Berta Sándor

Új európai repülés­biztonsági projekt

Számos megoldás alkalmazásával növelnék az európai légibiztonságot egy új program keretében. A légitársaságok szerint azonban a tervek megvalósításához horribilis összegű beruházásokra lenne szükség.

A Security of Aircraft in the Future European Environment (SAFEE) nevű európai projektben 2004 óta közel harminc nagyvállalat vesz részt, köztük például az Airbus, a BAE Systems, a Siemens és a Thales is. "A kezdeményezés célja, hogy a 2001. szeptember 11-i merényletekhez hasonló események soha többet ne következhessenek be" - mondta Daniel Gaultier programkoordinátor.

A biztonság növelését célzó elgondolások között vannak egyszerűbb elképzelések (a kabin ajtajának páncélozása, a fedélzetre felvihető folyadékok és kézicsomagok korlátozása) és számos szoftveres megoldás is. Az NLR például egy olyan rendszeren dolgozik, amelyik íriszszkennelés és ujjlenyomat-leolvasás után engedélyezi a belépést a személyzet tagjainak a pilótakabinba. A Thales konszern egy ütközéselkerülő rendszert hoz létre, amely megakadályozza, hogy nekirepüljenek egy épületnek. Hiába szerezné meg az uralmat egy repülőgép felett egy terrorista, a jármű automatikus kitérő manőverbe kezdene, ha érzékelné, hogy az útvonalába bármilyen épület esik.

A jelenlegi Traffic Alert/Collision Avoidance System (TCAS) csak akkor riasztja a pilótát, ha veszélyesen közel kerül a repülőgéphez egy másik légijármű. A jövőben minden repülőgépbe kamerákat és mikrofonokat építenének be, amelyek minden gyanús mozgást vagy akár szót is rögzítenének és azonnal értesítenék a repülőgép személyzetét, illetve a pilótát. A rendszer beszéd- és mozgásérzékelő és -kiértékelő algoritmussal rendelkezik, ami kiszámítja, hogy egy adott mondat vagy mozgás jelent-e veszélyt a repülőgépre és az utasokra nézve.

"A 36 millió euró költségvetésű SAFEE eredményeit 2008-ban fogják először tesztelni és ekkor derül majd ki, miként tud az összes kifejlesztett rendszer együttműködni. Amennyiben a tesztek sikeresen zárulnak a programot 7 évvel meghosszabbítják" - nyilatkozta Marco Brusati, az Európai Bizottság illetékes koordinátora. Az első továbbfejlesztett biztonságú repülőgépek 2015-től állhatnak majd szolgálatba. Persze kérdéses, a többletköltségeket kik (kormányok, légitársaságok, utasok) és milyen arányban fogják állni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BiroAndras #18
    Szerintem egészen más irányból kellene megközelíteni a dolgot. Ha egészében megnézzük a szep. 11-i eseményeket, nem a pilótafülke biztonsága tűnik a legfontosabbnak.
    Az első probléma, hogy nem buktak le a terroristák már jóval az akció előtt. Ennek legfőbb oka, hogy a különféle állami szervek együttműködése igen távol áll az opimálistól. A vizsgálatok szerint minden szükséges információ rendelkezésére állt a hatóságoknak, de szanaszét hevertek a rendszerben, így egyik szervezet se volt képes időben cselekedni.
    A másik átfogó probléma a légiforgalom irányítás gyengesége. Képtelenek voltak észlelni és követni az eltérített gépeket. És persze nem tudtak hatékonyan kommunikálni a hatóságokkal, így megint csak senki sem tudott időben cselekedni.
  • kvp #17
    "Arrol nem is beszelve, hogyha ez az egsz tenyleg a terror ellen lenne akkor sokkal egyszerubben es hatekonyabban meg lehetne oldani.
    Arabokat kitiltani EU-bol vagy egy GPS-es rendszer segitsegevel csak megadott helyeken (repterek) lehetne a gepet adott magassag ala vinni."

