őket érdeklő lemezeket vagy dalokat a fájlcserélő hálózatokból.
Mark Mulligan, a Jupiter Research elemzője ezzel szemben úgy vélte, hogy a kiadók és a nagy zenei konszernek a jövőben is fontos szerepet fognak játszani a zenei életben és azt sem szabad elfelejteni, hogy ezeknek a cégeknek köszönhető, hogy a Radiohead vagy éppen a Charlatans ismert lett. Ugyanakkor tény, hogy a kiadóknak rugalmasabbá kell válniuk.
"Először a Cross my Path című zeneszám lesz letölthető, majd jövő év elejétől az XFM rádióadó honlapján a teljes nagylemez is" - jelentették be Alan McGee, a zenekar menedzsere és az XFM illetékesei közösen. Az Oasist felfedező szakember szerint a jövőben egyre több együttes fog élő koncerteket adni és meg fog változni a zenei világ, legalábbis, ami az értékesítést és a reklámokat érinti. McGee közölte, hogy azután döntöttek a zeneszám, majd a nagylemez ingyenesen letölthetővé tétele mellett, hogy a Sanctuary Kiadó elfogadhatatlan ajánlatot tett a Charlatans elé.
"Ráadásul ma már a legtöbb zenét ingyen töltik le az emberek és különben sem vesz már senki zenei CD-ket. Úgy véljük, így az internet amúgy is lehetővé teszi, hogy közvetlen kapcsolatot alakíthatunk ki a rajongóinkkal. Amikor elmondtam az ötletet Tim Burgessnek, a banda énekesének, azonnal támogatta, később meggyőztük a többieket is" - tette hozzá a menedzser. Mike Walsh, az XFM zenei vezetője elmondta, hogy úgy érezték, a Charlatans döntése egy kihagyhatatlan ajánlat és hogy végre valami olyasmit csinálhatnak, amit előtte még soha.
A bejelentést azonnal élesen bírálta Kim Bayley, az Entertainment Retailers Association brit zenei szövetség szóvivője, aki úgy vélte, amennyiben széles körűen elterjed ez a gondolkodásmód, akkor a jövőben fennáll annak a veszélye, hogy a kezdő zenekarok nem fognak tudni pénzt keresni a dalaikkal, hiszen a zenei albumok egyszerűen eldobható termékké válnak.
Az első hasonló kampány Prince nevéhez fűződik, aki júliusban a Planet Earth című nagylemezét az egyik bulvárújság mellékleteként jelentette meg, hogy így hívja fel a figyelmet egy londoni koncertsorozatára. Most kedden pedig a Radiohead brit banda döntött úgy, hogy a felhasználókra bízza, mennyi pénzt fizetnek az együttes legújabb albumáért.
Bob Lefsetz amerikai zenei szakértő úgy kommentálta a fejleményeket, hogy ezzel a zeneipar legborzalmasabb rémálmai valósulnak meg, hiszen a Radiohead nyilvánvalóvá tette, hogy nincs szüksége a kiadók támogatására és ezzel a lépésével a zenekar gyakorlatilag fügét mutatott a zeneiparnak. Lefsetz hangsúlyozta: ez büntetés a kiadóknak amiatt, hogy néha 20 dollárt kérnek olyan albumokért is, amelyeken rossz zene van és utána a felhasználókat okolják azért, hogy nem hajlandók zenei CD-ket vásárolni, hanem inkább letöltik az őket érdeklő lemezeket vagy dalokat a fájlcserélő hálózatokból.
Mark Mulligan, a Jupiter Research elemzője ezzel szemben úgy vélte, hogy a kiadók és a nagy zenei konszernek a jövőben is fontos szerepet fognak játszani a zenei életben és azt sem szabad elfelejteni, hogy ezeknek a cégeknek köszönhető, hogy a Radiohead vagy éppen a Charlatans ismert lett. Ugyanakkor tény, hogy a kiadóknak rugalmasabbá kell válniuk.