Berta Sándor
Illegális a házi filmcenzúra
A konzervatív Egyesült Államokban különösen népszerűnek számítanak azok az oldalak, amelyek megvágják a különböző filmeket, így biztosítva hogy ne kerülhessenek a képernyőre véres vagy pornográf jelenetek.
Míg nálunk a kereskedelmi tévétársaságokat szidja mindenki hogy újraszinkronizálják és az érthetetlenségig agyonvágják a filmeket, hogy az ORTT ne büntesse meg őket ha a reklámszempontból eredményesebb kora esti sávban vetítik le az akciófilmeket, addig Amerikában komoly piaci igény van erre. Ilyen filmcenzúrázó műhelynek számít például a CleanFlicks, a Clean Films vagy a Family Flix, amelyek hihetetlen népszerűségnek örvendenek azok körében, akik tiszta, mindenfajta elítélendő jelenettől mentes alkotásokat szeretnének megnézni. A módosított képi és hangvilágú filmeket aztán DVD-re égetik a cégek.
Részlet a honlap listájából - vajon milyen lehet a Kill Bill erőszak nélkül?
A hollywoodi filmstúdiók természetesen nem örülnek ennek a felhasználói cenzúrának. Éppen ezért alakult meg 2002-ben 16 neves rendező támogatásával a Directors Guild of America (DGA) nevű szervezet, amelynek tagja többek között Steven Spielberg, Martin Scorsese és Steven Soderbergh is. A filmes szakemberek egyértelműen a szerzői és a szomszédos jogok megsértésének tartják filmjeik utólagos módosítását és megvágását. A módosítók ezzel szemben az amerikai szerzői jogi törvények Fair Use nevű részére hivatkoznak, ami kimondja: bármely védett művet fel lehet használni hírek, kritikák és paródiák elkészítésére. Ráadásul minden megvágott filmhez mellékelik az alkotás eredeti változatát is, azaz anyagi veszteség nem éri a kiadókat - érvelnek az önkényes cenzorok.
A vita odáig fajult, hogy a rendezők szakmai szervezete beperelte a filmmódosítókat, most pedig megszületett a várva várt ítélet is. Richard Matsch denveri bíró a rendezőknek adott igazat, mondván a szerzői jog védi azt a formát is, ahogyan a film elkészült és éppen ezért a rendezőknek joguk van megvédeni a műveiket a csonkítás vagy bármilyen módosítás ellen.
Az ítéletben a bíró felszólította a négy céget (CleanFlicks, Family Flix, CleanFilms és Play It Clean Video), hogy a határozat nyilvánosságra hozatalától számított öt napon belül hagyjanak fel illegális tevékenységükkel, ezenkívül a nyersanyagokat és a filmek vágott verzióit is adják át a jogtulajdonos kiadóknak vagy rendezőknek. Ray Lines, a CleanFlicks vezetője elképzelhetőnek tartotta, hogy fellebbeznek az ítélet ellen.
Nem érinti viszont az ítélet a ClearPlay-t, mivel a cég nem módosítja a filmeket, hanem ehelyett egy olyan szoftvert alkalmaz, ami átugorja, illetve kihagyja lejátszáskor a művekből az erőszakos vagy pornográf jeleneteket. Ebbe azonban nem akar belenyugodni a DGA és Michael Apted rendező, a szervezet elnöke és kijelentette: "Ezek a filmek a mi nevünket viselik. Minden lehetséges módon fel fogunk lépni ezeknek az alkotásoknak a megvédésére".
A konfliktus egyébként 1998-ig vezethető vissza, amikor is az American Forkban található Towne mozi a Titanic című film megvágott, Kate Winslet kibuggyanó melleit elrejtő változatot vetített le, a Titanicot kiadó Paramount Pictures erre az összes kópiát visszakérte a mozitól. A mostani ítélet azért is számít precedens értékűnek, mert egy bíróság először mondta ki, hogy a szellemi tulajdon védelme fontosabb, mint a gyerekek és a fiatalok egészséges fejlődéshez való joga.
