Gyurkity Péter

Nem a kalózmásolatok okozzák a zeneipar veszteségét

Brit szakértők elsősorban a hagyományos CD "feldarabolásának" tulajdonítják a forgalom visszaesését, amelyért tehát nem a kalózkodás a felelős első helyen. Az Apple és a Tesco nagyobb felelősséget visel ezen a területen.

A Value Recognition Strategy névre keresztelt munkacsoport napjainkban azt a visszaesést vizsgálja, amely 2004 óta következett be a brit zenei piacon. Fő feladatuknak ezen visszaesés okainak és részleteinek kutatása, meg­ma­gya­rá­zá­sa, illetve a lehetséges orvoslatok megje­le­ní­té­se. Véleményük szerint a kalóz­má­so­latok és az internetes kalózok csak csekély mértékben járultak hozzá a bevételek csökkenéséhez.

A fő mozzanat ugyanis szerintük a hagyományos CD feldarabolása, vagyis a kínálat átalakulása volt, amely lehetővé tette a zeneszámok külön-külön történő megvásárlását. Ezzel az érdeklődők szabadon válogathattak az egyes dalok között és csak azokat vásárolták meg, amelyek kiemelkedtek egy-egy albumból. Márpedig ezt elsősorban az Apple 2003-ban elindított iTunes zeneboltja tette lehetővé, ráadásul mind a négy nagy kiadó teljes támogatása mellett, amelyek a munkacsoport szerint nem ismerték fel a digitális terjesztésben rejlő lehetőségeket és azok következményeit.

Ezt egészíti ki a hiperolcsó CD-lemezek értékesítése, amely a nagy üzletláncok, így például a Tesco egységeiben indult be, persze nem a legújabb kiadványok esetében. Mindazonáltal ez a két mozzanat végképp átalakította a hagyományos terjesztési formát és annak korlátait, megnyitva az utat a nagyobb variáció, olykor pedig a spórolás felé. Igaz, az érintettek azzal is tisztában vannak, hogy amennyiben Steve Jobs cége nem lépte ezt volna meg, minden bizonnyal kis éltéréssel megtette volna valaki más.

A szakértői véleménynek azért van nagy jelentősége, mert felismeri, hogy a kalózkodás aránylag csekély szerepet játszott a bevételek csökkenésében. A Capgemini számításai szerint 2004 óta nagyjából 480 millió font veszett el a brit zeneipar számára, ebből viszont 368 millió egyértelműen a formátum változásának, vagyis az önálló zeneszámok megjelenítésének tulajdonítható, és a fájlcserélő hálózatok mindössze 18 százalékban járultak hozzá a folyamathoz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Neakardtudni #36
    Én szívesen támogatom a zenészeket, már amelyik tényleg megérdemli, és nem azt, akit a kiadó 100 millából felfuttatott, és nyomatja szarásig, hogy az legyen a sláger, ha már belefeccölt 100 millát, felfújatta a mellét, stb.

    Mondom, a zenészeket támogatom szívesen, de azért édemes lenne látni, mennyit nyúl le a kiadó a bevételből. Szerintem egyértelmű hova megy el a CD árának nagy része.
  • bigjoe #35
    Vége rájöttek... Nekem is ez a gondom, hogy csak nagyon kevés elöadónak jó a teljes albuma.. És miért vegyek meg egy egész lemezt, ha csak egy szám tetszik.. ;o)
  • angol #34
    jó akkor neked külön lefordítom: értékes zene -> emberek jobban megveszik egész albumot, elmennek koncertre stb., ill. minőségi meló = mindenképpen nagyobb bevétel, pont., ... ill. hiába nyomják egyből a stúdióból arcnak x összegért zenét, kihagyva kiadót stb. ami szar az akkor is szar marad.(a kiadóknak egyébként a tehetségek felkutatásában lenne talán szerepe)
  • Gerygrey #33
    Nem attól leszel nagyember, hogy milyen szórakozóhelyre/koncertre jársz. Neked az jön be jobban, itt a mondat végén a pont.

    bezzeg ha a szüleid/apád termékét (direkt nem mondok szellemit) lopnák el,
    Ki beszél itt lopásról? Másolásról van szó, a két dolog nem ugyanaz. Kedves művészurak, tessék elmenni dolgozni (ez felőlem lehet koncert, vagy teljesen más jellegű munka), oszt abból megélni. Nem legyártani pár CD-t és 70 évig hátradőlve gyűjteni a sültgalambot.
  • Olmütz #32
    Teljesen rosszul látod a dolgot.
  • angol #31
    szerintem meg az okozza a zeneipar veszteségét hogy pl. a Queen óta - ahol az éppen aktuális albumuk 90%-a világsláger lett - a kedves zenészek egyszerűen képtelenek igényes lemezeket alkotni, ennyi.
  • Wittgen #30
    Így jártak a kiadók, nem azt kapták, amit szerettek volna (mármint, hogy az átlagember és az internetes file-cserélés a hibás). Én üdvözlöm a fentebb említett tanulmányt, talán elkezdenek gondolkodni a nagy válllatok, hogy változtatni kellene.

    Persze ez nem jelenti azt, hogy némi pénzért nem íratnak egy teljesen ellentétes szakértői véleményt valakivel (amiben az átlagember lesz a főbűnös), és kezdika zt lobogtatni, mint a valóságot.
  • dronkZero #29
    Kisebb zenekarok egy lemezszerződésnek azért szoktak örülni, mert így (talán) több emberhez eljut a zenéjük, meg egy kicsit presztízskérdés a kiadott nagylemez. Nagyjából semmit nem akarnak rajta keresni. (és általában nem is keresnek rajta egy fillért sem)
    Tehát őket nem károsítom meg a letöltéssel.

    Nagy nevű együttesek meg szépen megélnek nélkülem is, és semmi lelkiismeretfurdalásom nincs, ha letöltöm a zenéjüket. Nem az én ~3 dollárom fog hiányozni nekik a 6. sportkocsihoz.

    Lelkiismeretem így tiszta. :P
  • Tzupi #28
    mig vilag a vilag addig sztem lesz ez a huzavona :)
    at kellene szerkezni kompletten az egesz konstrukciot a zenesz és a hallgato kozt.
    En ugy erzem (es sztem sokan masok is) hogy mar az internet segitsegevel kivalthato a kiado jelenlete.
    Ami mindenkinek jobb lenne, kivéve a kiadoknak, de ok tudnak acsarkodni legjobban, és mutogatni hogy kik a hibásak. Most furcsa mod az egyik mukodo modszert tamadjak.
    Zenesz meg tudna elni ha a honlapjarol le lehetne tolteni a zeneiket x dollarert, elmegy koncertezni, es arulja a egyutteses bogret/polot/alsogatyat/pipaszurkalot :)
    Kiadoknak ki kene halni, de tul eros az eletosztonuk :\
  • who am I 7 #27
    Ja, itt nem a bivalybasznádi gazsidiszkóra gondolok, mert oda max a falú csövesei járnak...akkor inkább legyen 1xerű kisember.