Dojcsák Dániel
Canon: Galaxis Útikalauz Fotósoknak
Budapesten a Kiscelli Múzeum patinás épületében tartott rendhagyó sajtótájékoztatót a Canon Hungary, ahol többek között bemutatták új fotó-videó és nyomtató termékeiket is. A rendezvényen egy virtuális galaktikus utazás keretében kaphattak képet az újságírók és a profi fotósok a Canon újdonságairól és a termékfejlesztés idén kiemelt vezérelveiről.
Kicsit furának tűnhet elsőre a galaktikus utazás egy sajtótájékoztatón, de megérkezve a körülbelül 20 méter belmagasságú terembe, leszögezhettük, hogy a megvalósítás jóra sikeredett. A megnyitó beszédben meghallgathattuk a Canon és a fotózás történetét. Gondolom minden profi fotósnak és a szakújságíróknak is komoly meglepetést okozott a kicsit "hátulról", egészen pontosan a Camera Obscurától és a barlangrajzoktól indított kedvcsináló.
Természetesen a Canon sikereivel kikövezett történetben elértek a mostanság használatos digitális hátlapos, tükörreflexes gépekig. A házigazda kitért arra is, hogy sokszáz évig az írás és a beszéd volt a domináns kommunikációs forma, de a digitális fotózás elterjedésével már a képekkel is kommunikálunk. A problémát ott látják, hogy bár az írás és a beszéd írott és íratlan szabályait ismerjük, ez nincs még így a képpel, a fotóval kapcsolatban. A Canon elszánt abban, hogy a képi kommunikációt minél jobban megismertesse az emberekkel.
Ez a cégen belül jól sikerült: a következő előadó, a Canon PIXMA termékmenedzsere előadásában tanúbizonyságot tett arról, hogy ő már csak képekben beszél, mert a verbalitás nem igazán a sajátja. A már felfűtött vendégsereg várta volna, hogy érdekes háttérinformációkat, trendeket vagy terveket kap a prezentáció keretében, de ehelyett egy időben elhúzódó, részletes ismertetés következett arról, hogy a Canon PIXMA család egyes termékei milyen funkciókkal rendelkeznek.
Értem ezalatt azt, hogy típusról-típusra haladva kiderült, melyik nyomtató hány pikoliternyi festéket cseppent egyszerre és mindegyiknél meghallgathattuk, hogy mire jó a PictBridge funkció. Itt kezdtem el úgy érezni, hogy a reklám átveszi a főszerepet. A lényegi információ ebben az előadásban valójában annyi volt, hogy a PIXMA brand égisze alatt a gyártó egy egységes, egyszerű és felhasználóbarát rendszert hozott létre.
Ez annyit tesz, hogy a fényképezőgép és a fotónyomtató közül eltűnhet a PC, illetve a legújabb technológiák segítségével labor minőségű nyomatokat lehet készíteni. Az ehhez szükséges festék és papírtermékeket a ChromaLife 100 névvel látták el. Ez megfelelő tárolási körülmények között állítólag akár 100 év élettartamot biztosít a kinyomtatott fotónak komoly minőségromlás nélkül, amennyiben üveglap alatt tartják.
A következő előadás már jóval szórakoztatóbb volt, mégpedig Látó Péter, a Canon fényképező termékvonaláért felelős vezetőjének előadásában. A galaxis-hangulatot fokozandó, űrlakókként, buckalakókként és XXVII. századi technikaként aposztrofálta Látó a fényképezőgépeket és használóikat. Az itt bemutatott termékek szintén azt példázzák, hogy a 2005-2006-os évad a Canonnál is a felhasználóbarát és trendi termékeké.
A legfeltűnőbb jelenség az Ixus sorozat legújabb tagja, az Ixus iZoom, ami a korábbi krómkocka forma helyett most színes, lekerekített alakot kapott, amivel a nőket és a fiatalokat igyekeznek meghódítani. Megtudhattuk, hogy továbbra is minden Canon fényképező Digic II képfeldolgozó processzorral szerelt, illetve mostantól nincs optikai zoom nélküli gép a termékkínálatban. Újdonság viszont, hogy minden új termék magyar menüvel kerül forgalomba, ami az eddigi Canon lokalizációs politikával ellentétes.
Szoftverileg is fejlődött a Canon, hiszen az eddiginél több speciális színhely mód került a gépekbe, és itt az úgynevezett iSAPS technológia is helyet kapott. Ez utóbbiban összefésülték a cég szakemberei által készített sok ezer képet - a graduális görbékkel és minden egyéb fontos adataival együtt - így az automata beállítás mellett a gép állítólag jóval pontosabban ismeri fel a fény- és színviszonyokat.
A harmadik előadás után végre lehetőség nyílt kipróbálni, közelről megnézni működés közben a termékeket. Az előadások ugyan unalmasak voltak a specifikációk termékenkénti ismételgetése miatt, viszont a "bolygók" közti utazások közben láthattunk fotónyomtatást Canon módra, kézbe vehettük a csúcskategóriás EOS 5D és EOS-1D Mark II N DSLR gépeket. Ez utóbbi a profi fotósok álma lehet, nemcsak a belső specifikációk, hanem a váz anyaga miatt is.
Ezzel a géppel állítólag csak egy dolgot nem lehet, zuhogó esőben eget fotózni, mert ilyenkor összegyűlik a víz az objektívben és életlen-homályos lesz a kép. Ezen túl viszont időjárásálló a váz. Érdekesség volt még a multifunkciós fotónyomtató család. A PIXMA MP800 és MP500 típusok új funkciókat, a CD/DVD nyomtatást is behozták a consumer imaging, azaz a fogyasztói képalkotás piacára. A megfelelő lemezeket másodpercek alatt ellátja egy szép színes polimer alapú borítóval. Sőt, az MP800 modell scanner részébe ha bedobunk (szó szerint) egy CD/DVD-t, akkor felismeri annak körvonalait és lemásolja tökéletes minőségben.
