Gyurkity Péter

Az internetes keresőket fejlesztené a Microsoft

A szoftvercég szakemberei szerint bőven van még tartalék az internetes keresőkben és új módszerek alkalmazásával nagyban javítható az általuk elért találati eredmény. A tartalom mellett a felhasználók viselkedését figyelnék.

A Microsoft keresőkre szakosodott kutatócsoportja az információ kinyerését fő témájául választó ACM SIGIR 2006 konferencián ismertette elképzeléseit. Szerintük a felhasználók viselkedésének, az adott oldalon eltöltött idő tanulmányozásával lehetne javítani a keresők motorján, mivel a részükről tapasztalt reakció a legtöbb esetben általánosítható és felhasználható a találati eredmények javításában.

A kutatók több dokumentummal készültek a konferenciára. Az egyik ilyen összeállításban a felhasználói interaktivitás megfigyeléséről és lemodellezéséről értekeznek, amely a kellő nagyságú minta révén hozzájárulhat a keresések tökéletesítéséhez. Itt több szempontot is figyelembe vesznek: az adott oldalon eltöltött időt, a népszerű hivatkozásokat, és természetesen az oldal elhelyezkedését a keresési listában, amely a hagyományos módszeren, azaz a kulcsszavakon alapul. Ugyanilyen fontosak a kifejezések, a doménnevek, valamint a gyakran használt címek és szövegek, amelyek általában megragadják a látogatók figyelmét.

Az internetes keresők megújításának témája már tavaly szóba került, akkor maga Bill Gates fejtette ki gondolatait, hangsúlyozva, hogy a terület - az egész világhálóval egyetemben - további fejlesztésre szorul, és óriási hiba lenne ezt elhanyagolni. A konkrétumok megnevezése nélkül akkor mindössze annyit mondott, hogy a népszerű keresők messze elmaradnak attól a szinttől, amit valójában képesek lennének elérni, és jelentős fejlesztésekre nyílik mód.

"A legtöbb kereső napjainkban kétdimenziós megközelítést használ: a felhasználók kéréseit hasonlítja össze az oldalak tartalmával és ily módon készíti el a találati ranglistát. Mi szeretnénk egy harmadik dimenziót is hozzáadni, mégpedig magát a felhasználót" - jelentette ki Eugene Agichtein, a Microsoft Research tagja. Egy másik, a konferencián ismertetett anyagban bemutatták, hogy a módszer segítségével 31 százalékkal növelték a találati pontosságot, figyelembe véve az oldalon eltöltött időt, a használt hivatkozásokat, a domént, a kattintások gyakoriságát, stb.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BiroAndras #12
    "Normális kereséshez szerintem jó keresőszavakat kell beírni és elég jól tudod szűkíteni hogy mit is akarsz keresni."

    Legtöbbször ez működik, de néha nem.
  • pemga #11
    Hát, ha nem vetted észre, pont ebből volt egy kisebb botrány pár napja AOL-éknál :). Kitették a netre párszázezer user keresési kulcsszavait.

    Nem tudom ismeritek-e: PolyMeta. Az első pár tucat találatot kategorizálja össze három kereső engine-t felhasználva. A keresési szavaidon nem javít, csak az eredményeket próbálja meg kategória-dobozokba pakolni. Vigyázat, alapból csak a magyar weben akar keresni, előtte át kell kapcsolni.
  • sathinel #10
    Normális kereséshez szerintem jó keresőszavakat kell beírni és elég jól tudod szűkíteni hogy mit is akarsz keresni. Ha erre valaki nem képpes akkor hogy akar rajta segíteni??
  • sathinel #9
    Tehát elraktároznák mindenkinek hogy miket nézegetnek? Mert az eddigi módszerek is elegendőek megfigyelni hogy hányan lépnek fel egy oldalra, és milyen keresés után. Tehát megint a nagytesvér figyel? Eddig is érdemes volt kilőni win-ből hogy autómatikusan fellépjen az MS-hez. Mert hogy lehetne máshogy személyre szabni? Mi szeretnénk egy harmadik dimenziót is hozzáadni, mégpedig magát a felhasználót. A TV-nél is lehet tudni mit néznek a legtöbben nem kell kamera minden lakásba hogy ki mit néz éppen.
  • wanek #8
    A Google piszkos kis scriptjei nálam alapból tiltva vannak :)
  • wanek #7
    Itt most nem a rangsoroláson van a hangsúly, mert azon a gyakoriság tényleg segít(het), hanem:
    "31 százalékkal növelték a találati pontosságot".
    A találati pontosság a tartalomra vonatkozik, semmi köze a gyakorisághoz.
  • Zsoldos #6
    hat igen, olvass utana egyket aktualis kereso optimalizalo guideban. meglepodsz majd, mi mindent csinal mar most a google.
  • Alec #5
    a Google is rangsorol pl. aszerint, hogy hány hivatkozás van az adott oldalra. Azt nevezhetjük egy közvetett reakciónak (a hasznosabb, értékesebb oldalak nyilván több helyről vannak belinkelve). Most a felhasználó közvetlen reakcióját is segítségül akarják hívni. Egy szemét, használhatatlan oldalt nyilván nem böngész olyan sokáig mint azt ahol emgtalálja a számára szükséges infót.. többek között. Ha csak a tartalmat nézné akkor cseszhetnéd a keresést mert rengeteg olyan oldal van (lenne) ahol a fél szótárat felsorolnák csak hogy a keresők találatként kidobják...
  • DjDano #4
    Überláma vagy !
  • intrex #3
    Űbergagyi cég ez a microsoft.