Gábor Zoltán

Canon: megapixelek helyett funkciók

A Canon Hungária által szervezett visegrádi sajtókiránduláson volt alkalmunk egy rövid interjút készíteni Török F. Lászlóval, a Canon Hungária marketingkommunikációs vezetőjével. A cikkben a vállalat jövőbeni elképzeléseiről, fejlesztéseiről, piaci terveiről esik szó.

- Hova pozícionálja magát a Canon a világpiacon?
A Canon mindig is a minőséget képviselte, a low-end szegmensben nem jelentkeztünk termékekkel és a legolcsóbb digitális fényképezőgépünk is optikai zoomos. Ami a Canonnak fontos szegmens az a félamatőr, félprofi, "advanced-amatőr" kategória, ami már a tükörreflexes gépeket jelenti (EOS 300D - 350D). Ebben a szegmensben viszont mindig is fontos lesz nekünk, hogy a lehető legjobb ár-érték arányú készülékeket dobjuk piacra. Ez jellemzője volt az analóg szegmensnek is, hiszen annak ellenére, hogy nagyon jó és profi analóg gépeket gyártunk, az EOS 300-as sorozat vitte a Canon analóg üzletágát, hiszen egy megengedhető árú de nagyon nagy tudású kamera volt.

- Milyen iparági együttműködések várhatók?
Régebben a digitális fotózás nagyon távol került a fotózástól és sokkal közelebb került a számítástechnikai iparhoz. Ennek köszönhető, hogy sok olyan gyártó jelent meg a piacon akik korábban soha nem gyártottak fényképezőgépeket. Ma már a dolog újra a fotóiparhoz került közelebb, így azok a gyártók kerültek előtérbe, akik a fotópiacon már letettek valamit az asztalra. Ebben a tekintetben a Canon - a Nikonnal együtt - azt a szintet képviseli, akik nem - vagy ritkán - adnak el optikai technológiát a versenytársaknak. Persze mindig adunk el olyat ami nem annyira jó, de úgy gondolom, hogy mindig is a Canon és a Nikon lesz az a két gyártó akik technológiai szinten önálló szintet fognak képviselni. Alsóbb szinten elképzelhető együttműködés.

Klikk ide! Klikk ide!

Egyéb szegmensben viszont igen széleskörű a Canon együttműködése. Pl. a nyomtatók területén a HP-nak adunk el termékeket, illetve két igen komoly együttműködés várható a közeljövőben. Az egyik partner a Microsoft. A Vista operációs rendszer már a Canon színkezelő rendszerét fogja használni, ami elég fontos bejelentésnek számít. A másik cég pedig az Adobe, ahol szintén a profi szegmensben fogunk nagyon szorosan együtt dolgozni.

- Hogy áll a Canon a csúcskompakt kategóriához?
Ez egy érdekes történet, mert a csúcskompakt kategória valahol összeér a digitális tükörreflexes gépek belépő szintű termékeivel. Amikor a Canon bejelentette az EOS 300D-t, akkor tisztában voltunk azzal, hogy a csúcskompaktot kilőttük, saját termékünk mellé állítottunk vetélytársat és arra számítottunk, hogy ez a szegmens sokkal hamarabb ki is fog halni. Az elmúlt két év viszont csak félig igazolta ezt. Tehát úgy látjuk, hogy még mindig szükség van erre a kategóriára, de a Canonnál soha nem lesz előtérben, de várható a közel jövőben a Power-Shot PRO1 utódjának a bejelentése illetve a G sorozatot is folytatjuk.

- A videókamerák fotó funkciója illetve a fényképezőgépek filmfelvételi funkciója egyre jobb. Mit hozhat ez a jövőben, azaz egybeolvadhat-e a két szegmens, és ha igen kb. mikorra tehető?
Ha azt nézzük, hogy a világ ma mindenképpen arrafelé halad, hogy a multimédiás és más vizuális szolgáltatások egyre inkább összeolvadjanak (lásd otthoni mindentudó tévé-számítógép) és egy készülék - ha lehet - az összes funkciót ellássa, akkor a kérdésnek mindenképpen létjogosultsága van. A fogyasztói szegmensben mindenképpen ez a jövő, a fotó és videó szolgáltatások összeolvadása. De személyes véleményem szerint ez nem a videókamera oldaláról történik meg, azaz nem a videókamera alakul át végleg fényképezőgéppé, hanem a fényképezőgépek lesznek inkább kamerák is.

A fogyasztói szegmensben ma már szinte minden digitális fényképezőgép kínál videó funkciót is - ugyan még egyelőre főleg rövid időhatárokkal és nem igazán jó felbontásban, de a fejlődés ezen a területen is számottevő. Épp ezt a két problémát kiküszöbölő PowerShot S1 IS és S2 IS sikere mondatja velem, hogy fogyasztói szempontból a konvertálást nem igénylő, számítógépen azonnal megjeleníthető és könnyen tárolható digitális fényképezőgépekkel készült videófelvételek a jövőben kiszoríthatják a házi videózást. Persze csak az amatőröknél, a profi szegmensekben minden marad a régiben.

