Napi Online

Megtáltosodott a Hewlett-Packard

A Hewlett-Packard vállalati kémkedési ügye miatt indult számtalan büntetőeljárás, vádemelés, igazgatói lemondás és polgári per ellenére a társaság Mark Hurd vezérigazgató vezetésével talpra állt, bár lehet, hogy nemsokára a szupermenedzsert is bíróság elé állítják saját ügyei miatt - számol be a Forbes üzleti magazin.

A Hewlett-Packard napjainkban erősebb, mint bármikor: 2006 végén 92 milliárd dolláros árbevételével első ízben körözte le a techcégek között az IBM-et, amely mintegy négy évtizede uralta az első helyet. A fordulat két éve kezdődött, amikor a többség számára ismeretlenül csengő NCR-től átigazolták Mark Hurdot Carleton S. Fiorina menesztett vezér helyére. A tervek szerint a HP saját működésének egyszerűbbé és olcsóbbá tételével hamarosan beléphet a 100 milliárd dollár forgalmat elérő techcégek sorába.

Hurd érkezésekor az utolsó szóig átolvasta az üzleti terveket, kikérdezte a menedzsereket és nekiállt kijavítani azokat a hibákat, amelyeket Fiorina számlájára írnak. "Végrehajtás nélkül a vállalati küldetés a hallucináció szinonimája" - nyilatkozta akkoriban Hurd, aki napi ötven telefonüzenetet is képes hagyni kollégái mobiltelefonján. Az eredmények magukért beszélnek, a HP nettó nyeresége a tavaly október végén zárult pénzügyi évben 158 százalékos növekedés mellett hatmilliárd dollárra nőtt, míg az egy munkatársra jutó árbevétel 611 ezer dollárra ugrott, ami duplája az IBM hasonló értékének.

Elődjét, Carly Fiorinát inkább tartották afféle, az üzletet a show-biznisszel összekeverő vezetőnek. Saját arcképével és hangjával szerepelt különböző elektronikus HP-hirdetésekben, a központ előcsarnokának falairól pedig személyesen a nagy vezér fényképei néztek le a dolgozókra. A Compaq azóta is vitatott, 2001-es, 19 milliárd dolláros felvásárlása körül bábáskodó, egyébként eredeti ötletekkel bíró, de azt megvalósítani kevéssé tudó Fiorina ötéves regnálása alatt a HP-részvények árfolyama a felére esett. Az "eredmény" ismert: a 2005 márciusában kirúgott Fiorina helyére érkező Hurd demoralizált munkatársakat, szervezeti káoszt és elszabadult költségeket talált a cégnél.


Mark Hurd

Hurd inkább tekinthető csapatjátékosnak: sosem hagyja magát egyedül fotózni, csak kollégái körében, nem szerepel reklámokban, képe nem lóg a falakról. A legendás memóriájú menedzser érkezése után ezrével tanulta meg kívülről az árakra, költségekre, árrésekre, bevételekre vonatkozó adatokat. Hurd első nagy dobására 2005 nyarán került sor San Diegóban, amikor az árbevétel több mint negyedét biztosító nyomtatási üzletág konferenciáján vett részt. Végigkérdezte a résztvevőket arról, mit tesznek annak érdekében, hogy a nagyobb értékesítési darabszámok egyúttal nagyobb marzzsal is társuljanak. Konkrétan: hol és miért van szükség nagyobb értékesítői csapatra.

Az üzenet egyértelmű volt: mindenkinek tisztában kell lennie vele, hogy egysége mennyiben és hogyan járul hozzá az árbevétel növekedéséhez. Hurd előtt hamar világossá vált a Fiorina-éra egyik nagy ballépése: az igazgatók költségvetésük mindössze 30 százalékával rendelkeztek a szokásos nyomtatási, PC- és szerverüzletágban. A dizájnért és a gyártásért az üzletágak feleltek, de a marketinget és az értékesítést külön egységbe, a Customer Solutions Groupba (ügyfélmegoldások osztálya - CSG) szervezték. Így az értékesítők visszajelzései nem közvetlenül érkeztek a dizájnerekhez, emellett az üzletágak egymással versenyeztek a CSG értékesítőinek kapacitásaiért.

