Napi Online
Tarolnak a mobiltelefonos regények
Új mánia terjed Japánban, ahol a mobiltelefon olyan mindennapos dolog a hölgyek táskáiban, mint a rúzs: letölthető regényeket olvasnak az emberek, főként utazás közben.
Mielőtt végképp kétségbe ejtette volna a kiadókat a nyomtatott könyvek forgalmának visszaesése, termékeik értékesítésére egy új forma jött létre: a mobiltelefonra letölthető regények piaca. Igaz, eddig csak Japánban hódít az új mánia, de amit ott kitalálnak, az előbb-utóbb eljut a világ más részeire is. A mobiltelefonokra letölthető regényeket általában részletekben lehet olvasni a zsebik képernyőjén, s bár öt évvel ezelőtt gyakorlatilag ismeretlen volt ez a szolgáltatás, mostanra 10 milliárd jent (82 millió dollár) hoz évente a kiadók kasszájába - írja a The Economist.
Ráadásul a piac gyorsan növekszik. Mica Naitoh - a egyik legkedveltebb mobilon olvasott szerző, akinek legsikeresebb könyvét 160 ezerszer töltötték le az olvasók - úgy tudja, hogy rajongóinak jelentős része sohasem olvasott hagyományos könyveket. Ennek egyik oka szerinte az, hogy a divatos női táskák túl kicsit ahhoz, hogy a szokásos kacatokon kívül még egy könyv is elférjen bennük.
Természetesen a hagyományos könyvkiadás gondjai sokkal messzebbre nyúlnak, mint a kézitáskák mérete. Szakértők két alapvető szempontot sorolnak fel, amiért a papírra nyomtatott művek forgalmazása alig hoz nyereséget. Az egyik, hogy a kiadók kiszolgáltatottak a hagyományos, pazarló terjesztésnek, amiben gyakran előfordul, hogy az egyik raktárban hegyekben állnak bizonyos könyvek, miközben egy másikban hiány mutatkozik belőlük. A másik "kiadógyilkos" jelenség egy új, sajátos "forgalmazói hálózat" megjelenése, amely papírgyűjtés címén az új könyvek árának öt százalékáért visszavesz minden kiadványt, majd megtisztítja azokat, hogy ne tűnjenek használtnak, ezt követően pedig az új ár kétharmadáért ismét forgalomba hozza őket.
Így aztán a kiadók örömmel fordulnak a mobiltelefonos értékesítés felé, amely az elektronikus letöltéssel kiküszöböli a terjesztőket és megfelelő kódolással kizárja a művek továbbadását. Persze ezen a csatornán sem lehet bármit eladni. A könyvkiadók először azzal próbálkoztak, hogy ismert szerzők korábban hagyományos módon már megjelent regényeit kínálták fel elektronikus formában, azonban ezek nem kellettek senkinek, mert az olvasók vagy ismerték már őket, vagy a fogyasztók olyan új rétegéhez tartoztak, akiket korábban sem véletlenül nem érdekelt ez a fajta irodalom.
Ezután a pornográfia következett, csakhogy ez is megbukott, mert az olvasók többsége nő. A kiadók mostanra már jobban értik az új piac igényeit, rájöttek, hogy a könnyen fogyasztható, de azért nem túl csöpögős misztikus és a romantikus regények a legkelendőbbek. Egy ember halála, aki eltitkolta szeretője elől végzetes betegségét - ez volt eddig az a téma, ami abszolút népszerűnek bizonyult. Ebbe már be lehetett csomagolni jó adag szexet is.
Ahogy az mobilkönyvpiac fejlődik, egyre több szerző jelentkezik, hogy szeretné ebben a formában is eljuttatni műveit az érdeklődőkhöz, ugyanakkor - ahogy az már lenni szokott - a sikeres mobilalkotók át tudják emelni ismertségüket a média más területeire is. A Joshi kiadó, az új piac legsikeresebb szereplője, hagyományos könyvként is kiadta legnagyobb érdeklődést kiváltó mobilregényét, a tinédzserprostitúcióról szóló Mély szerelmet, és a dolog így is beütött: 2,7 millió példányt vettek meg belőle. A sztori most filmként, tévésorozatként, illetve képregényként folytatja pályafutását.