- Hogyan alakulhat a megapixel háború?
A kompakt szegmensben nyilván folytatódni fog a felbontás növelése, de itt is már leginkább a könnyebb, kényelemesebb felhasználás, a beépített funkciók egyre komolyabb tárháza lesz jellemző. A tükörreflexes kategóriában viszont egyre jellemzőbb lesz a full frame szenzor, aminek a legújabb és legolcsóbb zászlóshajója a most bemutatott EOS 5D lesz, ami egy jó nagy rést tömött be a félprofi és a profi kamerák között. Nagyon szerettek volna már egy ilyen gépet a profi természetfotósok illetve a műtermi fotósok is. A felbontás ebben a kategóriában gyakorlatilag már elérte a filmes minőséget, de a megapixelek növekedése időszakosan elengedhetetlen, lényegében a határ a csillagos ég.

- A mobiltelefonok egyre komolyabb fényképezési funkciókkal vannak ellátva, hamarosan a belépőszintű kompakt fényképezőgépek tudásával rendelkeznek. Mi várható ezzel a kategóriával, a kamerás mobiltelefonok nem fogják-e kiszorítani ezt a szegmenst?
A mobiltelefonok fényképezési funkciója kétségtelenül nagy siker előtt áll, és valóban ki fogja hamarosan szorítani a legalacsonyabb árszegmensben kínált egyszerű fényképezőgépeket - de csak azokat, amelyeket ma is inkább webkamerának lehet nevezni. A mobiltelefon dokumentálási célú fényképezésre, vagy képpel történő kommunikációra tökéletesen alkalmas, a mobiltelefonok felbontása elérte már azt a szintet, hogy ezeken a területeken valóban megalkuvás nélkül használható. A mobiltelefon sose lesz viszont alkalmas arra, hogy valódi fényképezőgépként működjön, azaz mindazokat a funkciókat nyújtsa, amit egy fényképezőgép nyújt, még a középső szegmensben is.

Klikk ide! Klikk ide!

A fényképezőgépet, tehát mint eszközt nem fogja kiszorítani, de kétségtelenül hatással van már ma is arra, hogy pl. a gyártók a felbontás helyett egyre inkább a digitális fényképezőgép funkcióinak bővítésére és fejlesztésére koncentrálnak. Én azt gondolom, hogy a mobil-fényképezés legnagyobb gondja jelen pillanatban az, hogy túlontúl mindennapjaink részéve válik, és szó szerint bekéredzkedik a hálószobánkba is, sérti az intimitást. A mobiltelefon képalkotóként való használata és a képekkel való kommunikáció már ma egy új nyelv megjelenését vetíti előre: szavak helyett képekkel kommunikálunk. A gond csak ott van, hogy még nem ismerjük ennek az új nyelvnek az etikai és működési szabályait, ezt még ki kell alakítanunk, meg kell tanulnunk.

- Mi a Canon véleménye a Foveon szenzorról?
Valamikor úgy nézett ki, hogy a Foveon és a CMOS technológia lesz az, ami a jövőben a digitális képalkotásért felelős lesz. Mára már a Canon számára teljesen egyértelművé vált, hogy a CMOS kis áramfelvétele és alacsony zajszintje miatt egyértelműen a sor elején áll a CCD és a Foveon előtt; a mi részünkről a CMOS a jövő.

- Mely cégeknek szállítanak szenzorokat?
Sajnos nincs ilyen információ a birtokomban, de nagyon sok cégnek szállít a Canon szenzort. Ugye a mai napig a világ legnagyobb chipgyártója a Canon, így természetes, hogy sok céggel állunk kapcsolatban. Természetesen a közvetlen legnagyobb konkurenciánknak nem szállítunk, de rajtuk kívül rengeteg cégnek igen.

- Nevezzük nevén a gyereket, a Nikonról van szó?
Igen, természetesen a Nikont tartjuk a legkomolyabb konkurenciánknak. Személy szerint én - de ez általánosságban is elmondható a Canonról - nem is örülök annak, hogy a Nikon most elég sokat vesztett piaci részesedéséből, elmaradtak egy kicsit a fejlesztésben és visszaestek. Természetesen ez nekünk nagyon jó mert így átvehettünk olyan szegmenseket, ahol a Canon régen nem volt uralkodó. Gondolok itt a természetfotós vonalra, de másik oldalról én ezt bánom, hiszen inkább egy olyan gyártóval szeretnék versenyezni aki technológiát fejleszt, mint mondjuk a HP-vel, aki nem fejleszt, csak vásárol, viszont eszméletlen erővel próbálja azt a piacra bevinni.

