Berta Sándor
Korlátoznák az USA-nak átadott légiutasadatok számát
Egyre több jel mutat arra, hogy az Európai Parlament nem akar új megállapodást kötni az Egyesült Államokkal a légiutasok adatainak kiadásáról. Az európai parlamenti képviselők sokkal inkább hajlanak arra, hogy átdolgozzák a régi jogszabályt, bár fő pontjaiban megmaradna - jelentette be Franco Frattini, az Európai Unió igazságügyi biztosa.
Az európai parlamenti képviselők egy része ugyanúgy kritizálja az új javaslatokat, mint a korábban elfogadott határozatot is. Ennek elsősorban az az oka, hogy nem látnak biztosítékot az adatok védettségére. Számos kérdés tisztázatlan maradhat, például az, hogy mely hatóságok és személyek férhetnének hozzá ezekhez az információkhoz, vannak-e garanciák az adatok későbbi megsemmisítésére stb. A legtöbben azt a javaslatot támogatják, hogy az Európai Unió kezdjen teljesen új tárgyalásokat az Egyesült Államokkal. A cél az lenne, hogy a korábbi megállapodásban rögzítettnél jóval kevesebb adatot legyenek kötelesek kiszolgáltatni a légitársaságok az amerikai szerveknek.
Mint ismeretes, az Európai Bíróság májusban megsemmisítette az Európai Unió és az Egyesült Államok között kötött egyezményt. A luxemburgi testület elsősorban a hiányos jogi háttérrel indokolta az ítéletét. Franco Frattini rámutatott, hogy az Európai Bíróság ítéletének értelmében az Európai Parlamentnek legkésőbb szeptember végéig van lehetősége a régi megállapodás átdolgozására, illetve egy új egyezmény szövegének megfogalmazására. Amennyiben lejár a határidő és nem születik új határozat, akkor minden egyes légitársaságnak saját magának kellene megkötnie egy külön megállapodást az amerikai kormánnyal. Frattini azt javasolta, hogy tolják ki a határidőt 2007-re és kezdjenek teljesen új tárgyalásokat az Egyesült Államokkal.
Sarah Ludford brit liberális európai parlamenti képviselő azt vetette az Európai Bizottság és az Európai Tanács szemére, hogy "riadt nyusziként viselkednek az Egyesült Államokkal szemben". A politikus megkérdőjelezte az intézkedés hatékonyságát is. Sophia Intveld holland liberális európai parlamenti képviselő szintén úgy vélte, hogy az USA még a legelemibb adatvédelmi jogszabályoknak sem tesz eleget és emiatt sokan - szerinte jogosan - attól tartanak, hogy a légiutasok adatai illetéktelenek kezébe kerülhetnek.
Az átadott légiutasadatok számának csökkentését szorgalmazta a Berliner Zeitungnak nyilatkozó Peter Schaar német adatvédelmi biztos is, aki szerint az eddiginél jóval nagyobb figyelmet kell majd fordítani az új javaslat kidolgozásánál az adatok védelmére. Ebben a kérdésben a szakember szerint brüsszeli találkozójukon egyetértettek az európai uniós tagországok adatvédelmi biztosai. Schaar a kanadai megoldást tartja követendő példának. Az Európai Unió csupán 25-féle adatot ad át Kanadának, de ezek között nincsenek fontos információk. Az átadott adatokat csak 3,5 éven át tárolják és ezt az időtartamot semmilyen indokkal sem lehet meghosszabbítani.
Ezenkívül a német adatvédelmi biztos szerint az USA-nak garanciákat kell vállalnia arra vonatkozóan, hogy csak az illetékes hatóságok juthatnak hozzá a légiutasok adataihoz és a hivatalok valóban csak a megállapodásban rögízett információkhoz férhetnek hozzá. "Az számunkra nem elég, hogy bízzunk meg az Egyesült Államokban. Ennél sokkal nagyobb biztosítékra van szükség" - nyilatkozta Peter Schaar.
