Gyurkity Péter
Az internetes keresőket fejlesztené a Microsoft
A szoftvercég szakemberei szerint bőven van még tartalék az internetes keresőkben és új módszerek alkalmazásával nagyban javítható az általuk elért találati eredmény. A tartalom mellett a felhasználók viselkedését figyelnék.
A Microsoft keresőkre szakosodott kutatócsoportja az információ kinyerését fő témájául választó ACM SIGIR 2006 konferencián ismertette elképzeléseit. Szerintük a felhasználók viselkedésének, az adott oldalon eltöltött idő tanulmányozásával lehetne javítani a keresők motorján, mivel a részükről tapasztalt reakció a legtöbb esetben általánosítható és felhasználható a találati eredmények javításában.
A kutatók több dokumentummal készültek a konferenciára. Az egyik ilyen összeállításban a felhasználói interaktivitás megfigyeléséről és lemodellezéséről értekeznek, amely a kellő nagyságú minta révén hozzájárulhat a keresések tökéletesítéséhez. Itt több szempontot is figyelembe vesznek: az adott oldalon eltöltött időt, a népszerű hivatkozásokat, és természetesen az oldal elhelyezkedését a keresési listában, amely a hagyományos módszeren, azaz a kulcsszavakon alapul. Ugyanilyen fontosak a kifejezések, a doménnevek, valamint a gyakran használt címek és szövegek, amelyek általában megragadják a látogatók figyelmét.
Az internetes keresők megújításának témája már tavaly szóba került, akkor maga Bill Gates fejtette ki gondolatait, hangsúlyozva, hogy a terület - az egész világhálóval egyetemben - további fejlesztésre szorul, és óriási hiba lenne ezt elhanyagolni. A konkrétumok megnevezése nélkül akkor mindössze annyit mondott, hogy a népszerű keresők messze elmaradnak attól a szinttől, amit valójában képesek lennének elérni, és jelentős fejlesztésekre nyílik mód.
"A legtöbb kereső napjainkban kétdimenziós megközelítést használ: a felhasználók kéréseit hasonlítja össze az oldalak tartalmával és ily módon készíti el a találati ranglistát. Mi szeretnénk egy harmadik dimenziót is hozzáadni, mégpedig magát a felhasználót" - jelentette ki Eugene Agichtein, a Microsoft Research tagja. Egy másik, a konferencián ismertetett anyagban bemutatták, hogy a módszer segítségével 31 százalékkal növelték a találati pontosságot, figyelembe véve az oldalon eltöltött időt, a használt hivatkozásokat, a domént, a kattintások gyakoriságát, stb.
A Microsoft keresőkre szakosodott kutatócsoportja az információ kinyerését fő témájául választó ACM SIGIR 2006 konferencián ismertette elképzeléseit. Szerintük a felhasználók viselkedésének, az adott oldalon eltöltött idő tanulmányozásával lehetne javítani a keresők motorján, mivel a részükről tapasztalt reakció a legtöbb esetben általánosítható és felhasználható a találati eredmények javításában.
A kutatók több dokumentummal készültek a konferenciára. Az egyik ilyen összeállításban a felhasználói interaktivitás megfigyeléséről és lemodellezéséről értekeznek, amely a kellő nagyságú minta révén hozzájárulhat a keresések tökéletesítéséhez. Itt több szempontot is figyelembe vesznek: az adott oldalon eltöltött időt, a népszerű hivatkozásokat, és természetesen az oldal elhelyezkedését a keresési listában, amely a hagyományos módszeren, azaz a kulcsszavakon alapul. Ugyanilyen fontosak a kifejezések, a doménnevek, valamint a gyakran használt címek és szövegek, amelyek általában megragadják a látogatók figyelmét.
Az internetes keresők megújításának témája már tavaly szóba került, akkor maga Bill Gates fejtette ki gondolatait, hangsúlyozva, hogy a terület - az egész világhálóval egyetemben - további fejlesztésre szorul, és óriási hiba lenne ezt elhanyagolni. A konkrétumok megnevezése nélkül akkor mindössze annyit mondott, hogy a népszerű keresők messze elmaradnak attól a szinttől, amit valójában képesek lennének elérni, és jelentős fejlesztésekre nyílik mód.
"A legtöbb kereső napjainkban kétdimenziós megközelítést használ: a felhasználók kéréseit hasonlítja össze az oldalak tartalmával és ily módon készíti el a találati ranglistát. Mi szeretnénk egy harmadik dimenziót is hozzáadni, mégpedig magát a felhasználót" - jelentette ki Eugene Agichtein, a Microsoft Research tagja. Egy másik, a konferencián ismertetett anyagban bemutatták, hogy a módszer segítségével 31 százalékkal növelték a találati pontosságot, figyelembe véve az oldalon eltöltött időt, a használt hivatkozásokat, a domént, a kattintások gyakoriságát, stb.