Gyurkity Péter

AMD: 40 százalékkal gyorsabb tranzisztorok

Születőben az AMD válasza az Intel 65 nanométeres csíkszélességű processzoraira. Az IBM mérnökeivel folytatott közös fejlesztések, a feszített szilícium révén a tranzisztorok 40 százalékos gyorsulását ígérik.

Az elmúlt években gyorsan előrenyomuló processzorgyártó a Nagy Kékkel közösen dolgozik a jelenlegi generációt felváltó új gyártástechnológiákon, amelyekkel a 65, illetve 45 nanométeres csíkszélesség bevezetését célozzák meg. Az együttműködő felek a napokban megrendezett International Electron Devices Meeting 2005 nevű rendezvényen ismertették a kooperáció legújabb eredményeit, amely reményeik szerint kellő alapot ad a következő év fejlesztéseire, illetve az Intel újdonságainak ellensúlyozására.

Bejelentésükben a teljesítmény 40 százalékos növekedéséről számoltak be a tranzisztoroknál, amit sikerült a fogyasztás és a hőkibocsátás csökkentésével párosítani. Ezt az új technológiák (beágyazott Silicon Germanium (e-SiGe), Dual Stress Liner (DSL) és Stress Memorization (SMT) - kombinálásával érték el, de ennél is fontosabb, a megoldást 65 nanométeren is alkalmazni tudják, sőt, a következő generációknál tervezett csíkszélesség sem okozhat problémát. Nick Kepler, az AMD fejlesztésért felelős csoportjának alelnöke erre alapozta kijelentését, miszerint a közös munka eredményeként a leggyorsabb és legalacsonyabb étvágyú processzorokat dobhatják piacra.

Ez nem lesz könnyű, hiszen az elmúlt hetekben az Intel is igyekezett bizonyítani fejlesztéseinek kiváló eredményeit. Yonah kódnevű mobil processzoruk az első tesztekben meglehetősen jól szerepelt, ám a következő évben emellett több nagyobb beruházással is igyekeznek bebiztosítani első helyüket. Ezzel az AMD egymagában nyilvánvalóan nem veheti fel a versenyt, ám az IBM-mel vállvetve már jó eséllyel folytathatja a harcot - pláne, hogy idén a Nagy Kék produkálta a legnagyobb növekedést. A hosszú távú cél a 32 és 22 nanométeres csíkszélesség elérése, amely azonban csak az évtized végére sikerülhet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • vegallomas #26
    Na, újra odavágnak az intelnek, mint azt folyamatosan teszik az első Athlon64 óta :D :D :D

    Szeretem nyami!
  • Capra Ibex #25
    Nem egy jós, de Toru Iwatani (Pac-Man /egyik/ atyja) nyilatkozta ezt nemrég :

    ...Instead, he shared his thoughts that the future of gaming may lead far from the living room, which goes against the visions of Nintendo. Iwatani explained that more and more people are starting to have a PC in their own room; as a result, he believes that in the future, games will be played on PCs rather than living room TVs. Iwatani speculated that PCs may soon come with a universal gaming chip in their motherboard. The chip would have all the functions needed to play games. Users would simply download games, and they wouldn't have to worry about compatibility problems, since all hardware functions would be embedded in the chip....

    Ezt csak neked idéztem , szerintem téved
  • dez #24
    "Miért is kell egy szövegszerkesztőhöz 2GHz-es gép?"

    Talán mert ma már egy sokkal lassabb gép nem lenne sokkal olcsóbb? Meg ilyen alapon meg lehetne kérdezni, hogy miért kell szövegszerkesztéshez egyátalán számítógép? :)

    (Persze az kicsit gáz, ha a rendelkezésre álló teljesítmény jelentős részét maga az OS viszi el.)
  • asysoft #23
    "Lego módjára az ember összerakhatja a gépet saját igényei szerint"
    Ne mondd, hogy most nem így van. Nem akarsz renderelni, videót vágni? Ott egy Sempron/Celeron... Játszani sem? Belépőszintű VGA-t veszel.
    "Mivel lassan minden speckó feladat így is úgy is speciális hardvert igényel"
    Régen DVD nézéshez kellett egy külön dekóderkártya, manapság már nem. A processzorok teljesítmény-növekedése feleslegessé teszi ezeket a hardware-eket... Ha meg nem akarsz 2Ghz-s gépen szövegszerkeszteni, vegyél egy használtat:)
  • zzebi #22
    Túlságosan a pillanatnyi PC világ szemszögéből nézed a dolgokat, márpedig hamarosan, így vagy úgy, de paradigmaváltás következik.

