Berta Sándor
Dánia - internet mellé zeneletöltési bón
A Nemzetközi Zeneipari Szövetség (IFPI) dániai tagszervezete azzal az ötlettel rukkolt elő, hogy a jövőben az új internetelérésekhez járjon zeneletöltési engedmény.
"Azt szeretnénk, hogy az internetszolgáltatók csomagjaikkal együtt árulják ezeket a bónokat. Egyelőre még nem állapítottunk meg egységes díjakat. Számos konstrukció létezhet majd, ezekhez az előfizetésekhez például akár az újságok mellékleteként is hozzá lehet majd jutni. A cél, hogy a felhasználók így fedezhessék fel az új zeneszámokat. Felméréseink szerint a fiatalok nem feltétlenül szeretnék birtokolni a dalokat, számukra gyakran elég az, hogy amikor akarnak, hozzájuk férhessenek" - mondta Jesper Bay, az IFPI dániai szervezetének menedzsere.
Más források eltérő módon értelmezik az angol nyelven még nem elérhető bejelentést. A Register például egyfajta internetszolgáltatói adóról ír, amely a befizetésért cserébe megengedné a korlátlan zeneletöltést. Kiemelik azonban, hogy a részletekről nem sok információ áll rendelkezésükre.
Hasonló terveket jelentett be korábban Doug Morris, az Universal Music vezetője, aki azt szeretné, ha az internetszolgáltatók és a hardvergyártók megosztoznának a zenei bérletek bevezetésének költségén. Morris szerint ezek a csomagok a felhasználók számára is elfogadhatóak lennének. Az elhatározást tett követte és Franciaországban ilyen konstrukciót tett elérhetővé az Universal Music és a Neuf Cegetel helyi internetszolgáltató.
Ugyanakkor az is tény, hogy eddig a Napster, a Microsoft Zune Marketplace vagy a RealNetworks Rhapsody által kínált csomagok nem igazán keltették fel az emberek érdeklődését. Ennek oka, hogy a legtöbb esetben a zeneszámok másolásvédettek és csak addig hallgathatók meg, amíg az illető személy előfizet a szolgáltatásra. Érdekes egyébként, hogy eddig a legtöbb esetben pont az IFPI zárkózott el a hasonló konstrukciók megvalósítása elől.
Korábban szintén az egységes csomagok mellett és a digitális másolásvédelmek alkalmazása ellen állt ki a Svájcban élő Gerd Leonhard jövőkutató, aki szerint a kiadóknak fel kellene nőniük végre az internet kihívásaihoz és egy egységes díjszabást kellene kidolgozniuk a világhálón elérhető zeneszámokra és zenei albumokra. Egy másik megoldás a másolásvédelem nélküli zeneszámok árusítása. Ezt az utat választotta nemrég a Wal-Mart és az Amazon is.
"Azt szeretnénk, hogy az internetszolgáltatók csomagjaikkal együtt árulják ezeket a bónokat. Egyelőre még nem állapítottunk meg egységes díjakat. Számos konstrukció létezhet majd, ezekhez az előfizetésekhez például akár az újságok mellékleteként is hozzá lehet majd jutni. A cél, hogy a felhasználók így fedezhessék fel az új zeneszámokat. Felméréseink szerint a fiatalok nem feltétlenül szeretnék birtokolni a dalokat, számukra gyakran elég az, hogy amikor akarnak, hozzájuk férhessenek" - mondta Jesper Bay, az IFPI dániai szervezetének menedzsere.
Más források eltérő módon értelmezik az angol nyelven még nem elérhető bejelentést. A Register például egyfajta internetszolgáltatói adóról ír, amely a befizetésért cserébe megengedné a korlátlan zeneletöltést. Kiemelik azonban, hogy a részletekről nem sok információ áll rendelkezésükre.
Hasonló terveket jelentett be korábban Doug Morris, az Universal Music vezetője, aki azt szeretné, ha az internetszolgáltatók és a hardvergyártók megosztoznának a zenei bérletek bevezetésének költségén. Morris szerint ezek a csomagok a felhasználók számára is elfogadhatóak lennének. Az elhatározást tett követte és Franciaországban ilyen konstrukciót tett elérhetővé az Universal Music és a Neuf Cegetel helyi internetszolgáltató.
Ugyanakkor az is tény, hogy eddig a Napster, a Microsoft Zune Marketplace vagy a RealNetworks Rhapsody által kínált csomagok nem igazán keltették fel az emberek érdeklődését. Ennek oka, hogy a legtöbb esetben a zeneszámok másolásvédettek és csak addig hallgathatók meg, amíg az illető személy előfizet a szolgáltatásra. Érdekes egyébként, hogy eddig a legtöbb esetben pont az IFPI zárkózott el a hasonló konstrukciók megvalósítása elől.
Korábban szintén az egységes csomagok mellett és a digitális másolásvédelmek alkalmazása ellen állt ki a Svájcban élő Gerd Leonhard jövőkutató, aki szerint a kiadóknak fel kellene nőniük végre az internet kihívásaihoz és egy egységes díjszabást kellene kidolgozniuk a világhálón elérhető zeneszámokra és zenei albumokra. Egy másik megoldás a másolásvédelem nélküli zeneszámok árusítása. Ezt az utat választotta nemrég a Wal-Mart és az Amazon is.