    Utkozeselkerulo rendszer mar most is van, csak mozogo targyak ellen hasznaljak. Magassagerzekelo rendszer most is van, foldbe es hegyoldalba repules ellen hasznaljak. Nagyon sok baleset azert van, mert a pilotak nem veszik figyelembe a rendszer uzeneteit. (hires balesetek voltak az elso airbus fly by wire rendszerrel)

    A foldi taviranyitas beepitese ongyilkossag. Sokkal konnyebb egy tavvezerlo renszert megtorni mint egy gepet elteriteni. Meg a script kiddie-k is ezzel jatszananak.
  • pTk #16
    aztan bugos a rencer és akkor nekimegy egy fának mer asziszi hogy terrortámadás van:)
  • valamit #15
    hát, alapból a pilóta vezetné. erre csak egy vészgombbal lehetne átkapcsolni. tehát ha be van kapcsolva, akkor már volt egy terrortámadás. és pl. az is lehetne, hogy az utas csak vészjelzést ad le a földre, és már ott kapcsolják át a vezérlést. szóval lehetne ezt még kombinálni...
  • Lame #14
    Arrol nem is beszelve, hogyha ez az egsz tenyleg a terror ellen lenne akkor sokkal egyszerubben es hatekonyabban meg lehetne oldani.
    Arabokat kitiltani EU-bol vagy egy GPS-es rendszer segitsegevel csak megadott helyeken (repterek) lehetne a gepet adott magassag ala vinni.
  • Fikusz Kukisz #13
    Ekkora baromságot gyerekek!
    Ez a rész döbentett meg a legjobban!

    "A jövőben minden repülőgépbe kamerákat és mikrofonokat építenének be, amelyek minden gyanús mozgást vagy akár szót is rögzítenének és azonnal értesítenék a repülőgép személyzetét, illetve a pilótát. A rendszer beszéd- és mozgásérzékelő és -kiértékelő algoritmussal rendelkezik, ami kiszámítja, hogy egy adott mondat vagy mozgás jelent-e veszélyt a repülőgépre és az utasokra nézve."

    Algoritmus ami "kiszámítja", hogy veszélyesen baszéltem-e vagy mozogtam ?!!

    Hogyan lehet viselkedést számolni ???

    Esetleg egy kicsit ökörködök a havarommal a repülőgépen ezért a rendszer riaszt, a fedélzeti biztonsági ember rámugrik, megbilincsel és behajínt egy wc-be és rámzárja ?

    Mikor ehhez hasonlókat látok vagy olvasok, mindíg elfog azaz érdekes érzés, hogy ilyen dolgokat és elgondolásokat már láttam scifi filmekben, melyekben a világ és a társadalom elszürkül, a nagytestvér figyel, és egy csöndes diktatúra működik.
    Majd jön az hogy mindenkinek azonos uniformist kell viselni a biztonság érdekében.

    Érdemes lenne összegyűjteni az ilyen biztonsági elképzeléseket !!!

    - Bőr alá Chip (Eü adatok,azonosítás,jogsi,GPS követés! stb.)
    - Az EU mindenfajta kommunikációs eszközt le akar hallgatni és az adatot tárolni évekig

    Most csak ennyi jut az eszembe de lényegesen több van ennél.

    Nos nem szabadna engedni, hogy a "biztonság" jelszavával kialakuljon egy totális megfigyelő és ellenörző rendszer, ami ahogy a nagykönyvben meg van írva, magával hoz egy DIKTATÚRÁT !
  • Sidewinder #12
    Lehet h rosszul tudom ezt a távirányítási dolgot,de a szovjet MiG-25-ösökön volt olyan rendszer amivel a gép irányítását átvehették a pilótától,és használták is ezt a rendszert.Csak az a baj,h most nem jut eszembe a rendszer neve.Utána kéne néznem.
  • juzosch #11
    Úgy tudom olyan rendszer is lesz benne, ami leteszi magától a gépet a legközelebbi reptéren.
  • joebacsi #10
    mekkora piacot teremtett szept 11, hihetetlen :)
  • Morden23 #9
    Azt, amire ki vagy képezve. Nem véletlenül vannak a helyén a dolgok.

    Nem nyitod ki az ajtót.
    Ha mégis, akkor ezzel akár több embernek is árthatsz. Legalábbis ha a toronybaszállós módszert nézzük. A gépeltérítések legnagyobb százaléka véletlenül sem terrorakciók végrehajtása okán történik, hanem pénzszerzés, menekülés, médiafigyelem felkeltése ésatöbbi.
    Szeptember 11-e után kezdtek csak úgy gondolni az emberek erre a dologra, hogy minden eltérített gép potenciális toronybontó rakéta.
    A máltai repülőtér például igen kedvelt hely volt ilyen téren...

    A földi vezérléses dolog viszont tényleg nem olyan ostoba dolog. Meglenne a beavatkozási lehetőség, ha vészhelyzet áll elő. Ha valaki le akar a géppel zuhanni, akkor úgy is mindenki meghal, ettől a ponttól fogva az utasok számára (a végkifejlet szempontjából nézve) teljesen mindegy, hogy végrehajtják a terrorakciót, és meghalnak, vagy a légiirányítás átveszi a gép vezetését a földről, és a terroristák lelövik őket egyenként.