    Az általad leírtakkal az a gond, hogy azokhoz a funckiókhoz elég lenne egy megfelelő célhardver. Elég csak abba belegondolni, hogy 10 éve is szerkesztettek videót PC-n, csak egy megfelelő kártyával bővítették előtte.
    Pl. renderelni sem mindenki szokott. Az én gépem ne kerüljön dupla annyiba csak azért, mert 100 emberből 1 használja a 3D Studio-t.

    Összességében nekem jobban tetszik az egész PC világ, ha a jövőkép olyan, hogy Lego módjára az ember összerakhatja a gépet saját igényei szerint. Ha renderelni akar, akkor egy ahhoz való bővítést, ha videót szerkeszteni, akkor egy másmilyet adna hozzá.

    Ez a folyamat amúgy már rég elindult. Annak idején a DOS-os játékok még 3D gyorsítás nélkül futottak. Először mindenki hülyének nézte az első 3D kártyák gyártóit (pl nV1, Edge), mondván, senki nem fog csak a grafika miatt bővítőkártyát tenni a gépbe.

    Jövőre meg egy jó gépben már külön grafikai processzor, audio processzor és fizikai processzor lesz.

    Mivel lassan minden speckó feladat így is úgy is speciális hardvert igényel, a kérdés továbbra is megmarad:
    Miért is kell egy szövegszerkesztőhöz 2GHz-es gép?
  • fflx #21
    "Egyébként ha kifogy a szilícium technológia, akkor előtérbe kerülnek azok a programozók, akik tudnak programozni jól, nem csak mindenféle csilivili fejlesztőeszközökben pakolgatni az ojjektumokat:-)
    "

    ez tenyleg Komolytalan hozzaszolas volt.
    egyebkent mit ertesz azalatt, hogy tudnak programozni jol?
    meg talan arra gondolsz, hogy minden program fejlesztese ugy kezdodik, hogy irunk egy operacios rendszert hozza?
    vagy nem ertelek.

    most vagy gyorsan kell fejleszteni, vagy gyorsat. azert a ketto tobbnyire uti egymast, de azert ez keves esetben szamit igazan.
    (ne csak jatekokban gondolkozz, arra kulonben is ott van a konzol, mint celhardver)
  • Komolytalan #20
    Kvantumszámítógépekre - általános célúakra - még lehet várni 1 darabig, mert jelenleg valami 4 qbites gép van csak, az meg elég karcsú (kib-ott gyorsan ki tudja számolni 2+2-őt, de 10+10-nél már overflow van:-D
    Egyébként ha kifogy a szilícium technológia, akkor előtérbe kerülnek azok a programozók, akik tudnak programozni jól, nem csak mindenféle csilivili fejlesztőeszközökben pakolgatni az ojjektumokat:-)
  • Hedgehunter #19
    A mikronano technologia a kovetkezo....
  • jani1191 #18
    Ha te többet tudsz mint ők (AMD,IBM,INTEL) akkor nem ebbe a fórumba írkálnál, én elismerem hogy segghülye vok a programozáshoz meg iesmihez. De ha oan dolgot tusz akkor megoszthatnád velük :) hogy haladjunk akkor tovább. Mert szerinted a nanotechnológia után mi jön?
    addig ok hogy majd a szénnanocsöves cumók jönnek
  • HappyBoy #17
    Én meg leoptimalizáltam az egyik kódomat, és 2.4x es gyorsulást értem el.
    AMD még tanulhat. :DD