A végső döntés kihathat az európai légitársaságok, így köztük a Malév amerikai forgalmára is, hiszen abszurd esetben - amennyiben nem jön létre új megállapodás - az amerikai hatóságok megtagadhatják az európai járatoktól a leszállási engedélyeket. Ez pedig óriási bevételkiesést jelentene a légitársaságok számára.
Az európai parlamenti képviselők egy része ugyanúgy kritizálja az új javaslatokat, mint a korábban elfogadott határozatot is. Ennek elsősorban az az oka, hogy nem látnak biztosítékot az adatok védettségére. Számos kérdés tisztázatlan maradhat, például az, hogy mely hatóságok és személyek férhetnének hozzá ezekhez az információkhoz, vannak-e garanciák az adatok későbbi megsemmisítésére stb. A legtöbben azt a javaslatot támogatják, hogy az Európai Unió kezdjen teljesen új tárgyalásokat az Egyesült Államokkal. A cél az lenne, hogy a korábbi megállapodásban rögzítettnél jóval kevesebb adatot legyenek kötelesek kiszolgáltatni a légitársaságok az amerikai szerveknek.
Mint ismeretes, az Európai Bíróság májusban megsemmisítette az Európai Unió és az Egyesült Államok között kötött egyezményt. A luxemburgi testület elsősorban a hiányos jogi háttérrel indokolta az ítéletét. Franco Frattini rámutatott, hogy az Európai Bíróság ítéletének értelmében az Európai Parlamentnek legkésőbb szeptember végéig van lehetősége a régi megállapodás átdolgozására, illetve egy új egyezmény szövegének megfogalmazására. Amennyiben lejár a határidő és nem születik új határozat, akkor minden egyes légitársaságnak saját magának kellene megkötnie egy külön megállapodást az amerikai kormánnyal. Frattini azt javasolta, hogy tolják ki a határidőt 2007-re és kezdjenek teljesen új tárgyalásokat az Egyesült Államokkal.
Sarah Ludford brit liberális európai parlamenti képviselő azt vetette az Európai Bizottság és az Európai Tanács szemére, hogy "riadt nyusziként viselkednek az Egyesült Államokkal szemben". A politikus megkérdőjelezte az intézkedés hatékonyságát is. Sophia Intveld holland liberális európai parlamenti képviselő szintén úgy vélte, hogy az USA még a legelemibb adatvédelmi jogszabályoknak sem tesz eleget és emiatt sokan - szerinte jogosan - attól tartanak, hogy a légiutasok adatai illetéktelenek kezébe kerülhetnek.
Az átadott légiutasadatok számának csökkentését szorgalmazta a Berliner Zeitungnak nyilatkozó Peter Schaar német adatvédelmi biztos is, aki szerint az eddiginél jóval nagyobb figyelmet kell majd fordítani az új javaslat kidolgozásánál az adatok védelmére. Ebben a kérdésben a szakember szerint brüsszeli találkozójukon egyetértettek az európai uniós tagországok adatvédelmi biztosai. Schaar a kanadai megoldást tartja követendő példának. Az Európai Unió csupán 25-féle adatot ad át Kanadának, de ezek között nincsenek fontos információk. Az átadott adatokat csak 3,5 éven át tárolják és ezt az időtartamot semmilyen indokkal sem lehet meghosszabbítani.
Ezenkívül a német adatvédelmi biztos szerint az USA-nak garanciákat kell vállalnia arra vonatkozóan, hogy csak az illetékes hatóságok juthatnak hozzá a légiutasok adataihoz és a hivatalok valóban csak a megállapodásban rögízett információkhoz férhetnek hozzá. "Az számunkra nem elég, hogy bízzunk meg az Egyesült Államokban. Ennél sokkal nagyobb biztosítékra van szükség" - nyilatkozta Peter Schaar.
A végső döntés kihathat az európai légitársaságok, így köztük a Malév amerikai forgalmára is, hiszen abszurd esetben - amennyiben nem jön létre új megállapodás - az amerikai hatóságok megtagadhatják az európai járatoktól a leszállási engedélyeket. Ez pedig óriási bevételkiesést jelentene a légitársaságok számára.