Specker Balázs
5 századmásodperc alatt ítélünk meg egy weboldalt
A másodperc huszad része. Mindössze ennyi ideje van egy weboldalnak arra, hogy lenyűgözze a látogatót, és az első vélemény tartósnak is bizonyul - derül ki egy kanadai egyetem felméréséből.
Dr. Gitte Lindgaard és az ottawai Carleton Egyetemen dolgozó munkatársai weboldalakat villantottak föl kisérleti alanyaiknak mindössze 5 századmásodperc erejéig és arra kérték a résztvevőket, értékeljék azok vizuális megjelenését. A kutatás vezetői később megismételték a kísérletet, ám ezúttal hosszabb ideig mutatták őket: az eredmény ugyanaz volt. "A vizuális hatást mindössze 5 századmásodperc alatt értékeljük ki, tehát a webtervezőknek mindössze ennyi idejük van arra, hogy lenyűgözzenek minket" - áll a Behaviour & Information Technology című szaklapban megjelent tanulmányban.
Ha a felhasználó tetszetősnek talál egy weboldalt, ez a benyomása a honlap más részeire, így a tartalmára is kivetülhet. "Amíg az első benyomás számít, addig az sem segít, ha kedvezőbb ajánlatokat nyújtasz, mint a versenytársaid" - összegezte Lindgaard. Ráadásul a kutatók úgy vélik, hogy ezek az első benyomások olyan kezdeti véleményt alakítanak ki, amely alapvetően befolyásolja majd hosszú távú meggyőződésünket.
Lindgaardék a kísérlet előtt úgy gondolták, lehetetlen bármit is vizuálisan megítélni ennyi idő alatt - írja a Nature szakfolyóirat - hiszen átlagosan 5 századmásodpercbe telik elolvasni egy szót.
Pedro Sostre internetes marketinges és tervező szakember az E-Commerce Times oldalán megjelent cikkében meglepődve konstatálta, hogy az emberek ilyen rövid idő alatt képesek döntéseket hozni, ugyanakkor hihetőnek tartja Lingaard kísérletének eredményét. "A fogyasztók napról napra egyre inkább a külcsín alapján ítélnek mindent - még ha nem is tudnak róla" - mondta Sostre a Sostre & Associates webtanácsadó, tervező és fejlesztő cég kreatív igazgatója. "Már azzal is kritikusokká válnak, hogy egyre több weboldalt tekintenek meg."
Dr. Gitte Lindgaard és az ottawai Carleton Egyetemen dolgozó munkatársai weboldalakat villantottak föl kisérleti alanyaiknak mindössze 5 századmásodperc erejéig és arra kérték a résztvevőket, értékeljék azok vizuális megjelenését. A kutatás vezetői később megismételték a kísérletet, ám ezúttal hosszabb ideig mutatták őket: az eredmény ugyanaz volt. "A vizuális hatást mindössze 5 századmásodperc alatt értékeljük ki, tehát a webtervezőknek mindössze ennyi idejük van arra, hogy lenyűgözzenek minket" - áll a Behaviour & Information Technology című szaklapban megjelent tanulmányban.
Ha a felhasználó tetszetősnek talál egy weboldalt, ez a benyomása a honlap más részeire, így a tartalmára is kivetülhet. "Amíg az első benyomás számít, addig az sem segít, ha kedvezőbb ajánlatokat nyújtasz, mint a versenytársaid" - összegezte Lindgaard. Ráadásul a kutatók úgy vélik, hogy ezek az első benyomások olyan kezdeti véleményt alakítanak ki, amely alapvetően befolyásolja majd hosszú távú meggyőződésünket.
Lindgaardék a kísérlet előtt úgy gondolták, lehetetlen bármit is vizuálisan megítélni ennyi idő alatt - írja a Nature szakfolyóirat - hiszen átlagosan 5 századmásodpercbe telik elolvasni egy szót.
Pedro Sostre internetes marketinges és tervező szakember az E-Commerce Times oldalán megjelent cikkében meglepődve konstatálta, hogy az emberek ilyen rövid idő alatt képesek döntéseket hozni, ugyanakkor hihetőnek tartja Lingaard kísérletének eredményét. "A fogyasztók napról napra egyre inkább a külcsín alapján ítélnek mindent - még ha nem is tudnak róla" - mondta Sostre a Sostre & Associates webtanácsadó, tervező és fejlesztő cég kreatív igazgatója. "Már azzal is kritikusokká válnak, hogy egyre több weboldalt tekintenek meg."