Berta Sándor
Új európai repülésbiztonsági projekt
Számos megoldás alkalmazásával növelnék az európai légibiztonságot egy új program keretében. A légitársaságok szerint azonban a tervek megvalósításához horribilis összegű beruházásokra lenne szükség.
A Security of Aircraft in the Future European Environment (SAFEE) nevű európai projektben 2004 óta közel harminc nagyvállalat vesz részt, köztük például az Airbus, a BAE Systems, a Siemens és a Thales is. "A kezdeményezés célja, hogy a 2001. szeptember 11-i merényletekhez hasonló események soha többet ne következhessenek be" - mondta Daniel Gaultier programkoordinátor.
A biztonság növelését célzó elgondolások között vannak egyszerűbb elképzelések (a kabin ajtajának páncélozása, a fedélzetre felvihető folyadékok és kézicsomagok korlátozása) és számos szoftveres megoldás is. Az NLR például egy olyan rendszeren dolgozik, amelyik íriszszkennelés és ujjlenyomat-leolvasás után engedélyezi a belépést a személyzet tagjainak a pilótakabinba. A Thales konszern egy ütközéselkerülő rendszert hoz létre, amely megakadályozza, hogy nekirepüljenek egy épületnek. Hiába szerezné meg az uralmat egy repülőgép felett egy terrorista, a jármű automatikus kitérő manőverbe kezdene, ha érzékelné, hogy az útvonalába bármilyen épület esik.
A jelenlegi Traffic Alert/Collision Avoidance System (TCAS) csak akkor riasztja a pilótát, ha veszélyesen közel kerül a repülőgéphez egy másik légijármű. A jövőben minden repülőgépbe kamerákat és mikrofonokat építenének be, amelyek minden gyanús mozgást vagy akár szót is rögzítenének és azonnal értesítenék a repülőgép személyzetét, illetve a pilótát. A rendszer beszéd- és mozgásérzékelő és -kiértékelő algoritmussal rendelkezik, ami kiszámítja, hogy egy adott mondat vagy mozgás jelent-e veszélyt a repülőgépre és az utasokra nézve.
"A 36 millió euró költségvetésű SAFEE eredményeit 2008-ban fogják először tesztelni és ekkor derül majd ki, miként tud az összes kifejlesztett rendszer együttműködni. Amennyiben a tesztek sikeresen zárulnak a programot 7 évvel meghosszabbítják" - nyilatkozta Marco Brusati, az Európai Bizottság illetékes koordinátora. Az első továbbfejlesztett biztonságú repülőgépek 2015-től állhatnak majd szolgálatba. Persze kérdéses, a többletköltségeket kik (kormányok, légitársaságok, utasok) és milyen arányban fogják állni.
A Security of Aircraft in the Future European Environment (SAFEE) nevű európai projektben 2004 óta közel harminc nagyvállalat vesz részt, köztük például az Airbus, a BAE Systems, a Siemens és a Thales is. "A kezdeményezés célja, hogy a 2001. szeptember 11-i merényletekhez hasonló események soha többet ne következhessenek be" - mondta Daniel Gaultier programkoordinátor.
A biztonság növelését célzó elgondolások között vannak egyszerűbb elképzelések (a kabin ajtajának páncélozása, a fedélzetre felvihető folyadékok és kézicsomagok korlátozása) és számos szoftveres megoldás is. Az NLR például egy olyan rendszeren dolgozik, amelyik íriszszkennelés és ujjlenyomat-leolvasás után engedélyezi a belépést a személyzet tagjainak a pilótakabinba. A Thales konszern egy ütközéselkerülő rendszert hoz létre, amely megakadályozza, hogy nekirepüljenek egy épületnek. Hiába szerezné meg az uralmat egy repülőgép felett egy terrorista, a jármű automatikus kitérő manőverbe kezdene, ha érzékelné, hogy az útvonalába bármilyen épület esik.
A jelenlegi Traffic Alert/Collision Avoidance System (TCAS) csak akkor riasztja a pilótát, ha veszélyesen közel kerül a repülőgéphez egy másik légijármű. A jövőben minden repülőgépbe kamerákat és mikrofonokat építenének be, amelyek minden gyanús mozgást vagy akár szót is rögzítenének és azonnal értesítenék a repülőgép személyzetét, illetve a pilótát. A rendszer beszéd- és mozgásérzékelő és -kiértékelő algoritmussal rendelkezik, ami kiszámítja, hogy egy adott mondat vagy mozgás jelent-e veszélyt a repülőgépre és az utasokra nézve.
"A 36 millió euró költségvetésű SAFEE eredményeit 2008-ban fogják először tesztelni és ekkor derül majd ki, miként tud az összes kifejlesztett rendszer együttműködni. Amennyiben a tesztek sikeresen zárulnak a programot 7 évvel meghosszabbítják" - nyilatkozta Marco Brusati, az Európai Bizottság illetékes koordinátora. Az első továbbfejlesztett biztonságú repülőgépek 2015-től állhatnak majd szolgálatba. Persze kérdéses, a többletköltségeket kik (kormányok, légitársaságok, utasok) és milyen arányban fogják állni.