Berta Sándor
Legálisan letölthető a Fahrenheit 9/11
Nem kellett sok idő, hogy a fájlcserélő hálózatokon megjelenjen Michael Moore legújabb dokumentumfilmje, a Fahrenheit 9/11. A filmrendezőnek azonban mindezzel semmi problémája sincs, ezért viszont több szervezet azonnal meg is orrolt rá.
Az MPAA, vagyis az Amerikai Mozgókép Szövetség lemondott, de még hivatalban lévő elnöke, Jack Valenti teljesen kiakadt, amikor kiderült, hogy a különböző fájlcserélő hálózatokon felhasználók ezrei töltik le Michael Moore legújabb filmjét és ő erre csak közönyösen reagált. A filmes szakember politikai ellenfelei még olajat is próbáltak önteni a tűzre amikor kijelentették: felhívják a magánszemélyek figyelmét, hogy töltsék le a filmet. A Michael Moore-ral ellenszenvezők ugyanis azt remélik, hogy így gazdaságilag is károkat okozhatnak a férfinek.
Michael Moore sem maradt adós a válasszal, amikor a Sunday Herald című tekintélyes brit lapnak kijelentette: egyáltalán nem ért egyet a jelenlegi szerzői jogi törvényekkel és semmilyen problémát nem jelent számára, hogy az emberek letöltik a Fahrenheit 9/11-et és megosztják egymással, egészen addig, amíg meg nem próbálnak belőle hasznot húzni. Utóbbi ugyanis már zavarná a filmes szakembert. Michael Moore-t idézve: "Éppen eleget keresek. Ezt a filmet csak azért csináltam, mert meg akarom változtatni a világot. Minél több ember látja ezt a filmet, annál jobb, tehát boldog vagyok, hogy ez történik."
Mivel a rendező a kijelentéseivel ismét kiállt a fájlcserélő hálózatok mellett, újra a politikai ellenfelei céltáblájává vált, és reményeik szerint a film elterjedésével nagy anyagi károkat szenved Michael Moore. Érdekesség, hogy néhány napon át internetes oldalakon keresztül is folyt a film csereberéje, ám ez ellen a film kiadója, a Lions Gate Films sem tett semmit, sőt, a kiadó egy idő után csatlakozott Moore álláspontjához.
Jack Valenti nem tud egyetérteni Michael Moore-ral, szerinte ugyanis a kalózmásolatok és a kalózkodás dollármilliárdokba kerül a filmiparnak, ráadásul még több ezer munkahely elvesztését is jelenti. Az MPAA elnöke szerint a filmkalózok ellen csak úgy győzhet a filmipar, ha egységes marad és nem kerül sor hasonló renitens akciókra.
A rendező egyébként valóban renitens, sőt mi több, szálka egyes nagy hollywoodi kiadók szemében. A Fahrenheit 9/11 hiába nyerte meg a Cannes-i Filmfesztivál fődíját, a Disney sokak szerint az erőteljes kormányzati nyomás miatt zárkozott el attól, hogy forgalmazza a filmet. Ráadásul szintén sújtotta a filmipar Michael Moore-t azzal, hogy az Egyesült Államokban csak 16 éven felülieknek mutatható be a mű. Mindez azonban nem keseríti el a filmrendezőt. Mint Michael Moore mondja: "Meggyőződésem, hogy minden információt, művészetet és ötletet az embereknek meg kell osztaniuk egymással."
Egyelőre az idő őt igazolja, hiszen a Fahrenheit 9/11 már most minden idők legsikeresebb dokumentumfilmje, pedig a vetítése a mozikban még csak nemrég kezdődött meg.
Michael Moore a film plakátja előtt |
Michael Moore sem maradt adós a válasszal, amikor a Sunday Herald című tekintélyes brit lapnak kijelentette: egyáltalán nem ért egyet a jelenlegi szerzői jogi törvényekkel és semmilyen problémát nem jelent számára, hogy az emberek letöltik a Fahrenheit 9/11-et és megosztják egymással, egészen addig, amíg meg nem próbálnak belőle hasznot húzni. Utóbbi ugyanis már zavarná a filmes szakembert. Michael Moore-t idézve: "Éppen eleget keresek. Ezt a filmet csak azért csináltam, mert meg akarom változtatni a világot. Minél több ember látja ezt a filmet, annál jobb, tehát boldog vagyok, hogy ez történik."
Mivel a rendező a kijelentéseivel ismét kiállt a fájlcserélő hálózatok mellett, újra a politikai ellenfelei céltáblájává vált, és reményeik szerint a film elterjedésével nagy anyagi károkat szenved Michael Moore. Érdekesség, hogy néhány napon át internetes oldalakon keresztül is folyt a film csereberéje, ám ez ellen a film kiadója, a Lions Gate Films sem tett semmit, sőt, a kiadó egy idő után csatlakozott Moore álláspontjához.
Jack Valenti nem tud egyetérteni Michael Moore-ral, szerinte ugyanis a kalózmásolatok és a kalózkodás dollármilliárdokba kerül a filmiparnak, ráadásul még több ezer munkahely elvesztését is jelenti. Az MPAA elnöke szerint a filmkalózok ellen csak úgy győzhet a filmipar, ha egységes marad és nem kerül sor hasonló renitens akciókra.
A rendező egyébként valóban renitens, sőt mi több, szálka egyes nagy hollywoodi kiadók szemében. A Fahrenheit 9/11 hiába nyerte meg a Cannes-i Filmfesztivál fődíját, a Disney sokak szerint az erőteljes kormányzati nyomás miatt zárkozott el attól, hogy forgalmazza a filmet. Ráadásul szintén sújtotta a filmipar Michael Moore-t azzal, hogy az Egyesült Államokban csak 16 éven felülieknek mutatható be a mű. Mindez azonban nem keseríti el a filmrendezőt. Mint Michael Moore mondja: "Meggyőződésem, hogy minden információt, művészetet és ötletet az embereknek meg kell osztaniuk egymással."
Egyelőre az idő őt igazolja, hiszen a Fahrenheit 9/11 már most minden idők legsikeresebb dokumentumfilmje, pedig a vetítése a mozikban még csak nemrég kezdődött meg.