Mielőtt végképp kétségbe ejtette volna a kiadókat a nyomtatott könyvek forgalmának visszaesése, termékeik értékesítésére egy új forma jött létre: a mobiltelefonra letölthető regények piaca. Igaz, eddig csak Japánban hódít az új mánia, de amit ott kitalálnak, az előbb-utóbb eljut a világ más részeire is. A mobiltelefonokra letölthető regényeket általában részletekben lehet olvasni a zsebik képernyőjén, s bár öt évvel ezelőtt gyakorlatilag ismeretlen volt ez a szolgáltatás, mostanra 10 milliárd jent (82 millió dollár) hoz évente a kiadók kasszájába - írja a The Economist.
Ráadásul a piac gyorsan növekszik. Mica Naitoh - a egyik legkedveltebb mobilon olvasott szerző, akinek legsikeresebb könyvét 160 ezerszer töltötték le az olvasók - úgy tudja, hogy rajongóinak jelentős része sohasem olvasott hagyományos könyveket. Ennek egyik oka szerinte az, hogy a divatos női táskák túl kicsit ahhoz, hogy a szokásos kacatokon kívül még egy könyv is elférjen bennük.
Természetesen a hagyományos könyvkiadás gondjai sokkal messzebbre nyúlnak, mint a kézitáskák mérete. Szakértők két alapvető szempontot sorolnak fel, amiért a papírra nyomtatott művek forgalmazása alig hoz nyereséget. Az egyik, hogy a kiadók kiszolgáltatottak a hagyományos, pazarló terjesztésnek, amiben gyakran előfordul, hogy az egyik raktárban hegyekben állnak bizonyos könyvek, miközben egy másikban hiány mutatkozik belőlük. A másik "kiadógyilkos" jelenség egy új, sajátos "forgalmazói hálózat" megjelenése, amely papírgyűjtés címén az új könyvek árának öt százalékáért visszavesz minden kiadványt, majd megtisztítja azokat, hogy ne tűnjenek használtnak, ezt követően pedig az új ár kétharmadáért ismét forgalomba hozza őket.
Így aztán a kiadók örömmel fordulnak a mobiltelefonos értékesítés felé, amely az elektronikus letöltéssel kiküszöböli a terjesztőket és megfelelő kódolással kizárja a művek továbbadását. Persze ezen a csatornán sem lehet bármit eladni. A könyvkiadók először azzal próbálkoztak, hogy ismert szerzők korábban hagyományos módon már megjelent regényeit kínálták fel elektronikus formában, azonban ezek nem kellettek senkinek, mert az olvasók vagy ismerték már őket, vagy a fogyasztók olyan új rétegéhez tartoztak, akiket korábban sem véletlenül nem érdekelt ez a fajta irodalom.
Ezután a pornográfia következett, csakhogy ez is megbukott, mert az olvasók többsége nő. A kiadók mostanra már jobban értik az új piac igényeit, rájöttek, hogy a könnyen fogyasztható, de azért nem túl csöpögős misztikus és a romantikus regények a legkelendőbbek. Egy ember halála, aki eltitkolta szeretője elől végzetes betegségét - ez volt eddig az a téma, ami abszolút népszerűnek bizonyult. Ebbe már be lehetett csomagolni jó adag szexet is.
Ahogy az mobilkönyvpiac fejlődik, egyre több szerző jelentkezik, hogy szeretné ebben a formában is eljuttatni műveit az érdeklődőkhöz, ugyanakkor - ahogy az már lenni szokott - a sikeres mobilalkotók át tudják emelni ismertségüket a média más területeire is. A Joshi kiadó, az új piac legsikeresebb szereplője, hagyományos könyvként is kiadta legnagyobb érdeklődést kiváltó mobilregényét, a tinédzserprostitúcióról szóló Mély szerelmet, és a dolog így is beütött: 2,7 millió példányt vettek meg belőle. A sztori most filmként, tévésorozatként, illetve képregényként folytatja pályafutását.