Tóth Benedek
Vezeték nélküli internet lesz a repülőgépeken
A United Airlines, a világ második legnagyobb légitársasága megkapta a hivatalos engedélyt, hogy az Egyesült Államokon belül közlekedő járatain WiFi-s internetelérést nyújthasson az utasoknak.
A cég a Verizonnal együtt fejlesztette ki a rendszert, ami nem zavarná a repülőgép berendezéseit. A technológiát már több mint egy éve bemutatták, de egyelőre csak a légitársaságnál leggyakrabban használt B757-200-as típusnál használhatják, de ez fontos előrelépés lehet a légi internetezés amerikai elfogadtatása felé.
Mielőtt azonban ez megtörténne, még szükséges beszerezni a megfelelő engedélyeket a Szövetségi Kommunikációs Testülettől (FCC) is. Ez még legalább egy évbe fog telni és egyáltalán nem biztos, hogy a testület engedélyezni fogja, hiszen alig egy hete több jelentős vállalkozás is kérvényt nyújtott be a testületnek, hogy az ne engedélyezze a mobiltelefonálást lehetővé tévő tehcnológiákat.
A mobiltelefonálás ellen felsorolt vádak mind igazak a mobil internetre is, hiszen egy VoIP alkalmazással - például az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Skype-al - ugyanúgy lehet telefonálni a világháló segítségével. A leghatásosabb ellenérvek amúgy sem a repülés biztonságával függtek össze, hanem az utasok nyugalmával és nemzetbiztonsági okokkal. Az ellenzők szerint a gépen használható mobiltelefon lehetővé teszi a terroristák közti kapcsolattartást és robbanóeszközök távirányítását is.
A német Lufthansa és a japán Japanese Airlines már régóta kínál internetszolgáltatást gépein kisebb felár (1500-6000 forint a használat függvényében) ellenében és eddig semmi ilyen jellegű probléma nem merült fel. Az új Airbus pedig már beépítve tartalmazza az ún. OnAir rendszert, ami lehetővé teszi a telefonálást és az internetezést a gépen minden biztonsági probléma nélkül. A módszer lényege, hogy az utasfülke el van zárva a külvilágtól és egy kis teljesítményű mobiladó található a gépen, ami a hívásokat egy műholdas rendszerre irányítja át. A rendszer ellen szintén a múlt héten tiltakozott a CTIA amerikai lobbicsoport. Ezzel kapcsolatban azonban többekben felmerült a gyanú, hogy a szövetség nem az utasok biztonsága érdekében tette ezt, hanem attól fél, hogy az amerikai légitársaságoknak nem marad idejük kifejleszteniük saját rendszerüket és kénytelenek lesznek a megoldást Európából megvenni.
Még bizonytalan tehát, mi lesz a repülőgépről történő kommunikáció jövője az Egyesült Államokban, de az már most biztos, hogy a repülőtereken egyre nő az internetelérések száma és a United Airlines szerint ezzel együtt a gépen való kommunikációra való igény is fokozódik.
A cég a Verizonnal együtt fejlesztette ki a rendszert, ami nem zavarná a repülőgép berendezéseit. A technológiát már több mint egy éve bemutatták, de egyelőre csak a légitársaságnál leggyakrabban használt B757-200-as típusnál használhatják, de ez fontos előrelépés lehet a légi internetezés amerikai elfogadtatása felé.
Mielőtt azonban ez megtörténne, még szükséges beszerezni a megfelelő engedélyeket a Szövetségi Kommunikációs Testülettől (FCC) is. Ez még legalább egy évbe fog telni és egyáltalán nem biztos, hogy a testület engedélyezni fogja, hiszen alig egy hete több jelentős vállalkozás is kérvényt nyújtott be a testületnek, hogy az ne engedélyezze a mobiltelefonálást lehetővé tévő tehcnológiákat.
A mobiltelefonálás ellen felsorolt vádak mind igazak a mobil internetre is, hiszen egy VoIP alkalmazással - például az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Skype-al - ugyanúgy lehet telefonálni a világháló segítségével. A leghatásosabb ellenérvek amúgy sem a repülés biztonságával függtek össze, hanem az utasok nyugalmával és nemzetbiztonsági okokkal. Az ellenzők szerint a gépen használható mobiltelefon lehetővé teszi a terroristák közti kapcsolattartást és robbanóeszközök távirányítását is.
A német Lufthansa és a japán Japanese Airlines már régóta kínál internetszolgáltatást gépein kisebb felár (1500-6000 forint a használat függvényében) ellenében és eddig semmi ilyen jellegű probléma nem merült fel. Az új Airbus pedig már beépítve tartalmazza az ún. OnAir rendszert, ami lehetővé teszi a telefonálást és az internetezést a gépen minden biztonsági probléma nélkül. A módszer lényege, hogy az utasfülke el van zárva a külvilágtól és egy kis teljesítményű mobiladó található a gépen, ami a hívásokat egy műholdas rendszerre irányítja át. A rendszer ellen szintén a múlt héten tiltakozott a CTIA amerikai lobbicsoport. Ezzel kapcsolatban azonban többekben felmerült a gyanú, hogy a szövetség nem az utasok biztonsága érdekében tette ezt, hanem attól fél, hogy az amerikai légitársaságoknak nem marad idejük kifejleszteniük saját rendszerüket és kénytelenek lesznek a megoldást Európából megvenni.
Még bizonytalan tehát, mi lesz a repülőgépről történő kommunikáció jövője az Egyesült Államokban, de az már most biztos, hogy a repülőtereken egyre nő az internetelérések száma és a United Airlines szerint ezzel együtt a gépen való kommunikációra való igény is fokozódik.