Gyurkity Péter
Számítógépes hiba okozott fennakadást a brit légiforgalomban
Az Egyesült Királyság több repülőterén egy számítógépes hiba okozott nem kis bonyodalmat: több mint száz járat felszállását nem engedélyezték, ám végül mindenki megúszta egy kis késéssel.
A légi forgalom megszakadásáról a Brit Nemzeti Légiirányítási Szolgálat (NATS) számolt be, miután előző nap reggel több mint negyven percen keresztül korlátozásokat vezettek be a Heathrow repülőtéren. A korlátozás mindössze 20 percig tartott, ám ez is bőven elegendő volt ahhoz, hogy számos járat késedelmet szenvedjen. Állításuk szerint az utasok biztonsága nem forgott veszélyben, és a felszállási tilalmat mindössze óvatosságból rendelték el.
A ZDNet híradása szerint a hiba a repülési adatokat kezelő Flight Data Processing (FDP) rendszer West Drayton-i központjában történt, amely hiba a BBC információi alapján - közvetve, vagy közvetlenül - mintegy száz járatot érintett. A NATS szerint a légiirányítók a teljes időszak alatt folytatni tudták munkájukat, mivel a radarrendszer és a kommunikációs csatornák normálisan üzemeltek. Arról azonban nem árultak el bővebb információt, hogy pontosan mi okozta a problémát, és miért nem engedélyezték a repülőgépek felszállását 40 percen keresztül.
Az FDP rendszer számon tartja az egyes repülőgépek magasságát, útvonalát és célját, ami nagy segítséget jelent a légiirányítók számára. Ennek kiesésével azonban a szükséges adatokat nekik maguknak kell számon tartaniuk, ami természetesen jóval lassabban megy. A Manchester Repülőtér szóvivője harminc késedelmet szenvedett járatról beszélt, míg Ryan Martinez, a Nottingham East Midlands Repülőtér szóvivője hangsúlyozta, hogy a fél órás késést egész nap érezni lehet majd.
Érdekes egybeesés, hogy alig negyed órával az incidenst követően a Maastricht-i Repülésirányító Központ (Air Traffic Control Centre) hasonló problémáról számolt be, amely több európai járatnál újabb csúszásokat eredményezett. A Szolgálat szerint a két esetnek nagy valószínűséggel semmi köze egymáshoz, ám mégis elgondolkodtató, hogy alig néhány perces eltéréssel hasonló gondok léptek fel. Ian Hall, a NATS igazgatója elmondta, hogy mindent megtettek a csúszások minimalizálása érdekében, ami végül is többé-kevésbé sikerült. Készülőben van azonban a vadonatúj repülésirányítási rendszer, amely az egymilliárd angol fontot kitevő modernizációs program egyik legfontosabb része.
Arról nincs hír, hogy a hiba magyar járatokat is érintett volna.
A légi forgalom megszakadásáról a Brit Nemzeti Légiirányítási Szolgálat (NATS) számolt be, miután előző nap reggel több mint negyven percen keresztül korlátozásokat vezettek be a Heathrow repülőtéren. A korlátozás mindössze 20 percig tartott, ám ez is bőven elegendő volt ahhoz, hogy számos járat késedelmet szenvedjen. Állításuk szerint az utasok biztonsága nem forgott veszélyben, és a felszállási tilalmat mindössze óvatosságból rendelték el.
A ZDNet híradása szerint a hiba a repülési adatokat kezelő Flight Data Processing (FDP) rendszer West Drayton-i központjában történt, amely hiba a BBC információi alapján - közvetve, vagy közvetlenül - mintegy száz járatot érintett. A NATS szerint a légiirányítók a teljes időszak alatt folytatni tudták munkájukat, mivel a radarrendszer és a kommunikációs csatornák normálisan üzemeltek. Arról azonban nem árultak el bővebb információt, hogy pontosan mi okozta a problémát, és miért nem engedélyezték a repülőgépek felszállását 40 percen keresztül.
Az FDP rendszer számon tartja az egyes repülőgépek magasságát, útvonalát és célját, ami nagy segítséget jelent a légiirányítók számára. Ennek kiesésével azonban a szükséges adatokat nekik maguknak kell számon tartaniuk, ami természetesen jóval lassabban megy. A Manchester Repülőtér szóvivője harminc késedelmet szenvedett járatról beszélt, míg Ryan Martinez, a Nottingham East Midlands Repülőtér szóvivője hangsúlyozta, hogy a fél órás késést egész nap érezni lehet majd.
Érdekes egybeesés, hogy alig negyed órával az incidenst követően a Maastricht-i Repülésirányító Központ (Air Traffic Control Centre) hasonló problémáról számolt be, amely több európai járatnál újabb csúszásokat eredményezett. A Szolgálat szerint a két esetnek nagy valószínűséggel semmi köze egymáshoz, ám mégis elgondolkodtató, hogy alig néhány perces eltéréssel hasonló gondok léptek fel. Ian Hall, a NATS igazgatója elmondta, hogy mindent megtettek a csúszások minimalizálása érdekében, ami végül is többé-kevésbé sikerült. Készülőben van azonban a vadonatúj repülésirányítási rendszer, amely az egymilliárd angol fontot kitevő modernizációs program egyik legfontosabb része.
Arról nincs hír, hogy a hiba magyar járatokat is érintett volna.