Klikk ide! Klikk ide!
Az új jövevénnyel, az EOS 5D-vel készített képek


- Mit gondolnak, a Sonynak, illetve a HP-nek milyen esélyei vannak a DSLR picara történő nyitásban?
Nyilván mindenki szeretne egy szeletet kihasítani ebből az igen erőteljesen fejlődő piacból magának, de úgy gondolom, hogy igazi sikert csak az érhet el, aki komoly optikát is képes a vázak mellé tenni. Ebből a szemszögből nézve a Sonynak nagyon jó esélye van, hiszen egy igen neves gyártóval állnak szoros együttműködésben. Így várható, hogy a Zeiss olyan optikákat fog készíteni, amivel a Sony - a márkanév mellett - sikeresen indulhat ezen a piacon. De sem a HP, sem más gyártók nem lehetnek sem domináns szereplők, sem túl hosszú életűek ebben a szegmensben.

- Milyen fejlődés várható a digitális tükörreflexes szegmensben?
A félprofi-profi kategóriát most frissítettük a már említett EOS 5D-vel, ezen a szinten a közeljövőben nem várható változás, csakúgy mint a csúcsprofi kategóriában, ahol az EOS 1D Mark II N bejelentése jelentette a frissítést. A közeljövőben ezen a piacon leginkább csupán update-ek és áresések várhatók.

Ami igazán fontos, az a belépőszintű kategória. Azt gondolom, hogy a következőkben bemutatott gépek egy szolidabb árcsökkenésnek lesznek kitéve, és egyre fejlettebbek lesznek, ami szintén nem a felbontás növekedését jelenti, illetve nem számítástechnikai szempontokra gondolok, hanem a gépek szolgáltatásaiban, mégpedig fotós szolgáltatásaiban történő frissítések, ráncfelvarrások várhatók. Konkrétumot sajnos nem tudok mondani.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Blasta #34
    Ja és tedd már meg azt a szívességet, hogy elolvasod a cikket a túráról ahol az interjú készült.

    cikk

    Egyértelműen kiderül a turpisság, miszerint ez egy KIRÁNDULÁSSAL, bobozással egybekötött laza rendezvény volt. Egyetlen résztvevő sem öltönyben, frakkban vett részt.
    A világcég meg úgy képviselteti magát ahogy jólérzi, egy kis nyikhaj cég kiöltözhet nagyestélyibe egy kiránduláson is, nekik talán számít...
  • Blasta #33
    Akkor sok szerencsét kívánok a továbbiakban, hogy olyan terméket vásárolj, amit egy szépen felöltözött, fess megjelenésű marketinges ad majd el neked!
    Remélem sok örömödet fogod lelni benne, hiszen egy szép embertől vásároltad...
  • Godefroy #32
    Barátom!
    Azt hiszem Te vagy eltévedve, ha a marketing alapjaival nem vagy tisztában.
    Vityi Péterrel nem dolgoztam csak Reisz-szel 2 évig dolgoztasm együtt, de ő nem a Microsoft Magyarország marketing vezetője.

    A jófajta magyar hozzáállás meg olyan mint a Tied, nem veszi észre ami nyilvánvaló , elég régen elmúlt az a korszak amikor a termék eladta önmagát a marketingnek elég nagy szerepe van hogy x terméket válaszd és ne y.
    Világcéget nem képviselünk gatyában+polóban de lehet ezt Te máshogy látod.

    Én is üdvözlöm a családodat.
  • M2 #31
    Ugyanakkor a fényképeken kellene legalább egy csipetnyi profizmusnak tükröződnie - de ez full amatőr. Ez viszont gáz.
  • M2 #30
    Ha már Microsoft, azt hittem fel fog erre merülni Steve Balmer. Ő még jobb példa arra mikor a rossz marketing a jó marketing. Ebben picit le van maradva a magyar piac, illetve vaskalaposabb, bátortalanabb a hozzáállás.

    Mint mikor egy cég az amerikai ügyféllel esedékes megbeszélésen öltönyben, nyakendőben várta a kinti képviselőt, erre bejött egy lógó gatyás rapper
  • Cat #29
    http://www.sg.hu/cikkek/36354
    hát igen...
  • Blasta #28
    El vagy tévedve, de mind1.
    Nem rosszból mondom, de csekkold le Vityi Pétert, a Microsoft magyarország legnagyobb emberét (tudtommal még Ő az).
    Szerencsételn fickóval eléggé elbánt a sors, de láss csodát: az egyik legnagyobb informatikai vállalat magyarországi képviselője már évek óta. És miért? Tán mert érti a szakmáját és nem azzal foglalkozik (mások se), hogy hogyan mutat a hülye fotókon...

    Jófajta magyar hozzáállás.
    Feleségednek minden jót.
  • Godefroy #27
    És attól, hogy elmegyünk Visegrádra a Renessaince étterembe még nem illene felöltözni nem poló farmerban előadni.
  • Godefroy #26

    :-)

    Tudod egy fotóval foglalkozó cégnek illene legalább olyan marketingest választania, aki a fotókon jól mutat.
    Feleségem egy nagyobb nemzetközi cégnél marketing igazgató, amikro meglátta az embert csak ennyit mondott "uramisten!"
  • KM #25
    Sima por.