Míg nálunk a kereskedelmi tévétársaságokat szidja mindenki hogy újraszinkronizálják és az érthetetlenségig agyonvágják a filmeket, hogy az ORTT ne büntesse meg őket ha a reklámszempontból eredményesebb kora esti sávban vetítik le az akciófilmeket, addig Amerikában komoly piaci igény van erre. Ilyen filmcenzúrázó műhelynek számít például a CleanFlicks, a Clean Films vagy a Family Flix, amelyek hihetetlen népszerűségnek örvendenek azok körében, akik tiszta, mindenfajta elítélendő jelenettől mentes alkotásokat szeretnének megnézni. A módosított képi és hangvilágú filmeket aztán DVD-re égetik a cégek.
Részlet a honlap listájából - vajon milyen lehet a Kill Bill erőszak nélkül?
A hollywoodi filmstúdiók természetesen nem örülnek ennek a felhasználói cenzúrának. Éppen ezért alakult meg 2002-ben 16 neves rendező támogatásával a Directors Guild of America (DGA) nevű szervezet, amelynek tagja többek között Steven Spielberg, Martin Scorsese és Steven Soderbergh is. A filmes szakemberek egyértelműen a szerzői és a szomszédos jogok megsértésének tartják filmjeik utólagos módosítását és megvágását. A módosítók ezzel szemben az amerikai szerzői jogi törvények Fair Use nevű részére hivatkoznak, ami kimondja: bármely védett művet fel lehet használni hírek, kritikák és paródiák elkészítésére. Ráadásul minden megvágott filmhez mellékelik az alkotás eredeti változatát is, azaz anyagi veszteség nem éri a kiadókat - érvelnek az önkényes cenzorok.
A vita odáig fajult, hogy a rendezők szakmai szervezete beperelte a filmmódosítókat, most pedig megszületett a várva várt ítélet is. Richard Matsch denveri bíró a rendezőknek adott igazat, mondván a szerzői jog védi azt a formát is, ahogyan a film elkészült és éppen ezért a rendezőknek joguk van megvédeni a műveiket a csonkítás vagy bármilyen módosítás ellen.
Az ítéletben a bíró felszólította a négy céget (CleanFlicks, Family Flix, CleanFilms és Play It Clean Video), hogy a határozat nyilvánosságra hozatalától számított öt napon belül hagyjanak fel illegális tevékenységükkel, ezenkívül a nyersanyagokat és a filmek vágott verzióit is adják át a jogtulajdonos kiadóknak vagy rendezőknek. Ray Lines, a CleanFlicks vezetője elképzelhetőnek tartotta, hogy fellebbeznek az ítélet ellen.
Nem érinti viszont az ítélet a ClearPlay-t, mivel a cég nem módosítja a filmeket, hanem ehelyett egy olyan szoftvert alkalmaz, ami átugorja, illetve kihagyja lejátszáskor a művekből az erőszakos vagy pornográf jeleneteket. Ebbe azonban nem akar belenyugodni a DGA és Michael Apted rendező, a szervezet elnöke és kijelentette: "Ezek a filmek a mi nevünket viselik. Minden lehetséges módon fel fogunk lépni ezeknek az alkotásoknak a megvédésére".
A konfliktus egyébként 1998-ig vezethető vissza, amikor is az American Forkban található Towne mozi a Titanic című film megvágott, Kate Winslet kibuggyanó melleit elrejtő változatot vetített le, a Titanicot kiadó Paramount Pictures erre az összes kópiát visszakérte a mozitól. A mostani ítélet azért is számít precedens értékűnek, mert egy bíróság először mondta ki, hogy a szellemi tulajdon védelme fontosabb, mint a gyerekek és a fiatalok egészséges fejlődéshez való joga.