Kicsit furának tűnhet elsőre a galaktikus utazás egy sajtótájékoztatón, de megérkezve a körülbelül 20 méter belmagasságú terembe, leszögezhettük, hogy a megvalósítás jóra sikeredett. A megnyitó beszédben meghallgathattuk a Canon és a fotózás történetét. Gondolom minden profi fotósnak és a szakújságíróknak is komoly meglepetést okozott a kicsit "hátulról", egészen pontosan a Camera Obscurától és a barlangrajzoktól indított kedvcsináló.
Természetesen a Canon sikereivel kikövezett történetben elértek a mostanság használatos digitális hátlapos, tükörreflexes gépekig. A házigazda kitért arra is, hogy sokszáz évig az írás és a beszéd volt a domináns kommunikációs forma, de a digitális fotózás elterjedésével már a képekkel is kommunikálunk. A problémát ott látják, hogy bár az írás és a beszéd írott és íratlan szabályait ismerjük, ez nincs még így a képpel, a fotóval kapcsolatban. A Canon elszánt abban, hogy a képi kommunikációt minél jobban megismertesse az emberekkel.
Ez a cégen belül jól sikerült: a következő előadó, a Canon PIXMA termékmenedzsere előadásában tanúbizonyságot tett arról, hogy ő már csak képekben beszél, mert a verbalitás nem igazán a sajátja. A már felfűtött vendégsereg várta volna, hogy érdekes háttérinformációkat, trendeket vagy terveket kap a prezentáció keretében, de ehelyett egy időben elhúzódó, részletes ismertetés következett arról, hogy a Canon PIXMA család egyes termékei milyen funkciókkal rendelkeznek.
Értem ezalatt azt, hogy típusról-típusra haladva kiderült, melyik nyomtató hány pikoliternyi festéket cseppent egyszerre és mindegyiknél meghallgathattuk, hogy mire jó a PictBridge funkció. Itt kezdtem el úgy érezni, hogy a reklám átveszi a főszerepet. A lényegi információ ebben az előadásban valójában annyi volt, hogy a PIXMA brand égisze alatt a gyártó egy egységes, egyszerű és felhasználóbarát rendszert hozott létre.
Ez annyit tesz, hogy a fényképezőgép és a fotónyomtató közül eltűnhet a PC, illetve a legújabb technológiák segítségével labor minőségű nyomatokat lehet készíteni. Az ehhez szükséges festék és papírtermékeket a ChromaLife 100 névvel látták el. Ez megfelelő tárolási körülmények között állítólag akár 100 év élettartamot biztosít a kinyomtatott fotónak komoly minőségromlás nélkül, amennyiben üveglap alatt tartják.
A következő előadás már jóval szórakoztatóbb volt, mégpedig Látó Péter, a Canon fényképező termékvonaláért felelős vezetőjének előadásában. A galaxis-hangulatot fokozandó, űrlakókként, buckalakókként és XXVII. századi technikaként aposztrofálta Látó a fényképezőgépeket és használóikat. Az itt bemutatott termékek szintén azt példázzák, hogy a 2005-2006-os évad a Canonnál is a felhasználóbarát és trendi termékeké.
A legfeltűnőbb jelenség az Ixus sorozat legújabb tagja, az Ixus iZoom, ami a korábbi krómkocka forma helyett most színes, lekerekített alakot kapott, amivel a nőket és a fiatalokat igyekeznek meghódítani. Megtudhattuk, hogy továbbra is minden Canon fényképező Digic II képfeldolgozó processzorral szerelt, illetve mostantól nincs optikai zoom nélküli gép a termékkínálatban. Újdonság viszont, hogy minden új termék magyar menüvel kerül forgalomba, ami az eddigi Canon lokalizációs politikával ellentétes.
Szoftverileg is fejlődött a Canon, hiszen az eddiginél több speciális színhely mód került a gépekbe, és itt az úgynevezett iSAPS technológia is helyet kapott. Ez utóbbiban összefésülték a cég szakemberei által készített sok ezer képet - a graduális görbékkel és minden egyéb fontos adataival együtt - így az automata beállítás mellett a gép állítólag jóval pontosabban ismeri fel a fény- és színviszonyokat.
A harmadik előadás után végre lehetőség nyílt kipróbálni, közelről megnézni működés közben a termékeket. Az előadások ugyan unalmasak voltak a specifikációk termékenkénti ismételgetése miatt, viszont a "bolygók" közti utazások közben láthattunk fotónyomtatást Canon módra, kézbe vehettük a csúcskategóriás EOS 5D és EOS-1D Mark II N DSLR gépeket. Ez utóbbi a profi fotósok álma lehet, nemcsak a belső specifikációk, hanem a váz anyaga miatt is.
Ezzel a géppel állítólag csak egy dolgot nem lehet, zuhogó esőben eget fotózni, mert ilyenkor összegyűlik a víz az objektívben és életlen-homályos lesz a kép. Ezen túl viszont időjárásálló a váz. Érdekesség volt még a multifunkciós fotónyomtató család. A PIXMA MP800 és MP500 típusok új funkciókat, a CD/DVD nyomtatást is behozták a consumer imaging, azaz a fogyasztói képalkotás piacára. A megfelelő lemezeket másodpercek alatt ellátja egy szép színes polimer alapú borítóval. Sőt, az MP800 modell scanner részébe ha bedobunk (szó szerint) egy CD/DVD-t, akkor felismeri annak körvonalait és lemásolja tökéletes minőségben.