Az elszámoltathatóság nem valósult meg, jutott is a kritikákból a CSG-nek: ha például egy piacra dobott nyomtató nem hozta a várt sikert, a felek egymásra mutogattak. Nem lehetett eldönteni, hogy az értékesítői munka nem volt eredményes vagy a dizájn volt eleve kudarcra ítélve. A CSG-t 2005 júliusára ízekre szedték, csak a pénzügy és a HR került központi költségvetési sorba. Az igazgatók azóta önállóan dönthetnek a költségvetésük 80 százalékáról, közte a marketing és az értékesítés támogatásáról is.

Keserves változások

Hurdot persze aligha kedveli mindenki a HP-nál, különösképpen az a 15 ezer ember nem, akinek munkahelye az átszervezések miatt szűnt meg. Vágóhídra került ugyanis a korábban évi 50 milliárd dollár értékű, teljes körű beszerzést végző központi egység is, a beszerzésekért immár közvetlenül az üzletág-igazgatók felelnek. A változások elérték az informatikai szervezetet is, amikor Hurd a nagy tapasztalattal rendelkező Randall Mottot nevezte ki informatikai igazgatónak, aki a Wal-Martnál huszonkettő, a Dellnél öt évet húzott le korábban.

Mott azt a feladatot kapta, hogy kizárólag HP-termékeket és -szoftvereket használva alakítsa át egyetlen hatalmas, mindenki által használható adatbázisforrássá az informatikai rendszert, amelyet később "önmagát eladó" referenciaként mutathatnak be az ügyfeleknek. Amikor Mott belépett, temérdek ingatlan- és energiakiadást jelentő adatközponttal, hétezer szoftverrel és 784 különböző adatbázissal dolgozott a cég. A jelenlegi új rendszer bármely időpontban naprakész információt nyújt arról, hogy a HP 150 ezer dolgozója és 100 ezer beszállítója hogyan áll feladataival. A talpon maradt hat adatközpont és 1500 alkalmazás minimális emberi erővel és kizárólag olcsó HP- szervereket használva működik.

Hurd tervei szerint 10 ezer amerikai középvállalatot győznek meg a HP által is használt alkalmazások előnyeiről az értékesítőkön, viszonteladókon és a weben keresztül. A jövőt a nyomtatásban és az online adatbázis-tárolásban látja a HP, és a YouTube felvásárlását követően internetes alkalmazás-szoftvereket is árusítani készülő Google példáján okulva maga is beszáll az internetes vállalati videokonferenciák lehetőségének kifejlesztésébe. A HP Halo nevű, távkonferenciát és dokumentumkezelést kínáló szolgáltatásának egyelőre csak 15 ügyfele van.

Hurd a VooDoo nevű, korábban PC-játékokat gyártó cég tavaly novemberi felvásárlásával és átalakításával tervezi a HP videós alkalmazáskínálatát fejleszteni. Szokás szerint nemcsak az ügyfeleknek kínálják, a HP-n belül is ezt akarják bevezetni, és egyfajta újabb benchmarkként az ügyfeleknek ajánlani. A siker mindenesetre nem várat magára: a tavalyi harmadik negyedévben a HP forgalma 5, adózás előtti nyeresége viszont 40 százalékkal, 1,7 milliárd dollárra nőtt az előző év hasonló időszakához képest.

Nemcsak a HP igazgatósági tagjai, alkalmazottak és újságírók után magánnyomozókkal szimatoló Patricia Dunn egykori IT-elnök esete hátráltatja a HP sikereinek tudatosodását. Nem elég, hogy immár az amerikai kongresszus is vizsgálódik a korábban éppen Fiorinát lapátra tevő Dunn ügyében, nemrég az amerikai értékpapír- és tőzsdepiaci felügyelet Hurdnak is osztott lapot a botrányokból: neki - ha a vele szemben vélelmezett vádakat megalapozottnak ítélik - hamarosan részvényopció-juttatási gyakorlata miatt kell egy szövetségi bíróság előtt magyarázkodnia.

"Területünkön a piac zsugorodása ellenére is tovább növeltük piaci részesedésünket. Úgy értük el ezt az eredményt, hogy a magyarországi visszaesés mértéke páratlan a fejlett világ nyomtatási piacán, amit csak tetéznek az erősen visszafogott kormányzati költések" - jelentette ki Czinege László, a HP Magyarország képalkotási és nyomtatási divíziójának igazgatója. Az igazgató szerint a kormányzati megszorítások miatt 2007-ben a nyomtatópiac összes szegmensében - jó esetben - stagnálás várható.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!